Citat:
Ursprungligen postat av
Johnth
Håller med om allt. När jag talade om underliggande värde menade jag då en aktie. Då måste man bevaka och analysera aktiens framtid när man använder derivata. Hade utfärdade köpoptioner på en aktie som steg till himlen men jag missade eftersom någon använde köpoptionen inom löptiden.Hade jag bevakat aktien bättre hade jag säkrat positionen och varit med uppåt. För mig känns det omöjligt att analysera krypto. Jag vet att derivata utvecklas inom krypto men kom inte riktigt ihåg precis på vilka sätt men hade kanske att göra med future contracts som du nämner.
Krypto är svårt att analysera och som exempel har inflationen med kommande räntehöjningar haft en mycket större effekt på krypto än vad jag trodde. Det kan vara att belåningsgraden hos kryptoinvesterare är mycket stor vilket kan leda till kollaps.
Hela kryptomarknaden är byggd på margin och leverage. Tar man bort den delen så hade market cap sjunkt med väldigt mycket. Perpetual contracts är vad många kör, och dessa finns ju i upp till 125x hävstång.
Det är ju en av anledningarna till volatiliteten, att folk blir likviderade till höger och vänster.
Förstår inte riktigt vad du menar, om du säljer calls, då vill du ju att priset skall gå ner. Om någon exercisar optionen du ställer ut så skall du trolla fram 100 aktier x mängden optioner. Oklart hur du kan hamna utanför en uppgång om du är ägare till certifikatet.