2022-06-15, 20:22
  #1141
Medlem
TheGoldBugs avatar
Känns relevant:
https://www.youtube.com/watch?v=L9Qms95Babw
Citera
2022-06-15, 20:23
  #1142
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Sagan är över. Inflationen med höjda räntor kom överraskande fort och SBB är riktigt illa ute.

Skulle nog försöka ta mig ur denna aktie om jag kunde.

Helt jävla rätt 🤘
Citera
2022-06-15, 20:27
  #1143
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Som vi misstänkte så ligger blankare bakom mycket av nedgången, sedan förra veckan har en(1) procent till blankats, nu uppe i 14%.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/15/bors-lista-over-de-15-mest-blankade-aktierna-i-sverige.html

Låter negativt?

Inte alls, värre är om folk säljer och lämnar av övertygelse, detta är enbart spekulation och opportunism.
Dessutom ska dessa aktier återköpas snart, det heter Short sell på engelska med tyngdpunkt på ordet kort.

Sälj inte era aktier billigt, låt dem kämpa för att stänga sina positioner.
Vid månadsskiftet kommer bolaget in i OMXS30 och både B och D får utdelning, gissningsvis kommer mycket av utdelning gå till nya aktier.

Blir som fingerprint denna aktie ,helt sönder blankad ,då är de kört !!! Tyvärr.
Citera
2022-06-15, 20:31
  #1144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Blir som fingerprint denna aktie helt sönder blankad ,gå är de kört !!! Tyvärr.
Går inte att jämföra med Fingerprint. Här har vi ett stabilt bolag med en fin framtid för sig. Ligger inte tungt i denna men ökar troligtvis längre fram. Men med aktier kan ju vad som helst hända därför är riskspridning att förorda.
Citera
2022-06-15, 20:34
  #1145
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Går inte att jämföra med Fingerprint. Här har vi ett stabilt bolag med en fin framtid för sig. Ligger inte tungt i denna men ökar troligtvis längre fram. Men med aktier kan ju vad som helst hända därför är riskspridning att förorda.

Ja vi får se vem som har rätt ,men personligen tror jag att när väl blankarna sätter klorna i denna så är de gameover.
Citera
2022-06-15, 20:54
  #1146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Ja vi får se vem som har rätt ,men personligen tror jag att när väl blankarna sätter klorna i denna så är de gameover.

Blankarna måste ju köpa tillbaka nångång. Eller vad menar du med när blankarna sätter klorna i denna?
Citera
2022-06-15, 20:55
  #1147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Går inte att jämföra med Fingerprint. Här har vi ett stabilt bolag med en fin framtid för sig. Ligger inte tungt i denna men ökar troligtvis längre fram. Men med aktier kan ju vad som helst hända därför är riskspridning att förorda.

Stabilt bolag? VD:n anhölls och kursen rasade. Ständigt märkliga utspel, aktien volatil vissa dagar värre än krypto. Nej, SBB är inte ett bolag som är stabilt, bara för att deras hyresgäster kanske är det.
Citera
2022-06-15, 21:27
  #1148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Stabilt bolag? VD:n anhölls och kursen rasade. Ständigt märkliga utspel, aktien volatil vissa dagar värre än krypto. Nej, SBB är inte ett bolag som är stabilt, bara för att deras hyresgäster kanske är det.
VD blev friad och det var länge sedan. Vi har alla rätt till våran åsikt. Tack vare den höga omsättningen så blir vi snart medlemmar av OMXS30 index så det är väl ändå bra?
Citera
2022-06-15, 21:34
  #1149
Avslutad
Jag skulle inte ta i den här aktien med tång om jag ska vara ärlig. Man kan bli förbannad på blankare ja. Men ibland tillför de faktiskt något. De sätter fokus på riktigt ruttna bolag, så att kursen kan drivas ned snabbare till en rimlig nivå

(ett friskt bolag kan du också försöka blanka, men det går snett när bolaget presenterar vinst)

Nej detta verkar helt kört måste jag säga.
Citera
2022-06-15, 21:41
  #1150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag skulle inte ta i den här aktien med tång om jag ska vara ärlig. Man kan bli förbannad på blankare ja. Men ibland tillför de faktiskt något. De sätter fokus på riktigt ruttna bolag, så att kursen kan drivas ned snabbare till en rimlig nivå

(ett friskt bolag kan du också försöka blanka, men det går snett när bolaget presenterar vinst)

Nej detta verkar helt kört måste jag säga.
Nej det tror jag väl inte. Tvärtom ser det ganska bra ut nu när vi ska in i OMXS30 index och kanske index fonder köper in sig. Förra rapporten var stark, urstark till och med enligt DI. Nå vi får se men du ska inte ta i SBB med tång Kalle om du inte vill det.
Citera
2022-06-15, 21:50
  #1151
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej det tror jag väl inte. Tvärtom ser det ganska bra ut nu när vi ska in i OMXS30 index och kanske index fonder köper in sig. Förra rapporten var stark, urstark till och med enligt DI. Nå vi får se men du ska inte ta i SBB med tång Kalle om du inte vill det.


Som jag ser nu att de köpt amasten

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/sbb-i-mal-med-koper-av-amasten/

Ja, då ringer alla kyrkklockor och bilalarm!

Hur hamnade Amasten på börsen? Jo man köpte skojarbolaget Morphic!
Citera
2022-06-15, 21:51
  #1152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej det tror jag väl inte. Tvärtom ser det ganska bra ut nu när vi ska in i OMXS30 index och kanske index fonder köper in sig. Förra rapporten var stark, urstark till och med enligt DI. Nå vi får se men du ska inte ta i SBB med tång Kalle om du inte vill det.
För att ha en sådan liten post i SBB lägger du väldigt mycket energi tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in