Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag förkastar henne inte. Men jag förstår inte kopplingen mellan ljus överläpp och avrakad mustasch. Det är ingen koppling för mig.

Lisbet pratar om en vikt överläpp, på ett sätt hon inte kunde förklara, det är mer intressant tycker jag.

Vi vet att mördaren inte var en kortvuxen person. LZJ var väl ytterst kort.

Och hon är långt ifrån den första som kastar fram anklagelser mot en närstående i palmeutredningen. Ska vi sätta lika stor tilltro till Enerströms exfru som sa att han gick ut för att betala parkeringsavgift sent på mordkvällen, och ägde en S&W?
På den här tiden var det mycket vanligt med att man antingen hade en sol-lampa hemma eller gick på solarium. Är det dessutom en person som vanligen är något brunare i hyn och sedan rakar av sig en mustasch så blir det givetvis en udda vit hy under. Så visst kan det mycket väl vara en koppling mellan ljus överläpp och avrakad mustasch.
Citera
2022-06-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag förkastar henne inte. Men jag förstår inte kopplingen mellan ljus överläpp och avrakad mustasch. Det är ingen koppling för mig.

Lisbet pratar om en vikt överläpp, på ett sätt hon inte kunde förklara, det är mer intressant tycker jag.

Vi vet att mördaren inte var en kortvuxen person. LZJ var väl ytterst kort.

Och hon är långt ifrån den första som kastar fram anklagelser mot en närstående i palmeutredningen. Ska vi sätta lika stor tilltro till Enerströms exfru som sa att han gick ut för att betala parkeringsavgift sent på mordkvällen, och ägde en S&W?

Nyss såg du iaf en koppling när du nämnde solen och skidbacken. Är mer inne på att han stod vid hörnet. Har ingen aning vem du pratar om, så jag kan inte säga något om det.
Citera
2022-06-14, 03:52
Medlem
Responding back to your comment: "Your theory ... är riktigt tunn .."

My theory is not thin - I sat and listened to Björn Svanberg and his Olof Palme hate first hand - I sat and had to listen to it year after year.

Did you talk to Filip Svanberg on Lidingö? He knows very well about the S&W his mother has been hiding for 30 plus years. May I quote him "den har jag into set på åratal - den har mama"
I have that on record...

That S&W and ammunition given to his father should have been investigated many years ago!

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
You always avoid a couple of questions and still no sources.
I believe you are just here to shine with your knowledge instead of sharing.

Skandiamannen?
Unlike you and the majority in these forums I have no murderer.

Your theory ... är riktigt tunn ..

Nej, jag tror inte du kommer att få någon intresserad här inne med den strategy du hållit fast vid de senaste åren. (Det i sig borde kanske få dig att tänka annorlunda?)
Citera
2022-06-14, 07:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Responding back to your comment: "Your theory ... är riktigt tunn .."

My theory is not thin - I sat and listened to Björn Svanberg and his Olof Palme hate first hand - I sat and had to listen to it year after year.

Did you talk to Filip Svanberg on Lidingö? He knows very well about the S&W his mother has been hiding for 30 plus years. May I quote him "den har jag into set på åratal - den har mama"
I have that on record...

That S&W and ammunition given to his father should have been investigated many years ago!

For everybody here your theory is thin, except for you.
Why? You haven't proven anything but words. Telling everybody here to go check this and that.
People here are lazy.
You still seem surprised.

Thin/Weak? Or a strong theory?
- Björn hated Olof Palme. (Your words, no sources)
- His former wife still has his old S&W according to her son Filip (Your words, no sources)
- Managing director at Bispgården(Jämtland) which Palme visited close before the murder. (Your words + articles about Palmes visit in Jämtland)
- Björn lived in Tranås (according to Folkbokföringen, and nothing you ever mentioned)
- more? (Sources? Can you link a document?)

Was he even in Stockholm 28/2 -1986?
Why don't report his former wife for illegal possession of a weapon?
Citera
2022-06-14, 21:09
Medlem
Hur ska man värdera vittnesmålet från Anders B?

"Vad såg egentligen vittnet Anders B?
I den här filmen berättar jag om en upptäckt jag gjorde i vittnet Anders vittnesmål genom åren - det har fått mig att tänka till."

https://www.youtube.com/watch?v=p9ZSUy1x5sc

Vad såg egentligen vittnet Björkman?
Citera
2022-06-14, 21:31
Medlem
p.norths avatar
Var det ett mötes scenario som ägde rum man försökte trolla bort A.B med?
Om dom träffades vid reklampelaren, sen försökte GM övertala Palme genom att hålla om han, i sista försök. GM insåg då att det inte var lönt.. Den uppfattningen får man om man utgår från första förhöret.
Citera
2022-06-14, 23:13
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lite om Stig Engström och hans anförvanter

Mamman är ju en riktig krutgumma. Förklaring till hans uppväxt i Indien, fadern började jobba inom Ivar Krügers tändstickimperium i Bombay och Calcutta. Men stig var inte född vid ivars frånfälle så det kan han inte anklagas för.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14936588.ab

Engshyttan grundades 1915 av Fabrikör FW Engström. Hyttan kallades då Nybro Glasfabrik. FW Engström avled 1922 och sterbhuset drev hyttan till 1927. Farfar till lille stig.

Smeden, formmakare, velocipedreparatören, handlaren, sedermera Fabrikören Frans Wilhelm Engström.
http://www.genealogi.se/faktabanken/...9202#rev-15116

Ingenstans finns en antydan att Stig Engström skulle ha några finska kontakter. Verkar var genuint småländskt påbrå från Möres moar.
Kan vara så att även uppgiften att Stig Engström skulle pratat finska är en skröna. Säger inte detta tvärsäkert men verkar onekligen lite konstigt om han skulle lärt finska i Indien med stabila smålänningar som föräldrar.

Engelska ligger onekligen bättre och hindi som god tvåa.

Jag tittade på broder Per och snubblade över en liten detalj som understryker alla små spännande kopplingar som är så vanliga i MOP.

Per Engström bodde 1985 på Kommendörsgatan 8 L. Det visar sig vara i samma trappuppgång som direktören i Civilingenjörsförbundet, en viss Alfred Nettelbrandt.
Alfred var född och uppvuxen i Föllinge.

Som ni säkert anar, var Alfred gift med Cecilia Nettelbrandt, folkpartistisk riksdagsledamot mest känd för att ha blivit utpekad i Bordellhärvan.
Det verkar som om de bägge var skilda 1985, men helt klart är det inte för mig än.
Cecilia Nettelbrandt var 1/11 1985 skriven i.......just det, Föllinge.

Ove Persson, systrarna Kroné, makarna Nettelbrandt och polisfacksordförande Gunnmo härstammar från detta lilla samhälle i Jämtland.

Det är lika spännande som Nybroklustret med Stig E, Alf K och ett vittne som jag hittat vid Grand. Detta vittne är i samma generation, uppväxta någon km från varandra och har en tydlig uppfattning om en person i LOP närhet. I min tolkning ett möjligt planterat skenspår.
Citera
2022-06-14, 23:54
Medlem
p.norths avatar
Förhöret med Cecilia
Cecilia upprepar sig och säger att då hon först lade märke till paret Palme och den personen, så var hennes uppfattning att det var ett sällskap. Anna Hage som ringer och berättade kl 02.00 till Cecilia "den där fyllon vi såg på Sveavägen var ingen fyllo utan det var Olof Palme och nu är han död".
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1988-06-21_1635_E20-03_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Cecilia_Anderstedt.pdf/6
Citera
2022-06-15, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag tittade på broder Per och snubblade över en liten detalj som understryker alla små spännande kopplingar som är så vanliga i MOP.

Per Engström bodde 1985 på Kommendörsgatan 8 L. Det visar sig vara i samma trappuppgång som direktören i Civilingenjörsförbundet, en viss Alfred Nettelbrandt.
Alfred var född och uppvuxen i Föllinge.

Som ni säkert anar, var Alfred gift med Cecilia Nettelbrandt, folkpartistisk riksdagsledamot mest känd för att ha blivit utpekad i Bordellhärvan.
Det verkar som om de bägge var skilda 1985, men helt klart är det inte för mig än.
Cecilia Nettelbrandt var 1/11 1985 skriven i.......just det, Föllinge.

Ove Persson, systrarna Kroné, makarna Nettelbrandt och polisfacksordförande Gunnmo härstammar från detta lilla samhälle i Jämtland.

Det är lika spännande som Nybroklustret med Stig E, Alf K och ett vittne som jag hittat vid Grand. Detta vittne är i samma generation, uppväxta någon km från varandra och har en tydlig uppfattning om en person i LOP närhet. I min tolkning ett möjligt planterat skenspår.

Kan du berätta lite mera om Grandvittnet?
Citera
2022-06-15, 04:03
Medlem
For some reason you seem to doubt that Björn was the managing director - feel free to call Anders Wahlqvist - he was hired by Björn in to the company at a very young age - Anders knows who ran the company - so does his sister who also worked there in finance! You can find him at Edmolift.

Dumb of you to think I was making something up - call Anders
How do you link an article on an illegal S&W? - that would be interesting too know
But I did give you a word for word transcribed sentence from Filip - regarding the S&W

No wonder nothing has been solved in over 30 plus years!

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
For everybody here your theory is thin, except for you.
Why? You haven't proven anything but words. Telling everybody here to go check this and that.
People here are lazy.
You still seem surprised.

Thin/Weak? Or a strong theory?
- Björn hated Olof Palme. (Your words, no sources)
- His former wife still has his old S&W according to her son Filip (Your words, no sources)
- Managing director at Bispgården(Jämtland) which Palme visited close before the murder. (Your words + articles about Palmes visit in Jämtland)
- Björn lived in Tranås (according to Folkbokföringen, and nothing you ever mentioned)
- more? (Sources? Can you link a document?)

Was he even in Stockholm 28/2 -1986?
Why don't report his former wife for illegal possession of a weapon?
Citera
2022-06-15, 08:00
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur ska man värdera vittnesmålet från Anders B?

"Vad såg egentligen vittnet Anders B?
I den här filmen berättar jag om en upptäckt jag gjorde i vittnet Anders vittnesmål genom åren - det har fått mig att tänka till."

https://www.youtube.com/watch?v=p9ZSUy1x5sc

Vad såg egentligen vittnet Björkman?
Herregud. Jeremiah avser att lågmält och eftertänksamt skriva en essä över hur Anders Björkmans vittnesmål har förändrats med tiden. Denna pajas betraktar alltså svagbegåvade polisers usla referat av ett berusat vittnes berättelse som om dom vägt vartenda ord och nyans på dessa på den känsligaste av guldvågar. Han kan knappast ha sett en medelmåttig mordutredare sitta vid en skrivmaskin/tangentbord i en halvminut och leta efter bokstaven F.

Denna generations privatspanare är mest tragiska. Matti vaskar fram röster på LAC-banden och Otto somnar på tåget till Oslo. Vilket gäng.
Citera
2022-06-15, 11:15
Medlem
ben-varfors avatar
2015 ändrades reglerna för avhemligande och den tidigare gränsen vid 70 år
höjdes till 95 år för underrättelserelaterat material. Det fanns alltså en
anledning. DC3:an passerar i dagarna 70-årsgränsen vilket frigör en del
material men sannolikt inte det mest intressanta. Eftersom DC3:an
handlar om NATO-samarbete så finns en aktuell koppling. Kanske
finns det också en lång linje ända fram till buggningen av Nerzjinskij
och kurden Latif.

https://www.jallai.se/dc-3catalinaaffaren/