Citat:
Jag håller med om att det ofta uppstår en förvirring kring data science och computer science, och har själv kommenterat att det inte är samma sak i det här inlägget för snart 2 år sen.
Min uppfattning är dock att det snarare är studenter som blandar ihop dessa begrepp än lärosätena, inom computer science (datavetenskap) är lärosätena ofta noga med att detta inkluderar typ "allt" som rör informationsbehandling, såsom programmering, hårdvara, MDI, algoritmteori, dataskydd och personlig integritet, osv. Inom utbildningar som är specifikt riktade mot data science är det just det tvärvetenskapliga studiet i statistik, modellering och programmering som är i fokus, iallafall av de data science-utbildningar jag läst om. Har du något exempel där själva lärosätet blandat ihop begreppen?
Min uppfattning är dock att det snarare är studenter som blandar ihop dessa begrepp än lärosätena, inom computer science (datavetenskap) är lärosätena ofta noga med att detta inkluderar typ "allt" som rör informationsbehandling, såsom programmering, hårdvara, MDI, algoritmteori, dataskydd och personlig integritet, osv. Inom utbildningar som är specifikt riktade mot data science är det just det tvärvetenskapliga studiet i statistik, modellering och programmering som är i fokus, iallafall av de data science-utbildningar jag läst om. Har du något exempel där själva lärosätet blandat ihop begreppen?
Givetvis kan man anse att "datascience" är en tvärvetenskaplig gren, men det är ju informationsvetenskap också. Inom informationsvetenskapen använder du kunskaper från alla möjliga fällt och däri även programmering. Det är det samma.
När du studerar informationsvetenskap behöver du följande områden:
historia, sociologi, lingvistik, datorlogi, arkivvetenskap, pedagogik, informationsteknologi (dvs tekniska hjälpmedel, programmering osv.), epistemologi, statistik och mycket mer därtill.
Din "datascience" är ju bara en del av detta.
Med dataskydd anses just arkiv, dvs hur skyddas data/information från förstörelse så att vi kan bevara informationen till eftervärlden.
Citat:
Beror ju på hur långt man ska gå inom datorer eller programmering, en data scientist kan ju koda i Python/R/SQL men då handlar det ju mest om att bygga modeller och att fixa skript för att t.ex. automatisera processer, inte om att gå ned på hårdvarunivå eller om att förklara i detalj hur en kompilator funkar.
Precis, den som vill hämta information och analysera den är inte ute efter att bygga stora program eller databaser, utan enbart automatisera en process såsom NLP och HTR. Eller föra register över t.e.x. arkivhandlingar. Eller analysera solsystem. Att utveckla datorprogram och datorer är inte dess domän.