Citat:
Ursprungligen postat av
holmium
Akademin har numera fjärmat sig från både intelligens och bildning.
Cybernetik som använts inom den germanska och ryska språksfären sedan 1950-talet speglar dessa discipliner bättre.
För mycket engelska och svengelska begrepp är inte sällan en indikator på en persons låga intelligens och bildningsgrad. Det förstår givetvis inte dom som använder engelska antingen behövs eller ej

Jag vet hur jag ska tolka ditt inlägg, men vissa ska kanske inte uttala sig innan
de själva kan skriva?
Citat:
Ursprungligen postat av
nordicwrath
Chefen på ett företag jag varit på trodde att datavetenskap och data science var samma sak Jag har jobbat med en data scientist och de kan å andra sidan ingenting om datorer eller programmering. Detta hör nog ihop med kraven för att gå en sådan utbildning, här exempelvis är kraven från Uppsala Universitet (förutom krav i matematik osv):
På engelska kallas datavetenskap ”computer science”, detta innebär att ”data science” får samma översättning på svenska varav av man istället använder det engelska ordet ”data science”. Jag har själv upplevt en stor begreppsförvirring - särskilt då man har en chef som inte har IT-bakgrund.
Jag tror du är något på spåren btw angående att använda ordet ”information” istället - å ena sidan så används ordet redan i IT - men å andra sidan tror jag de flesta oinsatta inte ens vet att IT betyder informationsteknik.
Datavetenskap, informationsvetenskap och "data science" är samma sak. Eller borde vara samma sak.
Det du fiskar efter är
datorvetenskap eller datorlogi. Eller vetenskapen om informationsteknologi.
Informationsvetenskap är ett huvudämne som hanterar vetenskapen om information i sin helhet, dvs all information.
Citat:
Ursprungligen postat av
a-mortal
Vad ska du göra med maskininlärning som informationsvetare? Jag tror du är så insnöad på datorer att du inte vet ett smack om vad informationsvetare gör. Kontrollera att något som ska publiceras i en tidning är korrekt, det är ett exempel på en informationsvetares arbetsuppgifter.
Klart att IT-system behöver datalagring. Håll dig till dina arbetsuppgifter så behöver du inte ha 65 olika utbildningar.
Ja, vad kan kan man göra med maskininlärning?
Du kan t.ex. använda en AI som hanterar NLP och HTR, dvs lingvistisk anlays av äldre handskrivna dokument.
Man använder då en AI till att lära sig läsa handskrift för att kunna transkribera.
Detta har i sig inget med datorer att göra, utan kärnan i vetenskapen är informationsinhämtning och analys. som exempel att kunna få reda på vad som sades på en sockenstämma anno 1730 i Västergötlands län.
Korrekturläsare är inte informationsvetare. Däremot behöver arkivarier mfl. vara det.
Du är just inne på min poäng med den här tråden:
Folk har någon underlig uppfattning att informationsvetenskap är något inom humaniora som inte är viktigt. Sedan upphöjer man "datavetenskap" till att vara något som är superviktigt, ja till och med en ingenjörsutbildning. Men i själva verket är "datavetenskap" det samma som informationsvetenskap, dvs. att inhämta, manipulera och analysera information i olika omfattning.
Problemet jag ser i detta är att de ingenjörer som säger sig hålla på med informationsinhämtning och analyser har ingen som helst kunskaper i att bevara sin färdiganalyserade information. De kan inget om skydd och arkivering. De kan inte hämta data ur arkiv.
Därav var frågan var någonstans det gick snett när man drog ut den maskinteknologiska biten av informationsvetenskapen och lade den i ett ingenjörsprogram utan att ta med huvudbitarna i informationsvetenskapen.