2021-12-30, 11:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Jag tycker mig minnas att jag någonstans läst att Ajten skulle varit rätt nära släkt med en Fröken Sverige?

Är det i så fall Eva Dubin Andersson från Uddevalla som på senare tid figurerat som vittne för försvaret i Jeffrey Epstein-skandalen?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Eva_Andersson_(modell)
Citera
2021-12-31, 13:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
MGM rätt nära släkt med en Fröken Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tycker mig minnas att jag någonstans läst att Ajten skulle varit rätt nära släkt med en Fröken Sverige?

Är det i så fall Eva Dubin Andersson från Uddevalla som på senare tid figurerat som vittne för försvaret i Jeffrey Epstein-skandalen?

Intressant.

Den uppgiften har jag inte tidigare läst om. Skulle vara intressant att få reda på hur det förhöll sig.
Citera
2022-06-13, 10:11
Medlem
Jag fick i november veta och även bekräftat via skatteverket -då genom uppgifter kring min avlidna pappas föräldrar- och även via min mamma att jag är barnbarn till Margareta af Forselles.
Då det verkar vara en hel del experter i detta ämne har jag en hel del frågor kring vad man har för "rättigheter" som släkting att ta del av tex utredning, samt hennes privata ägodelar.
Är det någon här som vet om fallet fortfarande är igång eller om det är nerlagt?
Jag skulle uppskatta om ni höll god ton och tar detta på0 allvar då det är en fruktansvärd nyhet att få efter närmare 30 år utan vetskap då min far var fosterbarnsplacerad och aldrig pratade om sin biologiska mamma- Margareta.

Vill även säga att det är väldigt intressant att ta del av den fakta/info och spekulationer kring detta fall!
Väl mött// Barnbarnet
Citera
2022-06-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippispersilja
Jag fick i november veta och även bekräftat via skatteverket -då genom uppgifter kring min avlidna pappas föräldrar- och även via min mamma att jag är barnbarn till Margareta af Forselles.
Då det verkar vara en hel del experter i detta ämne har jag en hel del frågor kring vad man har för "rättigheter" som släkting att ta del av tex utredning, samt hennes privata ägodelar.
Är det någon här som vet om fallet fortfarande är igång eller om det är nerlagt?
Jag skulle uppskatta om ni höll god ton och tar detta på0 allvar då det är en fruktansvärd nyhet att få efter närmare 30 år utan vetskap då min far var fosterbarnsplacerad och aldrig pratade om sin biologiska mamma- Margareta.

Vill även säga att det är väldigt intressant att ta del av den fakta/info och spekulationer kring detta fall!
Väl mött// Barnbarnet

Beklagar verkligen det som hände din farmor.
Det här fallet berör på många olika sätt.
Citera
2022-06-13, 15:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Preskriberat 1994.

Citat:
Ursprungligen postat av Pippispersilja

Väl mött// Barnbarnet

Stort tack för ditt inlägg och jag beklagar verkligen vad som hände din farmor.

Naturligtvis kan du ta del av t. ex. polisutredningen. Finns det något kvar av fru af Forselles privata ägodelar efter 43 år? Dessa ärvdes ju då av hennes make som är avliden sedan länge. Skulle det finnas det så är du förstås arvsberättigad.

Mordet på henne preskriberades 1994 och utredningen är därför nedlagd. Detta mord kom att anses som polisiärt uppklarat. Vid den här tiden preskriberades alla olösta mordfall efter 25 år. F. o. m. 1985-07-01 kan inga mord längre bli preskriberade. Denna ändring kom till stånd p. g. a. MOP. I den här tråden hittar du mycket fakta/info samt spekulationer.

Kommer mycket väl ihåg än idag hur otroligt omskrivet detta fall kom att bli - och är så fortfarande. Anses som ett av de riktigt klassiska fallen i vår svenska kriminalhistoria.

Hämtat från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"10 juli 1969. Margareta af Forselles (1932.02.27) anmäldes försvunnen i Göteborg. En månad senare hittades en väska med delar av Margaretas kropp i havet utanför Lysekil. 1971 fick polisen tips som pekade ut en 35-årig läkare för styckmordet men han begick självmord innan han kunde höras. Mordet preskriberades 1994 men anses vara polisiärt uppklarat."

Går du in och kollar på år 1969 på SVENSKA MORDFALL så ser du ett foto på din farmor. Detta är det foto som brukar användas. Det finns ytterligare något, eller några, men dessa är inte ofta att man ser dem.

Sommaren/hösten 1969, men även senare, så var det stora rubriker och artiklar hela tiden i media gällande det här fallet samt "Sommarmordet", som det kom att kallas, också 1969 fast två månader tidigare.

(FB) "Sommarmordet". Olöst mord: Jeanette Johansson, Södertälje, 1969.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-13 kl. 15:23.
Citera
2022-06-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för ditt inlägg och jag beklagar verkligen vad som hände din farmor.

Naturligtvis kan du ta del av t. ex. polisutredningen. Finns det något kvar av fru af Forselles privata ägodelar efter 43 år? Dessa ärvdes ju då av hennes make som är avliden sedan länge. Skulle det finnas det så är du förstås arvsberättigad.

Mordet på henne preskriberades 1994 och utredningen är därför nedlagd. Detta mord kom att anses som polisiärt uppklarat. Vid den här tiden preskriberades alla olösta mordfall efter 25 år. F. o. m. 1985-07-01 kan inga mord längre bli preskriberade. Denna ändring kom till stånd p. g. a. MOP. I den här tråden hittar du mycket fakta/info samt spekulationer.

Kommer mycket väl ihåg än idag hur otroligt omskrivet detta fall kom att bli - och är så fortfarande. Anses som ett av de riktigt klassiska fallen i vår svenska kriminalhistoria.

Hämtat från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"10 juli 1969. Margareta af Forselles (1932.02.27) anmäldes försvunnen i Göteborg. En månad senare hittades en väska med delar av Margaretas kropp i havet utanför Lysekil. 1971 fick polisen tips som pekade ut en 35-årig läkare för styckmordet men han begick självmord innan han kunde höras. Mordet preskriberades 1994 men anses vara polisiärt uppklarat."

Går du in och kollar på år 1969 på SVENSKA MORDFALL så ser du ett foto på din farmor. Detta är det foto som brukar användas. Det finns ytterligare något, eller några, men dessa är inte ofta att man ser dem.

Sommaren/hösten 1969, men även senare, så var det stora rubriker och artiklar hela tiden i media gällande det här fallet samt "Sommarmordet", som det kom att kallas, också 1969 fast två månader tidigare.

(FB) "Sommarmordet". Olöst mord: Jeanette Johansson, Södertälje, 1969.

Jag tycker det är glädjande i all denna tragik att Margareta har ett nu levande barnbarn.
Så skönt att höra att allt inte vara, slutade i en väska och några påsar i havet.
Citera
2022-06-13, 23:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket bra inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Glaskras
Jag tycker det är glädjande i all denna tragik att Margareta har ett nu levande barnbarn.
Så skönt att höra att allt inte vara, slutade i en väska och några påsar i havet.

Delar till fullo ditt inlägg.

Mycket glädjande att det idag finns en sondotter till fru af Forselles.
Citera
2022-12-07, 17:44
Medlem
Citat:
Skall man tro på läkare X: s uppgifter är det väl rätt klart vad som inträffat, speciellt ihop med Ajtens vid tillfället blivande frus uppgifter om telefonsamtalet där han säger sig ha en död kropp i sin lägenhet på Kungshöjdsgatan.

Han har lämnat läkare X och gett sig ut på kvällen den 6: e juli 1969 vid pass 21.30 och återkommit ca en timme senare med af Forselles som han träffat efter att hon lämnat biljardsalongen Sjöboden och gjort upp med henne att köpa sex. Sedan har han gått in med henne i sovrummet och där tagit död på henne på något sätt. Läkare X har sedan stuckit från lägenheten snabbt för att inte bli inblandad och sedan hållit tyst.

Att Ajten därefter skulle blandat in någon annan i styckningen och inpackandet av den styckade kroppen i väska låter långsökt och meningslöst. Rimligen har han styckat kroppen i lägenheten, även om det gör att uppgiften om ommålningen av hans läkarmottagning på Avenyn betydelselös i sammanhanget. Annars måste kroppen transporterats för att styckas på mottagningen vilket vore märkligt.

Varianten att läkare X var mer inblandad i både dödande och styckning än han påstod är förstås möjlig.

Han borde åtalats för skyddande av brottsling, för det var ju minimum det han gjort sig skyldig till. Vi vet fortfande inte vem han var, såvida inte uppgiften att det var den kände Moltas Eriksson det var frågan om stämmer, men det är bara ett rykte som kan ha uppkommit genom något missförstånd.
Har det klargjorts vem läkare x var/är?
Läkare från Stockholm, var han vid liv då da costa mordet skedde på åttiotalet?
Citera
2022-12-07, 18:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyCroftSolvesAll
Har det klargjorts vem läkare x var/är?
Läkare från Stockholm, var han vid liv då da costa mordet skedde på åttiotalet?

Nej, vad jag vet har det aldrig klargjorts. Följaktligen vet vi inte om han var vid liv 1984.

Att det skulle ha varit den kände Moltas Eriksson har jag sett föreslagits någonstans, men inget säger att det är annat än lösa spekulationer.
Citera
2022-12-08, 09:26
Medlem
Citat:

Verkar vara en annan kvinna. Bördig från Vänersborg (vilket iofs inte är särskilt långt från Uddevalla).
Citera
2022-12-08, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Verkar vara en annan kvinna. Bördig från Vänersborg (vilket iofs inte är särskilt långt från Uddevalla).

https://forum.rotter.se/index.php?topic=76840.0

Glömde att länka.
Citera
2022-12-08, 13:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Citat:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=76840.0

Glömde att länka.

Tack. Margareta Arvidsson, Miss Universum 1966, hennes pappa från Gåsö ursprungligen. Det verkar klarlagt då. Bör väl vara en kusin till Ajten då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in