2022-06-15, 16:22
  #1129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Hur gör du med förra årets vinstsiffror som inte kan upprepas och som har så mycket engångseffekter att det nästan är oanvändbart i år? På samma sätt i år, hur kan man diskontera en plötslig aktieförlust på flera miljarder som ingen tagit den minsta höjd för under 2021? Jag tycker det känns svajigt.

Hej Barents.

Vi får förmodligen titta mer på SBB:s kvartalsrapporter när dem nu trillar in för Q2-Q3-2022,så få vi därtill se samt jämföra om bolagets låneportfölj håller vad den lovar? Med låga o.därtill också fasta räntor som därtill också antagligen är bundna klarar av räntefrossan på marknaden.

/SBB:s Låneportfölj förmodligen låga samt fasta räntor.
Citera
2022-06-15, 16:26
  #1130
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Hej Barents.

Vi får förmodligen titta mer på SBB:s kvartalsrapporter när dem nu trillar in för Q2-Q3-2022,så få vi därtill se samt jämföra om bolagets låneportfölj håller vad den lovar? Med låga o.därtill också fasta räntor som därtill också antagligen är bundna klarar av räntefrossan på marknaden.

/SBB:s Låneportfölj förmodligen låga samt fasta räntor.
Räntefrossan kommer att bli utdragen, vet inte längden på lån men rimligen börjar nya lån eller omläggning av lån inte att ticka högre räntor på ett år eller så. Rimligen kan SBB tillhandahålla en komplett lista på lån, räntor, datum, för andra att räkna på.

Är jag helt borta, gjorde bara en snabb googling, stämmer det att SBB har 95 miljarder i lån?
https://corporate.sbbnorden.se/sv/section/investerare/skuldfinansiering/
Helt andra siffror här, 68 miljarder i skulder (2021):
https://www.allabolag.se/5569817660/bokslut

Bara nyfiken, hur kunde Eget kapital stiga till 51 miljarder 2020, från 28 miljarder 2019, när årsvinsten var 10 miljarder?
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-06-15 kl. 16:35.
Citera
2022-06-15, 17:20
  #1131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Räntefrossan kommer att bli utdragen, vet inte längden på lån men rimligen börjar nya lån eller omläggning av lån inte att ticka högre räntor på ett år eller så. Rimligen kan SBB tillhandahålla en komplett lista på lån, räntor, datum, för andra att räkna på.

Är jag helt borta, gjorde bara en snabb googling, stämmer det att SBB har 95 miljarder i lån?
https://corporate.sbbnorden.se/sv/section/investerare/skuldfinansiering/
Helt andra siffror här, 68 miljarder i skulder:
https://www.allabolag.se/5569817660/bokslut

SBB:s låneportfölj.
Det är förmodligen så som du beskrev i inlägget att sbb:s låneportfölj förmodligen kommer att spädas ut med tiden,och då generellt sett antagligen sakta påverka den genomsnittliga snitträntan i sbb:s låneportfölj.

Det kan vara en uppmuntran att det kommer att förmodligen ta lång tid innan förmodligen sbb:s låneportfölj blivit utspädd med en högre snittränta.

Det hänger på förmodligen som du var inne på här tidigare om inflationen risker att bita sig fast? Och hur då räntorna övertid kommer att utvecklas? Samt därtill när eventuellt då inflationen toppar och därtill viker nedåt?

/En eventuell lindring kan vara att det förmodligen tar tid innan sbb:s låneportfölj påverkas,beroende då som du var inne på bolagets lån-förfallostruktur och därtill bindningstiderna i sbb:s-låneportfölj i bolaget.
__________________
Senast redigerad av Jerker2 2022-06-15 kl. 17:25.
Citera
2022-06-15, 17:24
  #1132
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
SBB:s låneportfölj.
Det är förmodligen så som du beskrev i inlägget att sbb:s låneportfölj förmodligen kommer att spädas ut med tiden,och då generellt sett antagligen sakta påverka den genomsnittliga snitträntan i sbb:s låneportfölj.

Det kan vara en uppmuntran att det kommer att förmodligen ta lång tid innan förmodligen sbb:s låneportfölj blivit utspädd med en högre snittränta.

Det hänger på förmodligen som du var inne på här tidigare om inflationen risker att bita sig fast? Och hur då räntorna övertid kommer att utvecklas? Samt därtill när eventuellt då inflationen toppar och därtill viker nedåt?

/En eventuell lindring kan vara att det förmodligen tar tid innan sbb:s låneportfölj påverkas,beroende då som du var inne på bolagets lån-förfallostruktur och därtill bindningstiderna i sbb:s-låneportfölj i bolaget.

Och det omvända, de kommer var bundna med höga räntor när räntorna börjar falla men det gäller inte bara SBB.
Citera
2022-06-15, 17:40
  #1133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Och det omvända, de kommer var bundna med höga räntor när räntorna börjar falla men det gäller inte bara SBB.

Hej Ringhals.
Ja det har du rätt i då de är trögrörliga låneportföljerna både vid en eventuell förhöjd ränta och därtill även sjunkande räntor.Samt därtill upplägg i olika bindningstider.Därtill givetvis också när dem tar in nya lån har ju också en bidragande inverkan på dessa låneportföljer i bolagen.
Citera
2022-06-15, 18:24
  #1134
Medlem
Besvärjarens avatar
Som vi misstänkte så ligger blankare bakom mycket av nedgången, sedan förra veckan har en(1) procent till blankats, nu uppe i 14%.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/15/bors-lista-over-de-15-mest-blankade-aktierna-i-sverige.html

Låter negativt?

Inte alls, värre är om folk säljer och lämnar av övertygelse, detta är enbart spekulation och opportunism.
Dessutom ska dessa aktier återköpas snart, det heter Short sell på engelska med tyngdpunkt på ordet kort.

Sälj inte era aktier billigt, låt dem kämpa för att stänga sina positioner.
Vid månadsskiftet kommer bolaget in i OMXS30 och både B och D får utdelning, gissningsvis kommer mycket av utdelning gå till nya aktier.
__________________
Senast redigerad av Besvärjaren 2022-06-15 kl. 18:31.
Citera
2022-06-15, 18:36
  #1135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Som vi misstänkte så ligger blankare bakom mycket av nedgången, sedan förra veckan har en(1) procent till blankats, nu uppe i 14%.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/15/bors-lista-over-de-15-mest-blankade-aktierna-i-sverige.html

Låter negativt?

Inte alls, värre är om folk säljer och lämnar av övertygelse, detta är enbart spekulation och opportunism.
Dessutom ska dessa aktier återköpas snart, det heter Short sell på engelska med tyngdpunkt på ordet kort.

Sälj inte era aktier billigt, låt dem kämpa för att stänga sina positioner.
Vid månadsskiftet kommer bolaget in i OMXS30 och både B och D får utdelning, gissningsvis kommer mycket av utdelning gå till nya aktier.
Sagan är över. Inflationen med höjda räntor kom överraskande fort och SBB är riktigt illa ute.

Skulle nog försöka ta mig ur denna aktie om jag kunde.
Citera
2022-06-15, 19:04
  #1136
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Sagan är över. Inflationen med höjda räntor kom överraskande fort och SBB är riktigt illa ute.

Skulle nog försöka ta mig ur denna aktie om jag kunde.



Citera en kommentar som åtminstone handlar om räntor och inflation.

Jag talar om blankare och spekulation, oavsett bolagets hälsa, räntenivå mm så kommer blankarna behöva återlämna 200 000 000 SBB B, lagom när Avanza Zero ska vikta sitt index med SBB B och gissningsvis många kommer återinvestera sin utdelning.

Papegojor som som enbart upprepar samma mantra utan vidare eftertanke betackar jag mig för.
Citera
2022-06-15, 19:18
  #1137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Citera en kommentar som åtminstone handlar om räntor och inflation.

Jag talar om blankare och spekulation, oavsett bolagets hälsa, räntenivå mm så kommer blankarna behöva återlämna 200 000 000 SBB B, lagom när Avanza Zero ska vikta sitt index med SBB B och gissningsvis många kommer återinvestera sin utdelning.

Papegojor som som enbart upprepar samma mantra utan vidare eftertanke betackar jag mig för.
Du utgår från en att en hel del tveksamma scenarion skall slå in, att underbygga sina investeringar på detta sätt är minst sagt en tveksam strategi.

Skulle nog säga att blankarna sitter i ett betydligt bättre läge, vi är officiellt inne i en bear market och dessutom bara i början. Utifrån det är det nog låååångt kvar innan vi ser att några blankarna tvingas stänga sina positioner.
Citera
2022-06-15, 19:54
  #1138
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Som vi misstänkte så ligger blankare bakom mycket av nedgången, sedan förra veckan har en(1) procent till blankats, nu uppe i 14%.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/15/bors-lista-over-de-15-mest-blankade-aktierna-i-sverige.html

Låter negativt?

Inte alls, värre är om folk säljer och lämnar av övertygelse, detta är enbart spekulation och opportunism.
Dessutom ska dessa aktier återköpas snart, det heter Short sell på engelska med tyngdpunkt på ordet kort.

Sälj inte era aktier billigt, låt dem kämpa för att stänga sina positioner.
Vid månadsskiftet kommer bolaget in i OMXS30 och både B och D får utdelning, gissningsvis kommer mycket av utdelning gå till nya aktier.
Vet inte om det säger något om att det är blankare som legat bakom nedgången sedan CPI rapporterades i USA. Andra fastighetsbolag har också fallit i värde.

Frågan är väl hur sent data som finns med i den listan. Till och med Fredag kanske?
I så fall vet man inte om det tvärtom är blankare som köpt en del. Jag försökte kolla open interest på optioner men hittade ingen rapportering på det. När dom vill gå ur är nog steg ett att köpa calls. Då köper MM en del aktier (åt blankarna så att säga).

Att fortsätta blanka härifrån kan man ju göra men frågan är om det är särskilt vettigt. Har man gått in vid 60 är det inte mycket kvar. Bara onödig risk att ligga kvar.
Bättre då att prata ned aktien i media samtidigt som man köper calls (i smyg så att säga).

När man är färdigköpt går man bara ut med att man skall gå ur blankningen. Och så köper man lite. Och då följer alla med som skall fronta hedgefonden. Och så kommer alla calls ITM.
Sedan går man ur bankningarna via köp eller via callsen. Och så köper man puts och så meddelar man att man är ute. Sedan faller priset och så säljer man putsen.

Men vi får se.
Citera
2022-06-15, 19:58
  #1139
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vet inte om det säger något om att det är blankare som legat bakom nedgången sedan CPI rapporterades i USA. Andra fastighetsbolag har också fallit i värde.

Frågan är väl hur sent data som finns med i den listan. Till och med Fredag kanske?
I så fall vet man inte om det tvärtom är blankare som köpt en del. Jag försökte kolla open interest på optioner men hittade ingen rapportering på det. När dom vill gå ur är nog steg ett att köpa calls. Då köper MM en del aktier (åt blankarna så att säga).

Att fortsätta blanka härifrån kan man ju göra men frågan är om det är särskilt vettigt. Har man gått in vid 60 är det inte mycket kvar. Bara onödig risk att ligga kvar.
Bättre då att prata ned aktien i media samtidigt som man köper calls (i smyg så att säga).

När man är färdigköpt går man bara ut med att man skall gå ur blankningen. Och så köper man lite. Och då följer alla med som skall fronta hedgefonden. Och så kommer alla calls ITM.
Sedan går man ur bankningarna via köp eller via callsen. Och så köper man puts och så meddelar man att man är ute. Sedan faller priset och så säljer man putsen.

Men vi får se.
För en gång skull håller jag med dig.
Citera
2022-06-15, 20:13
  #1140
Medlem
Gobigorgohomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Sagan är över. Inflationen med höjda räntor kom överraskande fort och SBB är riktigt illa ute.

Skulle nog försöka ta mig ur denna aktie om jag kunde.


Ja jo, så skulle ju vilken blankare som helst skriva, det klart ni vill det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in