2022-06-16, 16:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag drar allt som har med krypto över en kam.

Men då är det det som är problemet. Att du inte förhåller dig till vad olika saker och ting faktiskt är.
Citera
2022-06-16, 16:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag ser absolut ett värde i en tillgång som inte kan frysas eller konfiskeras, förutsatt att man förvarar sina nycklar säkert. Man har möjligheten att låta en betrodd tredje part förvara nycklarna. Helt frivilligt.
Hur mycket pengar är den fördelen värd? Senaste halvåret har du betalat 70% i avgift för den ganska tveksamma vinsten.

För mig existerar inte den vinsten, jag litar på Sverige eftersom jag är del av landet, men inte på celsius eller terra som drivs av en liten klick (sannolikt) giriga män utan skrupler.
Citera
2022-06-16, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men då är det det som är problemet. Att du inte förhåller dig till vad olika saker och ting faktiskt är.

Bara att sluta disskuteta med trollet. Hans förlust och han försöker vara kunnig men motsäger sig själv och bara svamlar.
Citera
2022-06-16, 16:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Nej jag skiter I vad Calsius gör som är ett företag man inte kan lita på. Men när länder börjar diktera vem som ska få ha sina tillgångar i fred då jävlar har det gått för långt och jag litar inte en sekund på att ha pengar hos tredjepart
Du litar alltså inte på någon? Madrassen?
Citera
2022-06-16, 16:41
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Bara att sluta disskuteta med trollet. Hans förlust och han försöker vara kunnig men motsäger sig själv och bara svamlar.
Mina xact bear gick upp 300.000 kr idag. Fantastisk vecka sedan i torsdags.
Citera
2022-06-16, 16:44
Avslutad
Citat:
Mina xact bear gick upp 300.000 kr idag. Fantastisk vecka sedan i torsdags.

Mitt intresse av det eller svara dig mer är noll. Lycka till vidare
Citera
2022-06-16, 16:48
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det har du förvisso rätt i, men det är knappast någon reklam för Bitcoin att den skulle få energipriset att skena. I praktiken skulle allt fler stater förbjuda brytning för att inte samhället skulle kollapsa av brist på el till rimligt pris. Bara de mest korrupta stater skulle acceptera att all el gick till en liten kryptoelit.
Du verkar fortfarande inte förstå. Det enda fallet där det kan bli ett problem är om btc gör *minst* 50-100x på *max* fyra år. I alla andra fall kommer det inte ske.

Elförbrukningen är dålig reklam för btc. Inte för att det är en svaghet hos btc utan för att folk tror att det är slösat på något som inte gör nytta. De som är insatta ser att det skapar nytta. Elbilar och elvärmepannor drar också mycket el utan att folk klagar på att det påverkar elpriset.

Nu är inte elmarknaden en helt fri marknad men hade den varit det hade utbud och efterfrågan reglerats fritt och hyfsat fort. Om världens energiförbrukning skenar så börjar man producera mera energi. Då sjunker priset igen. Så energiförbrukningen i sig är inte ett problem förutsatt att energin utvinns på ett miljövänligt sätt.
Citera
2022-06-16, 16:51
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag får leta upp den ultimata islamist-tråden på FB, nu när jag tränat här. Nog tror jag 3-4 pers i den här tråden hade kunnat självmordsbomba ett bankkontor fyllt med orena aktieägare.
Nu är det nog snarare du som går in i en bitcointråd och självmordsbombar. Ser du idioter som går in i en aktietråd och gör 100 inlägg på en dag och förklarar att aktier är skit och att de ska köpa bitcoin så är denne också efterbliven. Du har gjort 99 inlägg i denna tråden idag. Får se vad det blir innan solen går ner.
Citera
2022-06-16, 16:58
Avstängd
Citat:
Du verkar fortfarande inte förstå. Det enda fallet där det kan bli ett problem är om btc gör *minst* 50-100x på *max* fyra år. I alla andra fall kommer det inte ske.
Du verkar inte verkar ha klart för dig att du hoppade in i en diskussion mellan Laeston och mig där han postulerat en sådan ökning.
Citat:
Elförbrukningen är dålig reklam för btc. Inte för att det är en svaghet hos btc utan för att folk tror att det är slösat på något som inte gör nytta. De som är insatta ser att det skapar nytta.

Ni troende tror att det gör nytta som motsvarar kostnaden. Vi andra inser att det är motsatsen.
Citat:
Nu är inte elmarknaden en helt fri marknad men hade den varit det hade utbud och efterfrågan reglerats fritt och hyfsat fort. Om världens energiförbrukning skenar så börjar man producera mera energi. Då sjunker priset igen. Så energiförbrukningen i sig är inte ett problem förutsatt att energin utvinns på ett miljövänligt sätt.
Om det vore så enkelt med miljövänlig energi, varför gör vi av med så mycket fossilbränslen?
Citera
2022-06-16, 16:59
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det är ju exakt tvärtom, elmarknaden är helt fri och om bitcoin var värt $1M så skulle du inte ha ström i ditt uttag längre, allt skulle gå till mining i Europa.

Energikostnaden är det enda feltänket av den som specade BTC. Han skulle gjort den miljövänlig istället, så hade ytterligare 1M pers varit intresserade och drivit upp kursen. "Jag räddar ju miljön". I övrigt är BTC en lyckad konstruktion och man kan lätt hitta 10 punkter som vardera gör fansen lyriska. Lite som att gilla ett pojkband, finns alltid någon man fastnar för, även om de andra sjunger falskt och är fula.
Elmarknaden är knappast fri globalt. Hade den varit det hade vi inte haft några problem för då hade det nästan direkt börjat produceras kostnadseffektiv el när efterfrågan uppstår.

Just nu står bitcoinmining för någon promille av jordens elkonsumption. 50x det är inte systemhotande. Nu är 50x ändå orealistiskt innan nästa halvering. Dessutom regleras priset på elen på en marknad och för varje öre extra per kwh minskar miningen.
Citera
2022-06-16, 17:02
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Läs mitt förra inlägg, det finns troligen inga pengar kvar om alla skulle ta ut samtidigt eftersom krypto fullständigt skulle krascha inklusive BTC pga säljtrycket. Och celsius har gamblat pengarna på något som kraschar ännu mer än BTC, så avsett kan ni inte få tillbaka 100% av insatsen. Min gissning, lika god som någons, är att detta är på terra luna-nivå och pengarna är borta. De var ändå bara digitala. Skulle haft säkerhet och reglering. Visst ja, det är exakt det man avskyr om man köper BTC.

BTC nu $20933.
Vilken valuta menar du klarar av att alla på en gång går till banken och begär ut kontanter? Vilken bank klarar av om alla på en gång ska flytta sina sparpengar till en annan bank?
Citera
2022-06-16, 17:05
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Vilken valuta menar du klarar av att alla på en gång går till banken och begär ut kontanter? Vilken bank klarar av om alla på en gång ska flytta sina sparpengar till en annan bank?
Detta hände när Grekland nästa gick omkull och alla som gjorde bankuttag då fick bara en del av sina pengar. Alltså fungerade bankmarknaden just i det fallet likt celsius. Alla naturlagar kring pengar gäller både papper och krypto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in