2020-09-11, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nä det är svårt att komma någon vart med denne känner jag...

Bättre att kalla datavetenskap för computer science (som det heter på engelska), tror "felet" i tråden är just att detta har blandats ihop med data science, varför en stor del av tråden läggs på begreppsbildningen istället för ämnet.

Av intresse har ju SU även en data science-master (som är rätt ny, just för att ämnet i sig också är så pass nytt):
https://www.su.se/english/search-cou...sbdso-1.413329
Ja så är det, men om det var min länk du syftade på så kan jag förtydliga; programmet heter Kandidatprogram i matematik och datavetenskap, en av de tre inriktningarna heter matematisk statistik och data science. Fast även datalogispåret är säkert också väl passande för DS.
Citera
2020-09-11, 08:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitewhipz
Ja så är det, men om det var min länk du syftade på så kan jag förtydliga; programmet heter Kandidatprogram i matematik och datavetenskap, en av de tre inriktningarna heter matematisk statistik och data science. Fast även datalogispåret är säkert också väl passande för DS.

Intressant, såg ej det. Men jo, i slutändan kan en mängd utbildningar leda vidare till DS, intressant dock att SU satsar på så sätt och vill ligga i framkant.
Citera
2020-09-12, 18:59
Medlem
Telepatisks avatar
Intressant tanke. Om du ska få jobb så får du skaffa dig många feta GIT-repon att visa upp och det blir nog svårt ändå. Jag tror att det är svårt att byta jobb sen dessutom eller komma uppåt (om man inte är helt sjukligt duktig) utan en examen.

Nackdelen enligt mig med att t.ex. enbart läsa programmeringskurser är att sådana personer kan inget annat än att programmera, om ens det. Nu har du antagligen inte sagt att du enbart vill läsa programmeringskurser men det verkar vara ett vanligt förekommande hos folk som vill jobba med programmering/Data Science (eller vad nu det kallas) utan att ta sig igenom en utbildning.
  • Ska du hålla på med embedded så behöver man ha viss kunskap inom elektronik.
  • Ska du hålla på med nätverksprogrammering så behöver du vara bra på algoritmer o.s.v. och för att bli bra på det så behöver du massa matematik.
  • Ska du hålla på med datorgrafik så måste du läst mycket matematik om du ens ska kunna förstå någonting. (+ algoritmer självklart)
  • Ska du hålla på med AI så är det jättemycket matematik.

Vad jag hade försökt lära mig:
Inom matematik:
  • Matematisk analys
  • Linjär algebra
  • Flervariabelanalys (fortsättning på Matematisk analys)
  • Diskret matematik
  • Statistik (om du vill hålla på med machine learning)

Inom el/fysik:
  • Elektriska kretsar och fält
  • Fysik är bra för själen

Inom hårdvara/lågnivå:
  • Grundläggande datorteknik
  • Maskinorienterad programmering
  • Datorsystemteknik

Inom nätverk/säkerhet:
  • Datakommunikation
  • Kryptografi
  • Datasäkerhet/Nätverkssäkerhet
  • Computer networks (fortsättning på Datakommunikation)
  • Distributed systems

Övrigt:
  • Objektorienterad programmering
  • Datastrukturer och algoritmer
  • Realtidssystem
  • Principer för parallell programmering
  • Databaser
  • Testing, debugging and verification
  • Operating systems
  • Algoritmer (fortsättning på Datastrukturer och algoritmer)
  • Någon AI-kurs

Och innan du börjar med några kurser så lär dig lite C och Python. Bli BRA på Linux också, samt shell scripting!

Sen mot slutet, lär dig mer C och lär dig C++. Kan du dom så kan du lära dig alla andra trendiga programmeringsspråk lätt.

(Självklart syftar jag till kurser som motsvarar dessa)
Citera
2020-10-24, 19:52
Medlem
Är det någon som har koll på magister programmet som Lund lanserar i 2021? MSc Data Analytics and Business Economics. Kan en sådan utbildning leda till en karriär inom data science om man har en kandidatexamen i företagsekonomi sedan tidigare?
Senast redigerad av Jbj19 2020-10-24 kl. 19:55.
Citera
2020-10-24, 20:23
Medlem
Harry-Browns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jbj19
Är det någon som har koll på magister programmet som Lund lanserar i 2021? MSc Data Analytics and Business Economics. Kan en sådan utbildning leda till en karriär inom data science om man har en kandidatexamen i företagsekonomi sedan tidigare?

Mest troligtvis inte. Kollar man på platsannonser inom data science så letar de i 99% av fallen efter folk med med kvantitativ bakgrund så som matematiker, statistiker, fysiker, (civil)ingenjörer i teknisk fysik, datateknik etc.

Ett jobb som är en mjukare analys-/analytikerroll kan man helt klart hamna på om man är ekonom, gärna om man kompletterar med lite kunskap inom databaser, VBA.
Citera
2020-10-25, 01:07
Medlem
bithaxs avatar
Jobbar som Data Engineer.
Är i princip omöjligt att hålla sig relevant på det här jävla området.

Du förväntas ha erfarenhet av python, scala eller java beroende på företagets tech stack. Du förväntas även ha erfarenhet av just deras cloud plattform och verktyg.

Har man t.ex jobbat med Azure så är du inte relevant för företag som använder GCP.

På mitt företag har man valt att bygga allt i net core. Då kollar rekryteraren på CVt ”Men du har ju ingen erfarenhet av java programmering de senaste 3 åren, hejdå”.

Och nu ska man dessutom kunna massa AI och du är självklart också en kung på SQL. 😏

Faktum är att SQL verkar vara det som faktiskt används genomgående på dethär området. Men man vill gärna balla runt med massa annat.

Pratar vi data science så får du väl lägga till R, matlab, numpy och kanske ML-lib (spark). Också beroende på tech stack om det är big data eller inte osv.
Senast redigerad av bithax 2020-10-25 kl. 01:21.
Citera
2020-10-25, 01:15
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Intressant tanke. Om du ska få jobb så får du skaffa dig många feta GIT-repon att visa upp och det blir nog svårt ändå. Jag tror att det är svårt att byta jobb sen dessutom eller komma uppåt (om man inte är helt sjukligt duktig) utan en examen.

Nackdelen enligt mig med att t.ex. enbart läsa programmeringskurser är att sådana personer kan inget annat än att programmera, om ens det. Nu har du antagligen inte sagt att du enbart vill läsa programmeringskurser men det verkar vara ett vanligt förekommande hos folk som vill jobba med programmering/Data Science (eller vad nu det kallas) utan att ta sig igenom en utbildning.
  • Ska du hålla på med embedded så behöver man ha viss kunskap inom elektronik.
  • Ska du hålla på med nätverksprogrammering så behöver du vara bra på algoritmer o.s.v. och för att bli bra på det så behöver du massa matematik.
  • Ska du hålla på med datorgrafik så måste du läst mycket matematik om du ens ska kunna förstå någonting. (+ algoritmer självklart)
  • Ska du hålla på med AI så är det jättemycket matematik.

Vad jag hade försökt lära mig:
Inom matematik:
  • Matematisk analys
  • Linjär algebra
  • Flervariabelanalys (fortsättning på Matematisk analys)
  • Diskret matematik
  • Statistik (om du vill hålla på med machine learning)

Inom el/fysik:
  • Elektriska kretsar och fält
  • Fysik är bra för själen

Inom hårdvara/lågnivå:
  • Grundläggande datorteknik
  • Maskinorienterad programmering
  • Datorsystemteknik

Inom nätverk/säkerhet:
  • Datakommunikation
  • Kryptografi
  • Datasäkerhet/Nätverkssäkerhet
  • Computer networks (fortsättning på Datakommunikation)
  • Distributed systems

Övrigt:
  • Objektorienterad programmering
  • Datastrukturer och algoritmer
  • Realtidssystem
  • Principer för parallell programmering
  • Databaser
  • Testing, debugging and verification
  • Operating systems
  • Algoritmer (fortsättning på Datastrukturer och algoritmer)
  • Någon AI-kurs

Och innan du börjar med några kurser så lär dig lite C och Python. Bli BRA på Linux också, samt shell scripting!

Sen mot slutet, lär dig mer C och lär dig C++. Kan du dom så kan du lära dig alla andra trendiga programmeringsspråk lätt.

(Självklart syftar jag till kurser som motsvarar dessa)

Jag tycker man verkar hantera alla kandidater ungefär lika dant. Jag har en civilingenjörsexamen med massor av programmeringskurser och matte, men det är ändå ingen som tror att jag kan programmera eller lära mig nått.

Gitrepon är nog ett måste för alla, inte bara de utan utbildning. Bygg ett lib på jobbet, lägg ut på github, om det är en generell lösning på ett problem dvs.

Försök få tid att sitta och hora ditt CV på arbetstid.
Senast redigerad av bithax 2020-10-25 kl. 01:22.
Citera
2020-11-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jbj19
Är också intresserad av denna magister är själv civilingenjör i kemiteknik. Jag vill byta karriär ( bra tillfälle nu när man är arbetslös pga pandemi). De master/magister jag kommer söka till ht är:
1. Magister i Data Analytics and Business Economics - lu
2. Master i maskininlärning, system och reglerteknik - lu
3. Data science, magister (it-distans) - ltu
4. Masterprogram i beslutsanalys och data science - su

De flesta är väldigt nya man märker stor trend mot ml/ai och data science. Vad tror ni om dessa ?
Citera
2021-03-17, 08:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jobbar som Data Engineer.
Är i princip omöjligt att hålla sig relevant på det här jävla området.

Du förväntas ha erfarenhet av python, scala eller java beroende på företagets tech stack. Du förväntas även ha erfarenhet av just deras cloud plattform och verktyg.

Har man t.ex jobbat med Azure så är du inte relevant för företag som använder GCP.

På mitt företag har man valt att bygga allt i net core. Då kollar rekryteraren på CVt ”Men du har ju ingen erfarenhet av java programmering de senaste 3 åren, hejdå”.

Och nu ska man dessutom kunna massa AI och du är självklart också en kung på SQL. 😏

Faktum är att SQL verkar vara det som faktiskt används genomgående på dethär området. Men man vill gärna balla runt med massa annat.

Pratar vi data science så får du väl lägga till R, matlab, numpy och kanske ML-lib (spark). Också beroende på tech stack om det är big data eller inte osv.

Detta är precis min erfarenhet, bolagen letar ständigt efter någon som är expert på just deras företag och ser det som otänkbart att spendera ens några dagar på att lära upp en person inom ett nytt område, oavsett om denne har erfarenhet från liknande teknologier.

Sedan kommer arbetsgivarna och klagar om "kompetensbrist" när de inte hittar någon...
Citera
2021-06-09, 13:11
Medlem
Många som verkar vara förtrogna med "data scientist" ämnet! Vad tror ni om Linköpings kandidatprogram https://liu.se/utbildning/program/f7ksa skulle man kunna skaffa sig ett jobb som junior data scientist eller liknande efter det programmet + möjligtvis en master inom machine learning? Vad skulle ni säga det är för kurser som saknas i det kandidatprogrammet?
Citera
2021-06-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edwinjohansson1998
Många som verkar vara förtrogna med "data scientist" ämnet! Vad tror ni om Linköpings kandidatprogram https://liu.se/utbildning/program/f7ksa skulle man kunna skaffa sig ett jobb som junior data scientist eller liknande efter det programmet + möjligtvis en master inom machine learning? Vad skulle ni säga det är för kurser som saknas i det kandidatprogrammet?

Det är möjligtvis ett pra program. Det som kan fattas är just matematik som krävs för mer avancerad maskinlärning. Det finns motsvarande program som högskoleingenjör som ger en kandidat men med mer grundläggande matematik. Data analys är väl annars det hetaste just för tillfället.

Det brukar vara enklare att komma in på högskoleingenjörutbildningarna, troligtvis då de har rykte av sig att vara svåra.
Citera
2021-06-09, 18:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edwinjohansson1998

Håller med användaren ovan om att programmet verkar bra, efter att ha tagit en titt på programplanen verkar det även inkluderas en hel del intressanta kurser (databaser, data mining, en del programmering). Möjligen skulle det vara vettigt att inkludera fler programmeringskurser (det verkar som att huvudfokus ligger på SAS och R, som i och för sig är användbara verktyg) i syfte att öka din anställningsbarhet, men då är det ju bara att lägga på en del extra kurser under t.ex. somrarna. Bland annat Python efterfrågas ofta för datanalysjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in