2022-06-12, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://rikatillsammans.se/forum/uploads/db6423/original/3X/8/5/85d1cddf953f10223c2d026560f214a5bad19d83.jpeg

100% säkert det blir recession efter räntan höjts, enligt den här historiska räntegrafen.
Ja, det är ju liksom lite av poängen…
2022-06-12, 07:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Korkat vin?

flanders vin.
2022-06-12, 09:21
Medlem
DVikings avatar
Rekordmånga vill sälja sina bostäder just nu.

https://www.svd.se/a/dnKn2j/rekordmanga-vill-salja-sina-bostader

Under vecka 22 fanns totalt 49 339 lägenheter och hus till salu på Booli. Samma vecka i fjol var siffran 40 197. Det är en ökning med hela 23 procent.

Andelen prissänkta lägenheter var 9,3 procent under vecka 22, upp från 6,1 procent i fjol. Andelen prissänkta hus har i stort sett dubblerats, till 8,9 procent förra veckan från 4,6 procent för ett år sedan.

Vi har en fortsatt tydlig nedgång i prisförväntningarna i juni och nu tror varannan bostadsköpare att bostadspriserna ska sjunka framöver.

Nu är den nedåtgående spiralen igång. Kommer 50p från RB i juni blir det stökigt.
2022-06-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Är inte tillräckligt gammal i tråden för att avgöra slemhögens mentala tillstånd och nivå av sarkasm men stämmer det har du ju precis både höjt risken avsevärt att någon ska bjuda högre under bordet och om affären går igenom har du ju nu outat dig själv

Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-vasastan-stockholms-kommun-idungatan-5-18768538

2.7 milj för stambytt 39 m2 i Vasastan. 2013 års priser är redan här, det går fort nu

Flanders vaknar yrvaket till och sätter kaffet i vrångstrupen "Va är det som händer?! Jag gick ju in på marknaden 2017, nu är priserna på 2013 års nivå"

Nu börjar det bli läskigt.. jag sålde för 3miljoner 2017 samma lägenhet idag säljs för 2,3..
2022-06-12, 10:54
Medlem
Bolanetorsks avatar
Man måste ju bara älska rubriksättningen hos Hemnet: "Rekordnivåer på bostadsmarknaden under maj!" https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2022/06/08/rekordnivaer-pa-bostadsmarknaden-under-maj

Citat:
... i maj nådde siffran för antal lägenhetsannonser ny rekordnivå.
2022-06-12, 11:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Breaking News från Aftonblasket: Glödheta marknaden har mattats av: ”Svårare att sälja”

Nu regerar köparna bostadsmarknaden

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dnAqqX/glodheta-marknaden-har-mattats-av-svarare-att-salja

När Aftonbladet besöker en lägenhetsvisning av en 30-talstvåa i Stockholms innerstad den första veckan i juni berättar mäklaren att budgivningarna har sett annorlunda ut sedan räntebeskedet kom i april.

– Det har blivit lite mindre folk sedan räntebeskedet, det har det, säger hon.

Budgivningen på lägenheten i fråga ligger på utgångspriset sedan den tidigare visningen och mäklaren är tydlig med att säljarna ”har realistiska förväntningar”.

Vi stannar i lägenheten ungefär i ungefär tio minuter. Under den tiden är vi mestadels själva. Efter ett tag dyker ett par som redan bor i huset upp.

– Sugna på något större?, undrar mäklaren.

– Vår är faktiskt större än den här, vi var mest nyfikna, svarar paret, som går strax därpå.
Jag får lite Flashback till 2013 när jag tittade efter en annan villa att flytta till.

* En villa var jag ensam på visningen till. Vet inte varför. Villan var bra men jag gillade inte riktigt mikroläget.
* En annan hade förvisso folk på visningen. Men det kom inga bud. I mitt tycke hade säljarna krävt för högt pris. Till slut fick dom ett bud 15% under utgångspris. Som jag tror att dom inte accepterade.
* En 3:e var en flippad villa. Den var fin. Antagligen ok pris givet kostnaderna att fixa upp den. Men dom fick inga bud. Det är svårt att få igen kostnaderna för hantverkare.

Citat:
Ridå!
Alla vet ju vilken priskrasch som kom från 2013.

Är väl den priskraschen som DViking och andra väntar på.
2022-06-12, 11:36
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Rekordmånga vill sälja sina bostäder just nu.

https://www.svd.se/a/dnKn2j/rekordmanga-vill-salja-sina-bostader

Under vecka 22 fanns totalt 49 339 lägenheter och hus till salu på Booli. Samma vecka i fjol var siffran 40 197. Det är en ökning med hela 23 procent.

Andelen prissänkta lägenheter var 9,3 procent under vecka 22, upp från 6,1 procent i fjol. Andelen prissänkta hus har i stort sett dubblerats, till 8,9 procent förra veckan från 4,6 procent för ett år sedan.

Vi har en fortsatt tydlig nedgång i prisförväntningarna i juni och nu tror varannan bostadsköpare att bostadspriserna ska sjunka framöver.

Nu är den nedåtgående spiralen igång. Kommer 50p från RB i juni blir det stökigt.

En sund marknad skulle redan ha prisat in 50p i juni (och 100p utöver det inom ett par år). Detta blir det ultimata testet. Om detta inte orsakar stora prisras så kommer inget göra det.
2022-06-12, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Ja, det är ju liksom lite av poängen…

Precis. Ordet ”recession” får automatiskt negativ klang. Det är helt enkelt att den ekonomiska aktiviteten minskar, vilket är önskvärt när inflationen är hög. Inga konstigheter.
2022-06-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
En sund marknad skulle redan ha prisat in 50p i juni (och 100p utöver det inom ett par år). Detta blir det ultimata testet. Om detta inte orsakar stora prisras så kommer inget göra det.

Marknaden har redan prisat in det. Det har inte gått upp för säljarna ännu bara.
2022-06-12, 11:43
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-vasastan-stockholms-kommun-idungatan-5-18768538

2.7 milj för stambytt 39 m2 i Vasastan. 2013 års priser är redan här, det går fort nu

Flanders vaknar yrvaket till och sätter kaffet i vrångstrupen "Va är det som händer?! Jag gick ju in på marknaden 2017, nu är priserna på 2013 års nivå"

Det är billigt men det är också det objekten som har uppenbara fel som tappar först.
Byggår -69 borgar för rejält fult hus..

Fast vad spelar det för roll om huset är vackert om räntan är så hög så att ingen har råd att betala de gamla priserna?

Vi kommer att få en sån jävla perfekt storm av ekonomiskt kaos inom nåt år.

- Hög Energipriser
- Arbetslöshet
- Inflation
- Höga räntor

Hörde jag Stagflation?
2022-06-12, 11:43
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2

Det har iofs bundna bolån redan gjort. Spreaden mellan rörligt och bundet är anmärkningsvärd minst sagt! Det borde spekulanter ha uppmärksammat vid det här laget. Särskilt eftersom ungefär 66% faktiskt har bundit på sistone: https://www.scb.se/pressmeddelande/bolanerantor-klattrar-uppat/

Citat:
– Fler hushåll väljer nu att binda sina bolån. Andelen nya bostadslån med rörlig ränta har sjunkit från en toppnotering på 87 procent i augusti 2016 till 33 procent i mars 2022, säger Gustav Jonason, nationalekonom på SCB.

Så man kan ju tycka att de där 50 punkterna den 29 juni inte resulterar i någon kalabalik men det är ju svensk bostadsmarknad vi pratar om...
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-06-12 kl. 11:46.
2022-06-12, 11:45
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Nu börjar det bli läskigt.. jag sålde för 3miljoner 2017 samma lägenhet idag säljs för 2,3..

Den ovanför mig gick för 2 mille

Ca 1,5 för 1,5 år sen

Denna tråden skapades för 12 år sen

Winter is coming?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in