2022-05-06, 22:50
Medlem
Det r bddat fr en fin fotbollsfest i sommar! Om exakt tv mnader drar det igng, och hller p till den siste, dvs 631 juli. SARS-CoV-2 har ntligen motats tillbaka spass att restriktioner inte lngre behvs, s detta blir det frsta fria fotbollsmsterskapet, om n frsenat. Biljetterna till finalen p Wembley-stadion r slutslda, det tog bara en timme https://www.svd.se/a/v5KqJX/biljette...da-pa-en-timme

Jag hade skrivit ett utkast om hur sknt det r att slippa TV-reklam:
Tyvrr har C More sedermera kpt in sig i msterskapet, men en kvartsfinal med Sverige samt finalen, oavsett vem som spelar den, kommer att sndas av SVT.

Lnkar till versikt, statistik, TV-sndningar m.m.:
https://www.svt.se/sport/fotboll/em-fotboll-i-svt
https://www.aftonbladet.se/sportblad...atcher-program
https://em-fotboll.se/sa-sander-svt-...bolls-em-2022/
https://www.sportbibeln.se/fotboll/f...ch-spelschema/

Sveriges landslag verkar bara spela en enda match innan msterskapet, p Friends i Stockholm mot Brasilien som leds av Pia Sundhage
https://ticket.friendsarena.se/svff/...%202022/events

I veckan blev det klart att Ryssland kastas ut ur EM och erstts av Portugal. https://www.svt.se/sport/fotboll/uef...an-em-i-sommar Politiskt fullt rimligt frsts, men rent idrottsligt blir det smre fr Sveriges del, d Ryssland r ett betydligt enklare motstnd n Portugal fr Sveriges del. Nu blir det svrt att vila i sista gruppmatchen.

Shr ser grupperna ut:
A:
England
sterrike
Norge
Nordirland

B:
Tyskland
Danmark
Spanien
Finland

C:
Nederlnderna
Sverige
Portugal
Schweiz

D:
Frankrike
Italien
Belgien
Island
Slutspelstrdet visas bst p Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Euro_2022#Knockout_stage
Ingen bronsmatch spelas, frlorande semifinalister fr automatiskt brons.

Vrldsrankningen ser ut shr idag:
2 Sverige
3 Frankrike
4 Tyskland
5 Nederlnderna
7 Spanien
8 England
11 Norge
14 Italien
15 Danmark
18 Island
19 Schweiz
20 Belgien
21 sterrike
(25 Ryssland)
28 Finland
29 Portugal
46 Nordirland
Den kommer uppdateras 17 juni.

Jag kan tnka mig att mnga nyfikna inte har s bra koll p vilka lnder det r som gller p damsidan, s jag ska frska mig p en liten genomgng. Vrldsrankning r inte allt.

Sverige r hgst rankat i turneringen, i vrlden r de endast bakom historiskt suverna USA, men r nd inte den frmsta favoriten till titeln. OS frra ret blev en succ, men det ska pminnas att det var ovntat p frhand. Landslaget gjorde verlag lite krampaktiga insatser i frhllande till sin kapacitet och drabbades drtill av flera spelaravbrck infr OS, inte minst frn lallare som frn frsta brjan planerat att inte vara med men inte behagade bertta det frrn i april och t.o.m. slutet av maj, mindre n tv mnader innan start, och upptog plats fram till dess. USA och Nederlnderna frvntades gra upp om guldet, men de gjorde dliga insatser. I finalen hll dock inte nerverna fr svenskarna, och den ngesten tycks ha fastnat i landslaget. Alla tekniska bitar finns dr fr att vara vrldens bsta lag, men de har svrt att f ut det. Kan de ta sig samman till msterskapet och gra en ny totalinsats fast utan att sjunka under turneringens gng s kommer det glimra gyllene i slutndan. Medalj r nd garanterad skulle jag sga givet hur motstndet och slutspelstrdet ser ut. Gruppen r i princip identisk som i OS. Frst den vltitulerade "mardrmsmotstndaren" som kan ntas ner. Sedan ett mellanlag. Sedan ett bottenlag man kan rotera spelare med, tminstone innan Ryssland blev ersatt av Portuagl. Drefter kvartsfinal mot ngon frn grupp D, vilka r behagliga motstndare fr Sverige. Gruppvinst gr att ven en semifinal blir lttare, man slipper d den bsta frn getingboet grupp B. Frutsttningarna finns dr. Landslaget har kvar nstan alla spelare frn EM 2017, men laget r nd helt nytt under Peter Gerhardssons ledning.

England har sptts ett guld med sin brande generation, men (nnu) inte ftt det. Nu har de har haft sin topp och r p nedgende, men p hemmaplan bland vrldens mesta fotbollsfanatiker vet man aldrig. Kanske lyft av stdet, kanske fiasko av pressen. Frbundskapten Sarina Wiegman ledde tidigare Nederlnderna som tog guld 2017.

Tyskland, den tunga maskinen som radat upp EM-guld, har haft det kmpigt de senaste ren. Utslaget utan medalj i bde senaste EM och VM och gjort en del dliga insatser p sistone. Jag har rligt talat dlig koll p dem nu och vet inte om de svingat sig tillbaka till sin forna kraft eller om gruset r kvar i maskinen. Det r ett lag att se upp fr mer eller mindre, en hgst mjlig finalist men inte frmsta guldkandidaten.

Spanien har gjort kometkarrir sedan landet bestmde sig fr att satsa p damer fr ngra r sedan. Tidigare drllde de i bottenskiktet av turneringarna, och nnu tidigare kom de inte ens med. Nu ser jag dem som frmsta guldkandidaten. De spelar ett spel som Sverige har mycket svrt fr.

Nederlnderna vann EM smtt sensationellt 2017 och fick sedan ett VM-silver 2019 av bara farten, men jag har genomskdat fuskbygget sedan en tid och hoppas deras motstndare ocks gr det. Miedema r livsfarlig, kanske vrldens bsta anfallare, ser in ml. Utan henne ekar det, och laget har helt klart haft sin topp. vriga anfallare r bra men inte mer, mittfltet r hyggligt men skralt, och frsvaret direkt dligt. Floppvarning, men kan nd ddsrycka sig till en medalj.

Danmark har varit uppsnackat en del av vissa, men jag ser inte riktigt storheten i dem. EM-silvret 2017 var lite av en tillfllighet i mina gon.

Frankrike r alltid hgt rankat men lyckas aldrig i msterskap. Drtill har Sverige oftast lyckats sl dem.

Norge r ett forna tiders storlag p damsidan med en titel i vardera msterskap, men efter glansdagarna p framfr allt 90- och 00-talet har de dalat. Senaste EM var ett fiasko, medan VM var hyggligt. Prglats mycket av interna stridigheter under mnga r. Det verkar ntligen ha lugnat sig, s det kan bli en mer gedigen insats nu, kanske t.o.m. bra, men de lr bli utslagna i kvarten. Eller kan Ada Hegerberg briljera fram en medalj? Hennes lillasyster Andrine spelar frresten i Hcken.

Italien, Belgien, Schweiz och Island r bra lag som kan stlla till det, i den ordningen skulle jag sga, men lr inte ta nn medalj.

sterrike hade en bra generation som gjorde succ i landets frsta EM senast, men de r nu avdankade.

Finland har brjat komma upp sig i vrlden efter att ha halkat efter i utvecklingen, men har en hoppls sits i sin grupp.
Citera
2022-05-06, 22:57
Medlem
JustZlatans avatar
Det skulle aldrig falla mig in att titta p damfotboll. Men fr Sveriges skull hoppas jag att vi vinner.
Citera
2022-05-07, 00:01
Medlem
GormDenGamles avatar
Tror p svenskt guld. Men vi ska inte se bortifrn en taggad hemmanation.
Ska bli kul att flja.
Citera
2022-05-07, 00:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy

Jag hade skrivit ett utkast om hur sknt det r att slippa TV-reklam:
Tyvrr har C More sedermera kpt in sig i msterskapet, men en kvartsfinal med Sverige samt finalen, oavsett vem som spelar den, kommer att sndas av SVT.

Italien, Belgien, Schweiz och Island r bra lag som kan stlla till det, i den ordningen skulle jag sga, men lr inte ta nn medalj.

sterrike hade en bra generation som gjorde succ i landets frsta EM senast, men de r nu avdankade.

Gedigen genomgng!

TV4/C-more frstr tyvrr med sin reklam, men man kan ocks se det som att de ekonomiskt avlastar SVT.

Sverige mtte Italien fr ett tag sen i en fr bgge vlbehvlig trningsmatch. Italien fr att de spelar ett spel man tror Sverige kommer att stta p i turneringen, och fr Italiens del handlar det om att f prva sig mot kvalificerat motstnd. Italien bjd Sverige p segern genom att drlla med bollen p mittfltet typ mot slutet av matchen (man ledde med 1-0) och sen brnna en straff i straffsparkslggningen.

Sg Italien mot sterrike i en trningsmatch typ frra eller frrfrra ret (ren gr). Gillade verkligen sterrikiskornas spel, de var ordda och var rrliga, Italien vann dock.

Schweiz ska man aldrig underskatta. Mnga spelare spelar i bra ligor utomlands. Sen s har man Ramona Bachman (heter hon vl).

Ligger det press p engelskorna med Bring it home..?
Citera
2022-05-07, 07:36
Medlem
r som vanligt tveksam till om Sveriges lngsamma lagmaskinfotboll samt fysik p fasta situationer verkligen kommer rcka. Har ju funkat frr, men nn gng kommer ju brytpunkten dr fart och flkt r ett mer vinnande koncept.

Seger och Asllani r nrmast en garanti fr att det blir seg fotboll och det kanske r nu ansvariga/media upptcker att framtidens spelare mste ha betydligt mer snabbhet i bolltempo och lpningar. Eller s hller det en turnering till att dominera med rutin och spelsinne.

Rolfs stenhrda skott och ett genombrott fr Kaneryd r det jag tror kan leda Sverige till medalj. Men blir det sidled och trampa p boll ryker vi redan fre semi.
Citera
2022-05-07, 10:16
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Kan egentligen ingenting om damfotboll, men brukar se lite matcher under msterskap, man jag vill bara ge berm fr trdstartaren, hrlig och bra genomgng. Tummen upp.
Citera
2022-05-12, 14:00
Medlem
GormDenGamles avatar
Korsbandet har gtt av fr Norges landslagsmlvakt. Nu blir det genast betydligt tuffare fr Norge.
Deras ordinarie genom mnga r slutade frra ret. Nu tog Fiskerstrand ver. Men vem som nu ska st i sommar, blir ovisst.

https://www.tv2.no/a/14787089/
Citera
2022-05-25, 23:22
Medlem
SVT2 snder presentationen av EM-truppen tisdagen den 7 juni kl 18:30. Det r om knappt tv veckor.
https://www.svt.se/sport/svt-sport/fotboll-49

Barcelonas kollapsaktiga prestation i Champions League i helgen har ftt mig att tvivla p hur bra Spanien egentligen r. Spanien bestr i stort sett av Barcelona nmligen. Frankrike bestr ocks i stort sett av ett av sina klubblag, suverna Lyon, men trots det har det inte gtt bra fr dem i msterskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Gedigen genomgng!

TV4/C-more frstr tyvrr med sin reklam, men man kan ocks se det som att de ekonomiskt avlastar SVT.

Sverige mtte Italien fr ett tag sen i en fr bgge vlbehvlig trningsmatch. Italien fr att de spelar ett spel man tror Sverige kommer att stta p i turneringen, och fr Italiens del handlar det om att f prva sig mot kvalificerat motstnd. Italien bjd Sverige p segern genom att drlla med bollen p mittfltet typ mot slutet av matchen (man ledde med 1-0) och sen brnna en straff i straffsparkslggningen.

Sg Italien mot sterrike i en trningsmatch typ frra eller frrfrra ret (ren gr). Gillade verkligen sterrikiskornas spel, de var ordda och var rrliga, Italien vann dock.

Schweiz ska man aldrig underskatta. Mnga spelare spelar i bra ligor utomlands. Sen s har man Ramona Bachman (heter hon vl).

Ligger det press p engelskorna med Bring it home..?
Tackar!

Intressant att du kallar Algarve cup fr trningsmatch Sverige stllde upp helt fel mot Italien, men Peter Gerhardsson ville prova ngot nytt. Sverige skulle ju mta Danmark ocks i den turneringen, men den matchen stlldes in pga COVID-19 hos di rde og hvide, s det stllde till spelupplgget. Det verkar fr mig som att de behll planeringen intakt i den ordning de tnkt sig fastn frsta matchen utgick.

sterrike spelar frejdigt och r hrliga att titta p, men tongivande spelarna Nina Burger och Nadine Prohaska har slutat, och det lilla jag sett sen 2017 r att de tappat stinget. Men de har vunnit ganska mycket senaste ret enligt statistiken, s jag kanske r fel ute hr. Det ser ut som gedigna insatser p sistone enligt resultaten, bl a mot Schweiz. Det kan nog bli ordentliga matcher nd.

Schweiz har gjort dligt ifrn sig i r. S jag fr vl pudla lite hr frn min trdstartbedmning och ndra mig till att sga att jag tror mer p sterrike n Schweiz, speciellt med tanke p grupperna. Deras frbundskapten har t.o.m. avskrivit chansen att g vidare https://www.fotbollskanalen.se/sveri...ns-i-helvetet/ Fr att vara tydlig kvarstr min bedmning om Schweiz, men jag uppvrderar sterrike till att vara hgre n dem istllet fr lgre.

Att spela utomlands gr de flesta landslagsspelare som inte r frn Spanien, England, Tyskland, Frankrike eller till viss del Sverige, fr dr finns de bsta klubbarna. Tnk p att det r betydligt strre skillnad mellan klubbarna samt betydligt frre bra klubbar p damsidan n herrsidan, s att spela i en halvbra klubb i en "bra" liga r fga vrt. Bara 6 spelare i Schweiz spelar i bra utlndska klubbar skulle jag sga.
Ramona Bachmann (med tv n) r inte s bra att hon kan bra sitt landslag, och hon kan ha haft sin topp. Jag har dock inte fljt henne i PSG, det r nd ett av vrldens absolut bsta lag p damsidan, s jag kan vara fel p det.
Hon r lite fr Schweiz som Lewandoski r fr Polen p herrsidan, en stjrna omgiven av medelmttor, men hon r inte lika stor och betydelsefull som Lewandowski.
Helt galet att hon och andra liknande stjrnor spelat i Malm fr inte s lngesedan. Sg henne och de andra ngra gnger. Sara Bjrk, Lieke Martens, Anja Mittag. Och alla pratar de svenska! Fan, sistnmnda var nog den sista av det slaget. Det knns inte lika lngesedan som det r, pandemin har ftt tiden att st stilla.

Englands damer har bara en brkdel av pressen som herrarna har, men den r hg med dammtt mtt, det har varit ganska mycket snack om att det r dags nu, bde med tanke p deras nuvarande generation sptts ett genombrott och att det r hemmaplan, och jag uppfattar damspelare som betydligt smre p att hantera press, bl a pga att det sllan r ronbedvande publik hos dem, vilket gr dem ovana, s i slutndan blir det ungefr samma. Det korta svaret r allts "ja".

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
r som vanligt tveksam till om Sveriges lngsamma lagmaskinfotboll samt fysik p fasta situationer verkligen kommer rcka. Har ju funkat frr, men nn gng kommer ju brytpunkten dr fart och flkt r ett mer vinnande koncept.

Seger och Asllani r nrmast en garanti fr att det blir seg fotboll och det kanske r nu ansvariga/media upptcker att framtidens spelare mste ha betydligt mer snabbhet i bolltempo och lpningar. Eller s hller det en turnering till att dominera med rutin och spelsinne.

Rolfs stenhrda skott och ett genombrott fr Kaneryd r det jag tror kan leda Sverige till medalj. Men blir det sidled och trampa p boll ryker vi redan fre semi.
Jag instmmer i princip, drfr hller/hll jag Spanien som favorit. Men jag ser inte hur Frankrike eller Italien ska kunna sl Sverige p egna frmgor. Och en del av mig knner att den brytpunkten har varit, och Sverige har vxlat upp med Gerhardsson. Visst finns det mycket utrymme fr frbttring n. Men du sg ju CL-finalen fart r inte allt.

Seger m vara seg, men i hennes roll behver hon inte vara snabb, hon passar perfekt dr hon r. Och Asllani hller jag inte med om, tvrtom brukar hon ju vara den som tar tag i saker och driver, problemet r att hon behver ytor, i nrkamper fastnar hon, dock fr hon alltid frispark med sig. Hennes brytning och framspelning till mlet mot Kanada i VM 2019 r ett perfekt exempel p hennes styrkor. Bgge spelare r svrlsta.

Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Kan egentligen ingenting om damfotboll, men brukar se lite matcher under msterskap, man jag vill bara ge berm fr trdstartaren, hrlig och bra genomgng. Tummen upp.
Stort tack! Vl mtt i sommar

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Korsbandet har gtt av fr Norges landslagsmlvakt. Nu blir det genast betydligt tuffare fr Norge.
Deras ordinarie genom mnga r slutade frra ret. Nu tog Fiskerstrand ver. Men vem som nu ska st i sommar, blir ovisst.

https://www.tv2.no/a/14787089/
Aj ajaj! Trkigt att hra D fr de kra p anfall r bsta frsvar-strategin. Tack fr upplysningen. Har inte fljt Norges landslag p ett bra tag.

Jag glmde nmna att deras frbundskapten r Martin Sjgren som har ett frflutet i Ldb FC Malm (nuvarande FC Rosengrd) och Linkpings FC och har tagit SM-guld med bgge.
Citera
2022-06-08, 23:56
Medlem
Lundbondens avatar
Truppen uttagen;

https://www.svenskfotboll.se/nyheter...-truppen-2022/
Citera
2022-06-16, 13:14
Medlem
DikTs avatar
Ibland knns det som att damerna kmpar i motvind....
Expressen har nu 5 artiklar angende landslaget p sin fotbolls-startsida.
En handlar om att Fisher blir kommentator.
TRE handlar om olika spelares krleksliv.
EN handlar om sporten.
Varfr r det shr?
r det verkligen det som ger klick? Tragiskt i s fall.
Citera
2022-06-16, 13:38
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ibland knns det som att damerna kmpar i motvind....
Expressen har nu 5 artiklar angende landslaget p sin fotbolls-startsida.
En handlar om att Fisher blir kommentator.
TRE handlar om olika spelares krleksliv.
EN handlar om sporten.
Varfr r det shr?
r det verkligen det som ger klick? Tragiskt i s fall.
Korta svaret r vl tyvrr: "Ja."
Sen r det ju dessutom en kvllstidning du pratar om, dr hamnar krlekslivet alltid hgre upp n det borde.
Men att det r t det hllet ser vi hela tiden. Kollar man hr p flashback, dr dom fotbollsintresserade har samlats, s r det herrfotboll till 99+%. Drar man d ver det till den verkliga vrlden, dr inte bara dom fotbollsintresserade finns, s kommer det som finns runt omkring att vara viktigare, fr dr samlas alla skvallerkrringar, av bda kn.
Det finns helt enkelt fler skvallerkrringar, oavsett kn, n vad det finns folk som faktiskt r intresserade av damfotboll.
Citera
2022-06-16, 13:54
Medlem
Vet ngon om Aftonbladet kommer ut med en EM-bibel infr msterskapet? r vanligtvis inget strre fan av den tidningen, men biblarna till internationella msterskap har blivit en tradition hr hemma.

VM senast (har det verkligen redan gtt 3 r?) var kul att flja lite halvhjrtat, s frvntningarna p EM r hga. Att Sverige spelar underhllande fotboll under Gerhardsson skadar ju inte heller. Sedan hoppas man givetvis lite extra p att England floppar och att man blir charmad av ngot skrllag.

Stark trdstart fr vrigt! Hoppas att YourNameIsSexy dyker upp regelbundet i trden under turneringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in