2022-06-12, 19:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Arbetsgivarna står också med rejäla kostnadsökningar + att inflationsanpassade löner kommer elda på inflationen än mer, så jag tror inte någon ska ha några större förväntningar på nästa års avtalsförhandlingar.

Precis. Nästa år hänvisar man helt enkelt till att inflationsförväntningarna är runt 2% så det blir 2.X% i lönehöjning.

Sen blir väl utfallet närmare detta:

2021: KPI +4%
2022: KPI +8%
2023: KPI +6%

Genom hela denna resa får folket överlag ca 3% lönehöjning p.a., eller 10% totalt, vilket skickar oss tillbaka till 2015 i reala termer.
2022-06-12, 20:03
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Arbetsgivarna står också med rejäla kostnadsökningar + att inflationsanpassade löner kommer elda på inflationen än mer, så jag tror inte någon ska ha några större förväntningar på nästa års avtalsförhandlingar.

Precis, det blir 2% som vanligt
2022-06-12, 20:25
Medlem
Är knappt någon som vågar köpa något nu och utbudet är större än på länge. Priserna kommer gå ner markant. Prognoserna om en nedgång på 10 procent är optimistiskt. Köparna har redan börjat skambuda.
2022-06-12, 21:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Precis. Nästa år hänvisar man helt enkelt till att inflationsförväntningarna är runt 2% så det blir 2.X% i lönehöjning.

Sen blir väl utfallet närmare detta:

2021: KPI +4%
2022: KPI +8%
2023: KPI +6%

Genom hela denna resa får folket överlag ca 3% lönehöjning p.a., eller 10% totalt, vilket skickar oss tillbaka till 2015 i reala termer.
Tja, det är ju en prognos.
SEB har i sin senaste Nordic Outlook också en prognos. En skillnad är att dom har med alla möjliga länder/regioner i Världen med i sin modell.

För real disponibel inkomst i Sverige landar dom i:
2020: -0.1
2021: +4.0
2022: -1.4
2023: -0.4

Dvs i slutet på nästa år står vi ungefär där vi var i mitten på förra året.
Låter inte som en större katastrof i mina öron.

Privat konsumtion går upp:
2020: -4.7
2021: +5.8
2022: +1.6
2023: +1.0

Det som minskar är sparkvoten dock. Den åker ned på en ökning med +13% 2023.
Och det är logiskt. När sparkvoten klingar av så blir räntepressen nedåt mindre.
Och CB världen över släpper ju "ifrån sig" tillgångar att spara i.
Det kommer normaliseras längre fram och så kommer hushållens sparande pressa ned räntorna i botten igen. Och då kommer hantverkarnas löner öka och därmed bostadspriserna.

Alternativ blir världen mer kommunistiska och tillväxten stannar av.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-06-12 kl. 21:08.
2022-06-12, 21:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, det är ju en prognos.
SEB har i sin senaste Nordic Outlook också en prognos. En skillnad är att dom har med alla möjliga länder/regioner i Världen med i sin modell.

För real disponibel inkomst i Sverige landar dom i:
2020: -0.1
2021: +4.0
2022: -1.4
2023: -0.4

Dvs i slutet på nästa år står vi ungefär där vi var i mitten på förra året.
Låter inte som en större katastrof i mina öron.

Privat konsumtion går upp:
2020: -4.7
2021: +5.8
2022: +1.6
2023: +1.0

Det som minskar är sparkvoten dock. Den åker ned på en ökning med +13% 2023.
Och det är logiskt. När sparkvoten klingar av så blir räntepressen nedåt mindre.
Och CB världen över släpper ju "ifrån sig" tillgångar att spara i.
Det kommer normaliseras längre fram och så kommer hushållens sparande pressa ned räntorna i botten igen. Och då kommer hantverkarnas löner öka och därmed bostadspriserna.

Alternativ blir världen mer kommunistiska och tillväxten stannar av.

Gör ett exceptionellt undantag från att skita i allt du skriver för att förklara lite vad det är för siffror du hittat.

Real income här avser den totala, inte per individ. Den gick upp kraftigt 2021 för att fler fick arbete.

Angående sparande så skriver de rätt tydligt:

"However, a large part of these savings consists of occupational pensions and net purchases of singlefamily houses and tenant-owned units. Personal savingsare equiv alent to only 3-4 per cent of income; far from the 17-18 per cent that make up total savings."

Så, nog om det. Nu åker du tillbaka i ignoreboxen.
2022-06-12, 21:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Gör ett exceptionellt undantag från att skita i allt du skriver för att förklara lite vad det är för siffror du hittat.
Verkar onödigt.

Citat:
Real income här avser den totala, inte per individ.
Enär jag inte hade några miljoner rader torde iaf hälften av läsarna inse att det inte var på individ-nivå. (Nämnde du detta i det inlägg du skrev och jag citerade förresten? Om du inte nämnde det kan ju någon tro att det är på individnivå. Och då lär dom ju undra vilken individ det gäller. Det borde du kanske rätta upp )

Icke desto mindre gällde "Real disponibel inkomst" i mitt inlägg just hushållen och inget annat.

Citat:
Angående sparande så skriver de rätt tydligt:

"However, a large part of these savings consists of occupational pensions and net purchases of singlefamily houses and tenant-owned units. Personal savingsare equiv alent to only 3-4 per cent of income; far from the 17-18 per cent that make up total savings."
So what?
Om en pensionsfond köper obligationer, menar du att räntan INTE pressas ned då?

Sparkvot är en väl definierad term. Och används i den här typen av rapporter.
Det är inget att gråta över.

Citat:
Så, nog om det. Nu åker du tillbaka i ignoreboxen.
Givet kvaliten på dina kommentarer vore det kanske bättre att jag stannade där.
2022-06-12, 22:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej. Det jag säger är att jag bestämt mig för hur mycket av min disponibla inkomst jag vill lägga på ett boende. Om räntorna går upp vill jag varken behöva flytta eller ändra mina vanor för att bibehålla rimlig nivå på den disponibla inkomsten. Många svenska hushåll sitter nu i en situation där de redan pga stigande priser måste göra livsstilsförändringar, detta innan det egentligen blivit något genomslag på bolånesidan. Detta är skälet till att jag inte lånar några miljoner, även om banken anser att jag bör klara ett lån på 5m. Lånet ska inte vara högre än att det kvittar om räntan drar iväg uppåt. Fast detta är ju jag, och det jag gör är att konstatera att majoriteten av svenskar inte resonerar som mig, för då hade vi inte haft de bostadspriser vi har idag eftersom det hade saknats marknad.

Har en bekant som ihop med sin fru just ökat sin lånebörda till en bra bit över 6 miljoner.
Han och frun har bra inkomster och pengar från tidigare boende som insats. Dock inser de nu att stigande räntekostnader kommer tvinga fram vissa förändringar, ex uppsagd städning, färre fjällresor, lägre sparande etc.
De är mer medvetna än snittet dessutom.
Om räntorna lyfter mer än RB’s prognoser så lär det slå hårt mot tjänstesektorn, även fritidsfastigheter lär ta rejält med stryk om ett par år.
2022-06-12, 23:12
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har en bekant som ihop med sin fru just ökat sin lånebörda till en bra bit över 6 miljoner.
Han och frun har bra inkomster och pengar från tidigare boende som insats. Dock inser de nu att stigande räntekostnader kommer tvinga fram vissa förändringar, ex uppsagd städning, färre fjällresor, lägre sparande etc.
De är mer medvetna än snittet dessutom.
Om räntorna lyfter mer än RB’s prognoser så lär det slå hårt mot tjänstesektorn, även fritidsfastigheter lär ta rejält med stryk om ett par år.

Så länge människor är medvetna så underlättar det så klart men jag har fått intrycket av att alldeles förmånga belånat sig med oförstånd. Bara för att banken godkänner ett lån på 3 miljoner så behöver det inte innebära att det är lämpligt att låna tre miljoner. Banken vet inte vilka faktiska behov familjen har, kanske är en miljon mer realistiskt sett till hur familjen konsumerar och belånar sig i övrigt. I princip struntar jag i om folk kraschar sin ekonomi men i detta fall så handlar det om en överbelåning som kan slå mot hela samhällsekonomin (minskad konsumtion) vilket är rätt obehagligt.
2022-06-12, 23:23
Medlem
Citat:
Så länge människor är medvetna så underlättar det så klart men jag har fått intrycket av att alldeles förmånga belånat sig med oförstånd. Bara för att banken godkänner ett lån på 3 miljoner så behöver det inte innebära att det är lämpligt att låna tre miljoner. Banken vet inte vilka faktiska behov familjen har, kanske är en miljon mer realistiskt sett till hur familjen konsumerar och belånar sig i övrigt. I princip struntar jag i om folk kraschar sin ekonomi men i detta fall så handlar det om en överbelåning som kan slå mot hela samhällsekonomin (minskad konsumtion) vilket är rätt obehagligt.

Är det inte jobbigt att veta att du vet så mycket mer än en generisk BLT? Men att dom samtidigt outperfomat dina profetior med råge de senaste 12 åren? Du sa väl att det skulle krascha år 2010; men en krasch nu skulle ligga över dina profetior.
2022-06-12, 23:23
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
I princip struntar jag i om folk kraschar sin ekonomi men i detta fall så handlar det om en överbelåning som kan slå mot hela samhällsekonomin (minskad konsumtion) vilket är rätt obehagligt.

Vad är det som är obehagligt med det?
2022-06-12, 23:34
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du sa väl att det skulle krascha år 2010; men en krasch nu skulle ligga över dina profetior.

Flashback är vattenhålet för icke läskunniga dumhuvuden. Citera var jag skriver att det skulle ske en bostadskrasch 2010.

Framledes kan jag informera om att jag inte har för vana att respondera på användare som tydligt brister i förmågorna läsförståelse, logik, analys samt är uppenbart grälsjuka.
2022-06-12, 23:37
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad är det som är obehagligt med det?

Vad som är obehagligt med försvagad/kraschad samhällsekonomi, i ett land med svindyr välfärdssektor? Gissa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in