2022-06-16, 10:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jo, den löser det genom att göra eventuellt bad actor till en större förlorare än hen kan vinna på att vara en bad actor, kort sagt.

Mer specifikt då. Det löser inte problemet på ett effektivt eller skalbart sätt.

Det finns andra och bättre lösningar som har funnits långt innan bitcoin.
2022-06-16, 10:39
Medlem
Citat:
Det handlar om att vara insatt, känner du att du är det? Förstår du Byzantinska Generalernas dilemm, varför detta är A och O när det kommer till värdetransaktioner, och hur Bitcoin löser detta utan att göra sig beroende av 3:e part?

Jag har under en tid studerat bitcoin och pratar med de som tradar och förstår upplägget ganska bra men jag investerar inte. Kan kanske tänka mig trada lite för spelpengar men då passar börsen mig bättre med alla välbekanta instrument. Bitcoin verkar följa USAs börs har jag sett.
2022-06-16, 10:39
Avstängd
Citat:
Berätta för mig? Ta hänsyn Moores Law och utvecklingen av grön energi och Bitcoins lämplighet att köra på just detta.
Du förstår verkligen inte krypto. Vad har Moores lag med saken att göra? Du har väl ändå förstått att svårighetsgraden i brytningen ökas när a) Elektroniken blir snabbare, b) värdet på Bitcoin ökar. Kostnaden för att bryta nya bitcoin kommer alltid vara ungefär samma som bitcoins värde, och eftersom den kostnaden består i elektronik och elektricitet kommer det gå åt mer av båda om bitcoin blir dyrare.

Den där drömmen om grön elektricitet är just en dröm.
2022-06-16, 10:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Mer specifikt då. Det löser inte problemet på ett effektivt eller skalbart sätt.

Det finns andra och bättre lösningar som har funnits långt innan bitcoin.
Olika banker och clearinghus är inte effektivare eller bättre. Det visar denna bild
2022-06-16, 10:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Jag har under en tid studerat bitcoin och pratar med de som tradar och förstår upplägget ganska bra men jag investerar inte. Kan kanske tänka mig trada lite för spelpengar men då passar börsen mig bättre med alla välbekanta instrument. Bitcoin verkar följa USAs börs har jag sett.
Visst kan du trade:a Bitcoin om du vill. Du behöver inte förstå det du trade:ar nödvändigtvis.

Jag pratade om att investera i Bitcoin för att man förstår den och tror på den. Inte trade:a den.
2022-06-16, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Tvärtom försöker jag lära dig att se historik, och att det troligen ger en bättre bild av verkligheten än dina drömmar. “Those that fail to learn from history are doomed to repeat it.” Winston Churchill.

Då kan du ju börja med att lära dig historia innan du kommer in i den här tråden som en historiskt analfabetisk ångvält. Grekland konfiskerade t ex alla medborgares tillgångar över ett visst värde för inte så länge sedan (som Leaston mycket riktigt påpekar). En stat kan konfiskera allt du har på en bank el en börs men har du BTC i din egen plånbok med egna nycklar så går du säker från sådant.
2022-06-16, 10:50
Medlem
Citat:
Visst kan du trade:a Bitcoin om du vill. Du behöver inte förstå det du trade:ar nödvändigtvis.

Jag pratade om att investera i Bitcoin för att man förstår den och tror på den. Inte trade:a den.

Precis. I slutändan är det avkastning man vill ha och då ska man kunna den marknad man ger sig in i, Warren Buffett stil.
2022-06-16, 10:52
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Hur kan en aktie i Volvo i mitt namn frysas på min avanza-depå? Kan du ge något exempel någonsin när detta hänt i Europa?
Absolut. Kronofogden kan beslagta dessa.
2022-06-16, 10:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Olika banker och clearinghus är inte effektivare eller bättre. Det visar denna bild

För det första så är det inte bitcoin utan blockchain som påstås lösa problemet. Det jag glömde tillägga är att lösningen som föreslås inte heller är säker utan förutsätter att majoriteten av noderna går att lita på. Det finns ingen absolut garanti för detta.

Wiki-artikeln om problemet nämner inte ens blockchain eller bitcoin under avsnittet "Solutions", även om bitcoin nämns kortfattat tidigare i artikeln.
2022-06-16, 10:58
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Som sagt, Grekland har gått i konkurs 4 gånger på 100 år. Sverige och USA har aldrig gått i konkurs. Om jag bodde i Grekland eller Kina skulle jag vara mycket mer försiktig än här.
Länder kan inte gå i konkurs. Du sprider många osanningar i tråden. Tredje lögnen nu. Först att Lehman Brothers hade 130k anställda, sen att det är omöjligt att frysa och konfiskera aktier och nu detta. Du borde läsa på och växa upp.
2022-06-16, 11:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du förstår verkligen inte krypto. Vad har Moores lag med saken att göra? Du har väl ändå förstått att svårighetsgraden i brytningen ökas när a) Elektroniken blir snabbare, b) värdet på Bitcoin ökar. Kostnaden för att bryta nya bitcoin kommer alltid vara ungefär samma som bitcoins värde, och eftersom den kostnaden består i elektronik och elektricitet kommer det gå åt mer av båda om bitcoin blir dyrare.

Låt mig förstå. Du har suttit på din kammare och kommit på att Bitcoin inte kommer fungera i en hyperbitcoiniserad värld pga att det inte finns energi nog för mining? Wow...

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den där drömmen om grön elektricitet är just en dröm.
Du kan säga så, men inte förklara varför gissar jag.
Idag går Bitcoin 60% på grön elektricitet. Om vi tar bort den mining som sker i öststater och länder i Asien som inte bryr sig, så är den siffran över 90%.
2022-06-16, 11:00
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det är inte sant, det finns inga kraschade valutor, ibland skriver man ner värdet med 1000 gånger i uselt skötta länder men aldrig i Sverige USA osv.

Däremot verkar det luta åt att all krypto kraschar. Att du då drar slutsatsen att hellre äga krypto än SEK är närmast löjeväckande.
Fjärde lögnen. Många valutor som kraschat. Reichsmark är ett tydligt exempel. Väx upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in