2022-06-16, 19:59
  #1225
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
NORDEA ser 100% uppsida i SBB.

https://www.di.se/live/overdriven-marknadsreaktion-i-sbb-enligt-nordea-ser-100-procents-uppsida-i-aktien/
På kort sikt bedömer Nordea att SBB kan täcka alla sina skuldförfall då de har tillgänglig likviditet på 16,5 miljarder kronor och 11,4 miljarder kronor kreditförfall 2022.
Någon här som har fakta som kan falsifiera detta?
Citera
2022-06-16, 20:03
  #1226
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja om ryktet stämmer... två-tre miljarder är pengar t o m för Nordea.

Han har ju lånen i Euro (?) så Nordea ligger i tankarna...

Pratas om att han är den nya Maths O Sundqvist.
Och de kan stämma 😂😆😂
Citera
2022-06-16, 20:28
  #1227
Medlem
Besvärjarens avatar
Gillar hur alla tror att framtiden är förutbestämd, ni tror inte att alla Sveriges fastighetsbolag och deras ägare lägger all sin energi på deleverage och att agera defensivt, räknar, realiserar lätta tillgångar och förbereder sig.

Det är ett par år innan högre räntor slår igenom på bred front på befintliga bestånd, under tiden kommer hyror ha höjts både en, två och tre gånger, byggrätter kommer säkert avyttras vilket får dubbel effekt när pengar kommer in och lånebehov reduceras mm.

Ni baissare räknar gärna med alla negativa effekter ni förväntar er kommer slå in, men inte med den kavalkad av åtgärder som just nu planeras.
Citera
2022-06-16, 20:31
  #1228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
På kort sikt bedömer Nordea att SBB kan täcka alla sina skuldförfall då de har tillgänglig likviditet på 16,5 miljarder kronor och 11,4 miljarder kronor kreditförfall 2022.
Någon här som har fakta som kan falsifiera detta?

Det ligger i det häradet för 2021, men jag hittar inte exakt den siffran.

Du kan själv kolla deras balansräkning, de har en stark kassa och stark intjäning.

Så skriver han själv så här, så det är lugnt!

Citera
2022-06-16, 20:44
  #1229
Avslutad
[/quote]

Hahaha 🤣😂 dagens skämt!
Citera
2022-06-16, 20:52
  #1230
Avslutad
Ilija Batljan har tidigare i Di Tv sagt att han köpt in sig i andra bolag helt enkelt för att han kan branschen. Men nu pressas han hårt. Initierade bedömare på fastighetsmarknaden som Di talat med säger att Batljan och SBB närmast desperat försöker sälja tillgångar. Det handlar om att visa sig solid, och att motverka sannolika nedskrivningsbehov i den kommande delårsrapporten.

Ilija Batljan flaggade den 31 maj för försäljningar i Castellum för 186 Mkr och för köp i SBB för 54 Mkr. Frågan är också vilket syfte SBB har med sitt märkliga utspel kring JM. Varför gå ut och säger att värdet på byggbolaget är väldigt mycket högre än alla andra anser om avsikten är att öka innehavet?. Möjligen är tanken att revisorerna ska tycka att den nuvarande värderingen stämmer i och med manövern.

Den extremt snåriga konstruktionen med olika joint-ventures och osäkra värden har skapat en förtroendekris i SBB som kräver strukturella grepp.
Citera
2022-06-16, 21:16
  #1231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja om ryktet stämmer... två-tre miljarder är pengar t o m för Nordea.

Han har ju lånen i Euro (?) så Nordea ligger i tankarna...

Vilka 3 miljarder menar du? Vilket lån?

Ryktet har du hittat på själv och verkar inte ha någon aning om vad saken handlar om. Det är smärtsamt uppenbart.

Baissa gärna Nordea i Nordea-tråden men för att göra en koppling mellan ev. kreditförluster för Nordea pga IB invest torde man vara nära nog utvecklingsstörd. Du rekommenderar andra att leta negativa positioner för Nordea, voine voine..
Citera
2022-06-17, 00:02
  #1232
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja om ryktet stämmer... två-tre miljarder är pengar t o m för Nordea.

Han har ju lånen i Euro (?) så Nordea ligger i tankarna...
Nu ska vi se här. IB har alltså lånat upp genom att emittera obligationer.
Har han dessutom lånat 2-3 mdr i bank (nordea)?

Är det så?
Citera
2022-06-17, 00:04
  #1233
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Pratas om att han är den nya Maths O Sundqvist.
Och de kan stämma 😂😆😂
Shit, hur stor del av Nordeas utlåning är till IB då? minst 30%
Citera
2022-06-17, 10:14
  #1234
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om jag tar på mig tänkarhatten blir det:
a) ifall norrbaggen vet något negativt dumpar han SBB aktierna omgående.
b) ifall norrbaggen INTE vet något negativt, utan SBB framstår som vettigt behåller han SBB tills det svider för mycket och han stoppar ur sig.

Men när du tänker blir det att han vet någon negativ om SBB, och behåller ändå aktierna tills han tappat halva beloppet. Hur kom du fram till det? Kan du förklara din logik.
Jag behöver inte förklara någonting alls, allt jag vet står i artikeln. Enligt artikeln förlorade han halva sitt värde på bara ett år vilket är förvånande och lätt kan kallas krasch.
Citera
2022-06-17, 11:00
  #1235
Medlem
Den döende patienten reagerar visst på återupplivningsförsöken idag. Gissningsvis är det småspararna som står och jobbar med defibrillatorn :-)
Citera
2022-06-17, 12:10
  #1236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Den döende patienten reagerar visst på återupplivningsförsöken idag. Gissningsvis är det småspararna som står och jobbar med defibrillatorn :-)

Ouch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in