2022-06-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag och de jag känner använder ordet i den betydelsen jag nämnde. Om andra gör annorlunda så får det stå för dem.

Språk är kommunikation, det hjälper inte att du själv bestämt att ett ord betyder A om en stor andel av mottagarna tycker det betyder B.

Som jag länkat tidigare i denna tråd visar en undersökning att den som använder sig av "hen" i sitt skrivande alienerar sig från en stor del av de svenska läsarna. Det är ett av de ord läsare mest irriterar sig över (jämte bl.a. felaktig användning av de/dem). Om du inte vet det så må din okunskap vara ursäktad men om du vet det så är det en politisk handling att använda hen, vilket var precis vad jag påstod.
Citera
2022-06-12, 11:59
Medlem
Citat:
Jepp, jag skulle faktiskt föredra två olika pronomen för det.

Eller ännu hellre så skulle jag vilja ha det som finnarna har det, och enbart ha ett könsneutralt pronomen.

Sätt igång och använd "hin" då.
Jag är helt klart anhängare av en sådan utökning eftersom det visar hur fånig myten om det ickebinära i grund och botten är.
Citera
2022-06-12, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Språk är kommunikation, det hjälper inte att du själv bestämt att ett ord betyder A om en stor andel av mottagarna tycker det betyder B.

Som jag länkat tidigare i denna tråd visar en undersökning att den som använder sig av "hen" i sitt skrivande alienerar sig från en stor del av de svenska läsarna. Det är ett av de ord läsare mest irriterar sig över (jämte bl.a. felaktig användning av de/dem). Om du inte vet det så må din okunskap vara ursäktad men om du vet det så är det en politisk handling att använda hen, vilket var precis vad jag påstod.
Är det den här undersökningen du menar? https://www.svt.se/kultur/spraket-som-irriterar-svenskarna-mest
Citera
2022-06-12, 12:05
Avslutad
Citat:
Sätt igång och använd "hin" då.
Nix
Citera
2022-06-12, 17:59
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns alltså andra sätt att uttrycka sig än att fastna i han/hon eller påfundet »hen«.
Ja, det gör det. Varför berättar du detta?
Citera
2022-06-12, 18:01
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Därför att jag tillämpar precis samma kriterier som hentvångsanhängarna använder sig av och visar på dess orimliga konsevenser. Om du kan motivera varför "hen" skall vara obligatoriskt men "hin" inte så har du ett argument. Om inte så har du förlorat eftersom det enbart finns två kön och "hen" är redundant, liksom "hin".
"Förlorat"? Är det här något slags krig? Vem är hentvångsanvändarna? Vem har påstått att det skulle vara obligatoriskt att använda pronomenet hen? Frågorna hopar sig.
Citera
2022-06-12, 21:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ja, det gör det. Varför berättar du detta?

Det gav den andra delen i mitt inlägg svar på.
Citera
2022-06-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
"Förlorat"? Är det här något slags krig? Vem är hentvångsanvändarna? Vem har påstått att det skulle vara obligatoriskt att använda pronomenet hen? Frågorna hopar sig.

Aha, du försöker låtsas att du inte bryr dig och egentligen inte propagerar för hen.
Du är otroligt genomskinlig. Fåntratt.

Men jag förstår din strategi när argumenten tar slut.
Senast redigerad av Varglig 2022-06-12 kl. 21:53.
Citera
2022-06-12, 21:51
Medlem
Citat:
Är det den här undersökningen du menar? https://www.svt.se/kultur/spraket-som-irriterar-svenskarna-mest

Troligen är det den, även om jag inte läste det på SVT.
Särskrivning låter bekant, hade för mig att det var de/dem.
Citera
2022-06-12, 22:10
Avslutad
Citat:
Troligen är det den, även om jag inte läste det på SVT.
Särskrivning låter bekant, hade för mig att det var de/dem.
Tja, du kan väl se det som en politisk handling att jag använder ett ord även om jag vet att det irriterar folk om du vill det. Men mest i så fall för att allting går att se som politik om man vill det.

Men å andra sidan så är det heller inte jag som har argumenterat för att ord ska undvikas eller användas för att de är politiska.
Citera
2022-06-13, 10:17
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Du talade om en ansträngning p.g.a. "ändringshastighet i luftflöde". En sådan ändringshastighet beror inte på konsonantens slutposition utan på rörelsen från föregående ljud till konsonanten, som är mindre i hen än i han och hon.
Så är det ju inte. Nu är det du som är kvasivetenskaplig. Även kallat rent påhitt. E har ett högre luftflöde än O t.ex.

Citat:
Den här sortens språkförändringar är helt oberoende av evolutionen eftersom de sker inom loppet av några få generationer.
Fast orden han och hon är äldre än några få generationer och skulle kunnat ha blivit hen om det vore lättare att uttala.
Citera
2022-06-13, 10:20
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
För att "han" är maskulinum och jag vill ha ett könsneutralt pronomen.
Men "han" är könsneutralt också.

https://sv.wiktionary.org/wiki/han
6. han eller hon
Kunden kan välja den vara han helst vill ha.
Användning: Används med syftning på person utan hänsyn till kön som könsneutralt pronomen.

Dvs. "hon" är även det könsneutralt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in