Citat:
Ursprungligen postat av
Pippispersilja
Jag fick i november veta och även bekräftat via skatteverket -då genom uppgifter kring min avlidna pappas föräldrar- och även via min mamma att jag är barnbarn till Margareta af Forselles.
Då det verkar vara en hel del experter i detta ämne har jag en hel del frågor kring vad man har för "rättigheter" som släkting att ta del av tex utredning, samt hennes privata ägodelar.
Är det någon här som vet om fallet fortfarande är igång eller om det är nerlagt?
Jag skulle uppskatta om ni höll god ton och tar detta på0 allvar då det är en fruktansvärd nyhet att få efter närmare 30 år utan vetskap då min far var fosterbarnsplacerad och aldrig pratade om sin biologiska mamma- Margareta.
Vill även säga att det är väldigt intressant att ta del av den fakta/info och spekulationer kring detta fall!
Väl mött// Barnbarnet
Stort tack för ditt inlägg och jag beklagar verkligen vad som hände din farmor.
Naturligtvis kan du ta del av t. ex. polisutredningen. Finns det något kvar av fru af Forselles privata ägodelar efter 43 år? Dessa ärvdes ju då av hennes make som är avliden sedan länge. Skulle det finnas det så är du förstås arvsberättigad.
Mordet på henne preskriberades
1994 och utredningen är därför nedlagd. Detta mord kom att anses som polisiärt uppklarat. Vid den här tiden preskriberades alla olösta mordfall efter 25 år. F. o. m.
1985-07-01 kan inga mord längre bli preskriberade. Denna ändring kom till stånd p. g. a. MOP. I den här tråden hittar du mycket fakta/info samt spekulationer.
Kommer mycket väl ihåg än idag hur otroligt omskrivet detta fall kom att bli - och är så fortfarande. Anses som ett av de riktigt klassiska fallen i vår svenska kriminalhistoria.
Hämtat från
SVENSKA MORDFALL.
Citat:
"10 juli 1969. Margareta af Forselles (1932.02.27) anmäldes försvunnen i Göteborg. En månad senare hittades en väska med delar av Margaretas kropp i havet utanför Lysekil. 1971 fick polisen tips som pekade ut en 35-årig läkare för styckmordet men han begick självmord innan han kunde höras. Mordet preskriberades 1994 men anses vara polisiärt uppklarat."
Går du in och kollar på år 1969 på
SVENSKA MORDFALL så ser du ett foto på din farmor. Detta är det foto som brukar användas. Det finns ytterligare något, eller några, men dessa är inte ofta att man ser dem.
Sommaren/hösten 1969, men även senare, så var det stora rubriker och artiklar hela tiden i media gällande det här fallet samt "Sommarmordet", som det kom att kallas, också 1969 fast två månader tidigare.
(FB) "Sommarmordet". Olöst mord: Jeanette Johansson, Södertälje, 1969.