2022-06-16, 22:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Det är sämre för rörligheten. Om man omvandlar, tar man de hyresgäster som sitter stadigt och gör dem (om möjligt) ännu mindre benägna att röra på sig, eller åtminstone minskar man andelen bostäder som annars skulle kunna utgöra flexibelt boende.

I fungerande marknader är hyresrätten en mer flexibel boendeform.

I Sverige har vi inte främst en brist på bostäder, utan en brist på rörlighet på grund av de nedreglerade hyrorna, som leder till att folk endera måste köa i 20 år, eller betala stora summor svart för att få ett kontrakt (eller istället hyra i andrahand eller köpa bostadsrätt, vilket påverkar marknaden även på det sättet - människor som egentligen vill ha ett flexibelt boende, typiskt hyresrätt, tvingas köpa för att kunna ta ett nytt jobb i en ny stad, eftersom de inte visste för 20 år sen att de skulle komma att vilja bo där).
Reglerade hyror leder dessutom till att bostäder omvandlas till kontor då det är enklare och lönsammare att hyra ut kommersiellt.
Med en friare hyressättning på äldre lägenheter så skulle det blir lukrativare att vara hyresvärd.
Jag förstår heller inte ”rättvisan” i att folk som bor i sekelskiftes hr mitt i smeten har billigare hyror än någon som sitter i en 60 tals låda ute i Farsta strand eller Hässelby strand. I min värld borde det vara omvänt.
Ännu värre är att diverse pack som kallas konstnärer har förtur till de äldsta och finaste husen hos Stadsholmen.
2022-06-16, 23:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Givet marknadens räntebana om 3% styrränta om ett år ligger vi runt 85k/kvm i Stockholms innerstad i september 2023. Sen kan det falla ner mot 60k/kvm det följande året om det blir stökigt. Spara inlägget så hörs vi om ett år.

Bra prognos, tror på något liknande vid 3% styrränta och om inga äckliga pk-politiker sätter in någon curling åtgärd för pk-medelklassen. Om det blir riktigt stökigt med en enorm lågkonjunktur där statens kostnader skenar, 20% arbetslöshet och ränteavdrag måste minskas eller fastighetskatt införas osv, så tror jag på ännu större fall än 50% i Stockholm innerstad.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-17 kl. 00:04.
2022-06-17, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Givet marknadens räntebana om 3% styrränta om ett år ligger vi runt 85k/kvm i Stockholms innerstad i september 2023. Sen kan det falla ner mot 60k/kvm det följande året om det blir stökigt. Spara inlägget så hörs vi om ett år.

Jag har stor respekt för dina analyser men här är du allt väl optimistisk!

85k per kvm når vi extremt snart. Inte till nästa höst. Jag råkar ha en bror som just nu försöker sälja sin lägenhet i Stockholms innerstad. I självaste Vasastan. Han slog till med ett riktigt lockpris (trodde han!), under 100k per kvadrat. Topprenoverad fyra.

Hur många dök upp på visningen förra veckan? Gissa.

NOLL PERSONER. Dvs noll komma noll personer kom på visningen. Marknaden är stendöd!
Senast redigerad av Harrywinston 2022-06-17 kl. 01:15.
2022-06-17, 01:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

85k per kvm når vi extremt snart. Inte till nästa höst. Jag råkar ha en bror som just nu försöker sälja sin lägenhet i Stockholms innerstad. I självaste Vasastan. Han slog till med ett riktigt lockpris (trodde han!), under 100k per kvadrat. Topprenoverad fyra.

NOLL PERSONER. Dvs noll komma noll personer kom på visningen. Marknaden är stendöd!

Tack för din observation från verkligheten.

Dvikings prognos stämmer rätt väl om man jämför hastigheten i prisnedgångar, i tidigare bostadskrascher i Sverige och andra länder. Det brukar ta flera år innan priserna gått ner 30-50%. Spanska bobubblan tog det 4 år och 4 mån innan priserna bottnade med 50% prisfall i vissa regioner.

Men det kan ju va annorlunda denna gång. Svenskar springer ju bekant ofta åt samma håll som de konsensusvarelser de är och det är verkligen maximalt uppblåst här, så det kan möjligtvis bidra till en mer volatil marknad och ett snabbare och hårdare fall. Spanska bobubblan sprack pga av psykologi och stadig bnp minskning, om räntan snabbt går upp, kanske priserna faller snabbare än i fallet med Spanien. De borde göra det då kostnaden sticker iväg så mycket.

Jag tror ingen av oss riktigt kan förutsäga, hur mycket räntan springer iväg eller hur snabbt priserna kommer rasa exakt. De är enklare att förutspå hur stort fallet blir vid en viss ränta eller annan kostnadsökning.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-17 kl. 01:59.
2022-06-17, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Reglerade hyror leder dessutom till att bostäder omvandlas till kontor då det är enklare och lönsammare att hyra ut kommersiellt.
Med en friare hyressättning på äldre lägenheter så skulle det blir lukrativare att vara hyresvärd.
Jag förstår heller inte ”rättvisan” i att folk som bor i sekelskiftes hr mitt i smeten har billigare hyror än någon som sitter i en 60 tals låda ute i Farsta strand eller Hässelby strand. I min värld borde det vara omvänt.
Ännu värre är att diverse pack som kallas konstnärer har förtur till de äldsta och finaste husen hos Stadsholmen.

Marknadspriser i all ära men vi vill inte ha som det är i USA.
Där de höjer 70% ena året.
Det är knappast hälsosamt för en stad.

Och det finns ingen som är intresserad av att låta hyresvärdar tjäna mer pengar.
Det enda vi kommer få då är att människor köper upp allt bestånd för att hyra ut.
Speciellt i en stad som stockholm som inte har många bostäder i innerstaden.

Problemet är att det finns för få bostäder centralt.
Lösning? Bygg fler, och sluta hitta ursäkter i att det förstör arkitektur.
De där bruna fula tornen i vasastan fick ju byggas?
Bland det fulaste jag har sett.
Då kan man väl lika gärna bygga en skyhög skyskrapa i centrala Stockholm.
Fatta utsikterna.
Det är bara det att då skulle priserna på befintligt bestånd halveras.
För vem i helvete vill då köpa en lyhörd lgh som är 200 år gammal för samma pris.
2022-06-17, 07:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Marknadspriser i all ära men vi vill inte ha som det är i USA.
Där de höjer 70% ena året.
Det är knappast hälsosamt för en stad.

Och det finns ingen som är intresserad av att låta hyresvärdar tjäna mer pengar.
Det enda vi kommer få då är att människor köper upp allt bestånd för att hyra ut.
Speciellt i en stad som stockholm som inte har många bostäder i innerstaden.

Problemet är att det finns för få bostäder centralt.
Lösning? Bygg fler, och sluta hitta ursäkter i att det förstör arkitektur.
De där bruna fula tornen i vasastan fick ju byggas?
Bland det fulaste jag har sett.
Då kan man väl lika gärna bygga en skyhög skyskrapa i centrala Stockholm.
Fatta utsikterna.
Det är bara det att då skulle priserna på befintligt bestånd halveras.
För vem i helvete vill då köpa en lyhörd lgh som är 200 år gammal för samma pris.
Friare prissättning handlar inte om att du kan göra hursomhelst. Har du ett avtal så kan du höja pga stigande egna kostnader i form av drift och finansiering och underhållsbehov.
Däremot bör hyran sättas efter hur attraktivt området är till att börja med.
Den svenska modellen är helt förfelad, att människor som sitter och trycker i en billig sekelskiftes hr på Södermalm inte tycker att dagens system bör ändras, det är ointressant.
2022-06-17, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Friare prissättning handlar inte om att du kan göra hursomhelst. Har du ett avtal så kan du höja pga stigande egna kostnader i form av drift och finansiering och underhållsbehov.
Däremot bör hyran sättas efter hur attraktivt området är till att börja med.
Den svenska modellen är helt förfelad, att människor som sitter och trycker i en billig sekelskiftes hr på Södermalm inte tycker att dagens system bör ändras, det är ointressant.

Det kan de redan göra idag.

Varför ska hyran göras det? Låter verkligen som en gråzon.
Du vet inte vad du snackar om det.
Det enda du vill göra är att ge hyresvärdar mer makt och pengar.
Som att det är en lösning på något?

Jaha och ser det bättre ut en någon annan storstad där det är fri hyressättning?
2022-06-17, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Ja, de stora förlorarna nu på kort sikt blir väl mäklarna som lägger tid på visningar där ingen kommer . Ingen idag vill köpa innan de sålt och alla vill sälja för att casha ut. Mäklarna står där med massa klienter och får ingen inkomst.
Någon prissänkning i t.ex Vasastan i Stockholm där din bror säljer har ju inte riktigt skett, eftersom ingen säljer. Det kommer ju dröja många år innan räntehöjningar faktiskt känns och påverkar folk om alla bara bor kvar och inte säljer. Så det blir intressant det här..!
2022-06-17, 08:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det kan de redan göra idag.

Varför ska hyran göras det? Låter verkligen som en gråzon.
Du vet inte vad du snackar om det.
Det enda du vill göra är att ge hyresvärdar mer makt och pengar.
Som att det är en lösning på något?

Jaha och ser det bättre ut en någon annan storstad där det är fri hyressättning?
Högre hyror ger fler hr och pressar priset på Brf/Ägarlägenheter.
Reglerade hyror skapar brist.
2022-06-17, 09:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Det är genuint förbryllande.

Kan någon över huvud taget förklara det här? Räntorna har stigit minst lika mycket i USA och är för närvarande nästan på Sveriges domedagsränta om 5,78%. Hur fan gick priserna upp i maj?!?!?! https://edition.cnn.com/2022/06/16/homes/mortgage-rates-june-16/index.html?utm_source=twCNN&utm_content=2022-06-16T16%3A15%3A09&utm_term=link&utm_medium=social
Det enkla svaret på din fråga är att konkurrensen om bostäder var så pass att vinnande bud var högre i Maj än i April.
Fast det kan du ju se i grafen.

Din fråga är väl mer varför köparna i USA inte underkastar sig föreställningarna hos några jeppar på ett forum i Sverige.

En förklaring kan vara att köparna i USA fullkomligt struntar i vad några jeppar i Sverige svamlar om.

En annan förklaring kan vara att jepparna i Sverige har fel. Det är inte ränta som tar ned bostadspriserna.
Folk kan ha fått för sig det. Räntehöjningar kan komma i samband med annat där detta annat är det som är prissänkande.
2022-06-17, 09:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Fast ränta är inte särskilt hög ännu, drar den över 5% i sverige så kommer priserna minska. Sen om prisnedgången sker är det inte direkt utan den kommer med stor sannolikhet bero på ofrivillig försäljning.
Är inte bostadsräntan hög i USA???

På det lär det finnas många som vill rätta dig.
Den var i Maj högre där än vad bubbelpratarna här fantiserar om att den skall bli i Sverige.

Det är därför detta är så intressant.

Ofrivillig försäljning i USA lär det väl finnas nu likväl som vid andra tidpunkter.
Varför skulle det inte ha funnits ofrivillig försäljning i USA i Maj, och April, och Mars ...

Sedan vet jag inte varför du skriver 5%.
Det har här talats om att en höjning av RB till 0.25% skulle krascha bostadsmarknaden.
Menade du kanske 0.5%?

Det lär vi ha snart.

Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Har räntan inte någon inverkan på priser enligt dig?
Höjd realränta är fördyrande.
2022-06-17, 10:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Höjd realränta är fördyrande.

Jaha. Varför gick inte priserna upp som en raket nu under våren då? Realräntan har ju rasat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in