Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Många frågor många svar.
1.
Att väktarna förhördes sent är såklart ett problem. Möjligen minns dom fel om en del saker också.
(Vill minnas att du flitigt använder deras resp. uppgifter om klädsel.)
Gällande vad SE sa så var det rätt många saker. Skulle dom ha fel på allt?
Var det inte en liten speciell händelse när SE chockad kom tillbaka och mumlade om att det kunde vara statsministern som var skjuten. Kan de inte av den anledningen spetsat öronen mer?
2.
Gällande Lisbeths springande ut i gatan så kan SE den 1 mars ha fått att uppgift om att hon mötte upp ambulansen vid trottoaren, typ.
Kjell Östling har några uppgifter som kommer med.
SE ska ha sagt ut i gatan, vilket även HJ tillstår.
Vad är poängen att som GM ljuga om detta också med risk att tabba sig?
3.
Det är vi som spekulerar om SE beskriver AB som "Thompa-Jan". Jag är inte säker på det, men har samtidigt ingen annan person som skulle kunna vara "Thompa-Jan".
Signalementet stämmer inte så väl med AB vill jag minnas.
Gällande AB på LAC så har jag inte lyssnat och kan inte ta ställning.
4.
? Menar du uppgiften från SE om vart Söderström parkerade? Ja denna uppgift fanns nog klart med i media.
Men tänk även på att vittnen som varit på plats även kan lämna uppgifter som journalisterna skriver om. Det blir ju på sätt och vis en bekräftelse på uppgiften, men det kan även vara så att det är något man läst sig till. I fallet SE och anklagelserna mot honom så har han läst sig till det mesta och vågar använda trots alla felaktigheter i media. Det han inte kunnat läsa sig till gissar han rätt på. Tillräckligt rätt. Bryskheten är ett sådant exempel. För oavsett vad så kan Söderströms hantering av Lisbeth mycket väl tolkas som bryskt av någon.
5.
Ja vilka slutsatser kan vi dra av att SE förväxlat vittnen? Att han som GM läser dåligt?
Det har jag missat, men vad säger detta? Vilken slutsats kan man dra?
Missuppfattat piketerna?
Vilka krav ska vi ställa på uppgifterna? och vad SE sa resp. inte sa? Vilka är vi att avgöra vad han uppfattat eller inte?
6.
Tycker du andra vittnen redogör för dessa minuter?
Vilka krav ska vi ställa på uppgifterna från SE(eller här avsaknad av)? och vad SE sa resp. inte sa? Vilka är vi att avgöra vad han uppfattat eller inte?
Gjorde SE något annat? Väntade i kön till en av poliserna och överhörde ett annat vittne?
Ja, jag instämmer. Om nu SE ville förstärka sin syn på hur polisen betedde sig så är det kanske just så man uttrycker sig. Att dom stod där borta hela tiden... men där det mer handlar om "till den största delen av tiden".. Vi är flera som förstärker våra berättelser. Bland vittnena som så uttrycker IM "slakt" bl.a.
SE kommer ju även med uppgiften om bryskheten som bör visa att GS visst gjorde något i.a.f.
7.
Vilka andra vittnen nämner detta sällskap. Bengt P. nämner Bäsén, flickan som mådde illa.
I övrigt ingenting tydligt om Ersson, Israelsson.
Vilka krav ska vi då ställa på SE att redogöra för detta?
8.
Nej, han har inga uppgifter om dessa. Men att JÅS var aktiv på platsen är väl inte riktigt rätt?
LL satt ju i telefon den första tiden och kom sedan ur bilen.
1. Ja, men det är för att samma plagg tycks återkomma hos flera källor: HO, ALG, NF, LP, LJ och frun ...
En jacka eller rock som går ner en bit på låret, och som är mörkblå eller mörk med blåa inslag.
Tror alldeles säkert att SE sa allt det där, men frågan är när han sa det.
2. Ja, det där är en uppgift att hålla utkik efter, om den kan ha förekommit i media innan SE sa det.
Frågan är dock hur mycket kontakt han hade med den där tecknaren på nyhetsredaktionen ...
3. Jo, det är hundra procent säkert att det är AB han beskriver. Han beskriver honom i två förhör, och förhörsledaren refererar till det tidigare förhöret när SE pekar ut AB på bild, om jag minns rätt.
Men frågan är om det är hans egen upplevelse av AB, eller om han hört det någonstans ifrån.
Han kan dock ha sett både den kvinnliga polisen och AB, när han kom tillbaka. Men gick han så nära?
Vill minnas att polisen fick gå ikapp AB, som var på väg därifrån. Kan förhöret ha skett närmare Skandia?
SE nämner AB först den 11:e april, men det var eventuellt för att han inte fick frågan förrän då.
(Detta förhör ska finnas inspelat. Hoppas att någon lyckas gräva fram det.)
4. Men han specificerade väl aldrig vad det bryska bestod i? Jag tolkar det som att han menar situationen när LP viftades bort strax efter att den första polisbilen hade parkerat. Den situation du är inne på, när LP hoppar in i ambulansen, blev SE ens vittne till den?
5. Ja, precis. Att han tog uppgifter från tidningar och TV. Inte ens i april lyckas han pricka in AH.
6. Ja, de vittnen som var där lika snabbt, och som förhördes lika grundligt, lämnar alla mer ingående detaljer om vad som utspelades på platsen: AH, LL, JA, HJ, JÅS ...
7. Jo, de poppar upp på några ställen. Tyvärr har jag inte tid att ta fram dessa avsnitt just nu. PV är möjligen en som lägger märke till dem.
Tänkte mer att en av dem spydde mot väggen vid Dekorima, och det var väl ungefär i den riktningen som SE först stod och tittade.
Mitt i synfältet. Fast det kanske var en minut tidigare, vem vet ...
8. Uppfattar JÅS som mycket aktiv: Han går först fram och pratar med JA, sen går han vidare till HJ, sen går han fram och informerar GS och/eller IW i den första polisbilen, och sedan är han med och ser till att AB inte går därifrån. Det är JÅS som JA beskriver vid den ödesdigra fotovisning där han råkar verifiera SE som varande på platsen, eller om poliserna missförstod det där: "Mannen verkade lite överlägset beskäftig och liksom
talade med flera personer runt platsen däribland den långe taxichauffören."
I ett tidigare förhör beskrivs samma individ: "visserligen vad det väl en i rätt snygga kläder som kom fram där och
pratade väldigt mycket. Som jag uppfattade som, hade glasögon, ganska snygg överrock på sig, poplinaktig ..."
Samma individ som i båda förhören dyker upp framför motorhuven. JÅS parkerade precis framför LL.
P.S. Finns det inte förvånansvärt få intervjuer med JÅS? Tänkte i media ... Eller har någon hittat något?