Intressant tanke. Om du ska få jobb så får du skaffa dig många feta GIT-repon att visa upp och det blir nog svårt ändå. Jag tror att det är svårt att byta jobb sen dessutom eller komma uppåt (om man inte är helt sjukligt duktig) utan en examen.
Nackdelen enligt mig med att t.ex. enbart läsa programmeringskurser är att sådana personer kan inget annat än att programmera, om ens det. Nu har du antagligen inte sagt att du enbart vill läsa programmeringskurser men det verkar vara ett vanligt förekommande hos folk som vill jobba med programmering/Data Science (eller vad nu det kallas) utan att ta sig igenom en utbildning.
- Ska du hålla på med embedded så behöver man ha viss kunskap inom elektronik.
- Ska du hålla på med nätverksprogrammering så behöver du vara bra på algoritmer o.s.v. och för att bli bra på det så behöver du massa matematik.
- Ska du hålla på med datorgrafik så måste du läst mycket matematik om du ens ska kunna förstå någonting. (+ algoritmer självklart)
- Ska du hålla på med AI så är det jättemycket matematik.
Vad jag hade försökt lära mig:
Inom matematik:
- Matematisk analys
- Linjär algebra
- Flervariabelanalys (fortsättning på Matematisk analys)
- Diskret matematik
- Statistik (om du vill hålla på med machine learning)
Inom el/fysik:
- Elektriska kretsar och fält
- Fysik är bra för själen
Inom hårdvara/lågnivå:
- Grundläggande datorteknik
- Maskinorienterad programmering
- Datorsystemteknik
Inom nätverk/säkerhet:
- Datakommunikation
- Kryptografi
- Datasäkerhet/Nätverkssäkerhet
- Computer networks (fortsättning på Datakommunikation)
- Distributed systems
Övrigt:
- Objektorienterad programmering
- Datastrukturer och algoritmer
- Realtidssystem
- Principer för parallell programmering
- Databaser
- Testing, debugging and verification
- Operating systems
- Algoritmer (fortsättning på Datastrukturer och algoritmer)
- Någon AI-kurs
Och innan du börjar med några kurser så lär dig lite C och Python. Bli BRA på Linux också, samt shell scripting!
Sen mot slutet, lär dig mer C och lär dig C++. Kan du dom så kan du lära dig alla andra trendiga programmeringsspråk lätt.
(
Självklart syftar jag till kurser som motsvarar dessa)