2022-06-15, 14:27
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Politiet hadde kontroll på Ljan- kidnapperne, kobling mot YB, men jeg trodde først Futurum mennene var identiske med disse fra videoen. Samme ganglag, påkledning, høyde osv. MEN jeg tror GM har gjort hjemmeleksen sin og laget dreieboken sin etter denne videoen. I trusselbrevet er det også linket til noe av det samme som denne hendelsen: «Politiet bruker helikopter og hund, vi ser». GM har blitt inspirert av hendelser i og rundt Oslo. Derfor tror jeg Futurum mennene er staget, betalt for å gå frem og tilbake, en med lue, en med hette, alias kidnappingsvideoen.
Det er mye filmmanus i Hagen- saken....

Hvis noen av Futurum-mennene er involvert, tenker jeg det kan være at det kun er "luemannen".
Men jeg synes det er vanskelig å gjøre noen sannsynlighetsberegninger for om han/de er med
på opplegget eller bare tilfeldig forbipasserende. Kan være mange naturlige forklaringer på at
de ikke har meldt seg.
Citera
2022-06-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Hvorfor skulle det ha vært mistenkelig?

Snarere tvert i mot er det rart at TH ikke sikret noen videoopptak når han reagerte så mye på adferden til den såkalte pingvinmannen han skal ha sett jevnlig gjennom flere måneder høsten 2018. TH sørget jo for at det ble tatt et mobilbilde av en annen mann han fant mistenkelig.

Riktignok etter forsvinningen. Men da synes du kanskje det er veldig mistenkelig av TH da, hvis vi skal følge din logikk...Eller...?

Det ser ut som du helt glemmer at det faktisk er TH selv som skal ha reagert på mistenkelig adferd fra flere personer gjennom sommeren og høsten 2018. Og det var TH selv som tegnet en skisse av en person han selv mener hadde en pingvinlignende gange rett ved Futurum.

Når TH først skulle lage et "bevis", så hadde det vel vært bedre med et skikkelig overvåkingsmateriale.
Spesielt når han hadde det 100% tilgjengelig. Men nei, TH valgte gamlemetoden - penn og papir.

TH kunne vel ikke vite at dette ville ende i bortføring og drap.
Citera
2022-06-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Politiet hadde kontroll på Ljan- kidnapperne, kobling mot YB, men jeg trodde først Futurum mennene var identiske med disse fra videoen. Samme ganglag, påkledning, høyde osv. MEN jeg tror GM har gjort hjemmeleksen sin og laget dreieboken sin etter denne videoen. I trusselbrevet er det også linket til noe av det samme som denne hendelsen: «Politiet bruker helikopter og hund, vi ser». GM har blitt inspirert av hendelser i og rundt Oslo. Derfor tror jeg Futurum mennene er staget, betalt for å gå frem og tilbake, en med lue, en med hette, alias kidnappingsvideoen.
Det er mye filmmanus i Hagen- saken....
risky om de blir identifisert. Kan røpe bakmennene. Han som snudde må dermed ha en utvidet rolle, dvs trolig også var i boligen. Den andre er jeg høyst usikker på kan ha noe med dette å gjøre. Ganglaget og det at han snudde slik indikerer at han hadde en rolle. Vi har dog null info om personen. Ikke meldt seg som hettemann.
Citera
2022-06-15, 16:12
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
risky om de blir identifisert. Kan røpe bakmennene. Han som snudde må dermed ha en utvidet rolle, dvs trolig også var i boligen. Den andre er jeg høyst usikker på kan ha noe med dette å gjøre. Ganglaget og det at han snudde slik indikerer at han hadde en rolle. Vi har dog null info om personen. Ikke meldt seg som hettemann.

Risiko for å bli avslørt øker eksponentielt i forhold til antall involverte.

Er man nødt til å involvere flere enn to personer utenom seg selv, bør man
så langt det er mulig forsøke å ha "tette skott" mellom de andre involverte.
Kaller vi hovedmann for A, bør han altså sørge for at B og C ikke kjenner til
hverandres roller eller gjøremål. Dette for å minske risiko for at B eller C
kan tyste på hverandre, og for at de ikke skal slå seg sammen mot A.
Aller helst bør ikke B og C engang vite om hverandres eksistens.

Jeg mener det er ganske opplagt at det i denne saken er tale om en hovedmann, som
mest sannsynlig har minst én medhjelper. Altså ingen "flat struktur". Hovedmannen utgjør
mest sannsynlig en trussel mot evt. medhjelpere, og har kapasitet til å ta dem av dage hvis
det er absolutt nødvendig. Som i enkelte politiske attentater er det ikke helt utenkelig at
selve attentatmannen (gitt at dette ikke er hovedmannen selv) er blitt drept i etterkant.
Jeg skal ikke påstå at det er veldig sannsynlig, dog. Men mulig.
Senast redigerad av Svartediket 2022-06-15 kl. 16:23.
Citera
2022-06-15, 16:23
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Risiko for å bli avslørt øker eksponentielt i forhold til antall involverte.

Er man nødt til å involvere flere enn to personer utenom seg selv, bør man
så langt det er mulig forsøke å ha "tette skott" mellom de andre involverte.
Kaller vi hovedmann for A, bør han altså sørge for at B or C ikke kjenner til
hverandres roller eller gjøremål. Dette for å minske risiko for at B eller C
kan tyste på hverandre, og for at de ikke skal slå seg sammen mot A.
Aller helst bør ikke B og C engang vite om hverandres eksistens.

Jeg mener det er ganske opplagt at det i denne saken er tale om en hovedmann, som
mest sannsynlig har minst én medhjelper. Altså ingen "flat struktur". Hovedmannen utgjør
mest sannsynlig en trussel mot evt. medhjelpere, og har kapasitet til å ta dem av dage hvis
det er absolutt nødvendig. Som i enkelte politiske attentater er det ikke helt utenkelig at
selve attentatmannen (gitt at dette ikke er hovedmannen selv) er blitt drept i etterkant.
Jeg skal ikke påstå at det er veldig sannsynlig, dog. Men mulig.

Det er litt pga. muligheten for noe slikt jeg beholder han hundetreneren litt i bakhodet.

Det var vel aldri noen som klarte å finne noe informasjon om hvordan, rent praktisk/fysisk, han tok livet av seg?
Citera
2022-06-15, 17:34
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Det er litt pga. muligheten for noe slikt jeg beholder han hundetreneren litt i bakhodet.

Det var vel aldri noen som klarte å finne noe informasjon om hvordan, rent praktisk/fysisk, han tok livet av seg?

Ja, datoen for dødsfallet er påfallende. Samtidig vet vi at han har vært i krigsherjede
områder over lengre perioder i hele sin militære yrkeskarriere, som strakte seg over nesten to tiår.
Han uttalte i et intervju at det var "tøft for psyken" bl.a. å hente ut lik, og være vitne til drap og
lemlesting. Krigsveteraner er i risikosonen for selvmord. Jeg kjente selv en Afghanistan-veteran
som hang seg for en del år tilbake. Det var kjent blant venner at han hadde "issues" rundt det, men
han snakket selv aldri om disse tingene, som var relatert til hans tid der nede. Men det kom uventet
for de aller fleste som kjente ham.

Vet forøvrig ingenting om hvordan TF døde. Hvis det skulle være noe suspekt, og TH står bak, tror
jeg ikke det kan ha vært tatt på sparket - da må det ha vært en del av planen. Men det er jo helt
enormt risikabelt, siden han og TH kjente hverandre.
Citera
2022-06-15, 21:21
Medlem
mister007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, datoen for dødsfallet er påfallende. Samtidig vet vi at han har vært i krigsherjede
områder over lengre perioder i hele sin militære yrkeskarriere, som strakte seg over nesten to tiår.
Han uttalte i et intervju at det var "tøft for psyken" bl.a. å hente ut lik, og være vitne til drap og
lemlesting. Krigsveteraner er i risikosonen for selvmord. Jeg kjente selv en Afghanistan-veteran
som hang seg for en del år tilbake. Det var kjent blant venner at han hadde "issues" rundt det, men
han snakket selv aldri om disse tingene, som var relatert til hans tid der nede. Men det kom uventet
for de aller fleste som kjente ham.

Vet forøvrig ingenting om hvordan TF døde. Hvis det skulle være noe suspekt, og TH står bak, tror
jeg ikke det kan ha vært tatt på sparket - da må det ha vært en del av planen. Men det er jo helt
enormt risikabelt, siden han og TH kjente hverandre.
Hvofor det? Hvis han "tok selvmord"
Citera
2022-06-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
TH trodde nok at hans vitneutsagn ville være mer troverdig jo mer presis han var på høyden, i stedet virker det motsatt. Særlig når han så mannen på avstand. Aldri hørt andre vitner estimere andres høyde ned på centimeteren. Planleggingen var god, så svikter TH helt i etterkant. ref. avhørsnekt, som nok var fornuftig av han.

Det blir litt som mobiltelefonen på det lille stuebordet TH mente lå noen centimeter "feil".
Et veldig lite avvik i forhold til alle de andre rutinene som plutselig avvek akkurat det døgnet.

Synd han ikke sikret videoopptak etter å ha sett pingvinmannen flere ganger i hele to måneder...
Når TH synes det var så mistenkelig over så lang tid, og ellers har for vane å dokumentere andre.

Da hadde det blitt enklere å sammenligne høyde med Futurum-mennene.
Litt vanskelig å vurdere høyden til noen ut i fra en enkel subjektiv skisse.
Citera
2022-06-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Politiet har nok rett.

Det har de nok ikke. Hvilken idiot lar gjerningsmenn drepe kona si noen minutter etter at du har dratt.. Greit å skaffe seg et sikkert alibi kanskje? Flaks at kona ringte rett etter han dro ellers hadde han ikke hatt noe alibi. Uskyldig.
Citera
2022-06-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mister007
Hvofor det? Hvis han "tok selvmord"
Denne personen er ikke lenger er i stand til å forsvare seg. Omdømmemessig og av hensyn til hans gjenlevende familie bør vi forsøke å være saklig. Så langt har innleggene vært ok. Svartediket skriver mye fornuftig.
Citera
2022-06-16, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Denne personen er ikke lenger er i stand til å forsvare seg. Omdømmemessig og av hensyn til hans gjenlevende familie bør vi forsøke å være saklig. Så langt har innleggene vært ok. Svartediket skriver mye fornuftig.

Ja, diktet skriver mye bra Likevell tror jeg saken blir uoppklart, det er for det meste dead ends. Indisier holder ikke. TH er smart, ikke uten grunn at han har 2000 millioner på konto.

Passkopien kommer de ingen vei med, det kan være så enkelt som at GM har knipset bilde av den hos noen bekjenne, som ikke merket det. På en fest, ett nachspill. Hvem veit. Det er ikke gitt at GM kjøpte passet på dark net.

At futurummannen som snur ikke er tilknyttet saken på noe vis, annser jeg som helt usansynlig. Det samme mener jeg om ås bilen og bilen over plena. Sykkelisten meldte seg neste dag. Ja, hettemannen meldte seg ikke før lenge etterpå, utrolig nok. Hettemannen må være sinsforvirra ettersom han ikke oppdaget at han var etterlyst.
Citera
2022-06-16, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Ja, diktet skriver mye bra Likevell tror jeg saken blir uoppklart, det er for det meste dead ends. Indisier holder ikke. TH er smart, ikke uten grunn at han har 2000 millioner på konto.

Passkopien kommer de ingen vei med, det kan være så enkelt som at GM har knipset bilde av den hos noen bekjenne, som ikke merket det. På en fest, ett nachspill. Hvem veit. Det er ikke gitt at GM kjøpte passet på dark net.

At futurummannen som snur ikke er tilknyttet saken på noe vis, annser jeg som helt usansynlig. Det samme mener jeg om ås bilen og bilen over plena. Sykkelisten meldte seg neste dag. Ja, hettemannen meldte seg ikke før lenge etterpå, utrolig nok. Hettemannen må være sinsforvirra ettersom han ikke oppdaget at han var etterlyst.
kanskje hettemannen var fra et himmelstrøk der det er vanlig at hvite gamle damer blir borte og ikke leste aviser. Futurummannen kan f.eks ha glemt noe eller funnet ut at han gikk i feil retning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in