2022-06-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Det dr lter ju nstan lite homoerotiskt. tminstone om du r man vilket de flesta dumbullar r som tycker de r coola och rebelliska fr att de vgar skriva n-ordet i anonyma texter

Ngon lngre bak i trden nmnde Cointreau fr lite extra krydda och jag kan bara tacka fr ett utmrkt frslag.
ven lite Amarula med sin ntiga kolasmak tror jag skulle stta lite extra karaktr och frscha upp bakverket ngot.

Likrbollar kunde man ju namnge bda varianter.

Sen s vill jag rda N-Smurfen att inte ta fr mnga chokladbollar till vardags. Du verkar ju ha livskraftiga gener men samtidigt fr du allt bidra lite sjlv fr att n det mlet.

Tnk p din hlsa och frsk hlla dig sund, bde till det yttre och inuti. Du vill vl inte drabbas av diabetes sen under de gyllene ren?

Vill att du ska leva tills du blir 100 r som minst. Du har ju nd betytt s mycket fr en genom tiderna. Du fr inte bli en av de frsta av dem som kolar vippen fr d blir vi alla ledsna

Han verkar inte ta chokladbollar, utan negerbollar. Tv skilda bakverk.
Citera
2022-06-13, 00:46
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
r du medveten om att ord likt "neger" och "negerboll" bda anvnts i decennier av omogna hjon fr att krnka folk med mrk hy? Det r inte lngre endast ett bakverk utan ett skllsord med en negativ klang fr mnga.
S min gamla hemkunskapslrarinna ville krnka folk nr hon gav elever recept p negerbollar? Det gick inte ens ngon neger p skolan s antar att hon ville att vi skulle ge oss ut och trycka upp receptet i ansiktet p ngon mrkhyad.

Eller ocks fattar man att neger var ett ord som alla andra frr i tiden. P skolgrden spelade vi "nigger", inte heller det fr att krnka ngon utan fr att det hette s.

Vad gr det att vissa tycker att ord har en negativ klang? Orden "nazist" och "rasist" har vl en extremt negativ klang men anvnds verallt i syfte att krnka och nedvrdera.
Citera
2022-06-20, 22:46
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Vad skulle vara rebelliskt med negerboll? Det r en negerboll, varken mer eller mindre.
Redan frklarat detta om du orkat lsa - ordet r inte allmnt accepterat idag. Ingenstans lr du heller hitta ngra butiker som sljer chokladbollar med det namnet.

De flesta moderna mnniskor vet ocks detta. Sen kan det finnas en och annan illvillig baktstrvare som vill hvda sig och d vljer de ofta de mest banala stten att gra det p i brist p mer fantasi.

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Han verkar inte ta chokladbollar, utan negerbollar. Tv skilda bakverk.
Finns inga bakverk med det senare namnet. Jag tror att en del av er hrinne frvxlar konditorns chokladbollar med en annan sorts bakverk. Kanske drmmer ni om ett snt som sitter p en reslig och mrkhudad hane med tv mrkhudade bollar p framsidan

Ja, jag har frsttt att N-smurfen gillar att konsumera chokladbollar titt som ttt. Hoppas det inte blir fr mycket bara med tanke p hans tidigare prat om gasbildningar. Snt som man helst inte br slppa ut p bussar eller i folks lunchldor

Tycker att Herr Utomnordisk hrkomst-smurf skulle ta och lira lite munspel fr personalen p boendet istllet. Precis som p hans tidigare arbetsplats. Hade uppskattats avsevrt mer

Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
S min gamla hemkunskapslrarinna ville krnka folk nr hon gav elever recept p negerbollar? Det gick inte ens ngon neger p skolan s antar att hon ville att vi skulle ge oss ut och trycka upp receptet i ansiktet p ngon mrkhyad.

Eller ocks fattar man att neger var ett ord som alla andra frr i tiden. P skolgrden spelade vi "nigger", inte heller det fr att krnka ngon utan fr att det hette s.

Vad gr det att vissa tycker att ord har en negativ klang? Orden "nazist" och "rasist" har vl en extremt negativ klang men anvnds verallt i syfte att krnka och nedvrdera.
Hur ska jag kunna veta vad din gamla lrare tnkte? Om hon jobbat idag s hade hon sannolikt inte delat ut ngra recept med den benmningen eftersom namnet r daterat och irrelevant idag.

Och om du sjlv aldrig ftt hra ordet "n-boll" i negativ bemrkelse s ska du inte uttala dig om saken alls.

Ska vi gra en vit variant av bakverket och kalla detta fr "blekfisboll"? Lter det fint att namnge ett vardagligt fikabrd med ett vedertaget glpord fr nordeuroper? Om inte s frstr du nog innerst inne varfr ven det frsta ordet r olmpligt idag.

Knpp jmfrelse med nazister ocks. Att vara en nazzegris eller rassetnt r ngot negativt i sig. Att ha mrk hy r det inte. Riktigt tramsig liknelse dr.
Citera
2022-06-21, 02:08
Medlem
66ccskyhawks avatar
fr att inte krnka ngon s benmner jag bakelsen asylklot. enkelt. folk frstr vad man menar utan att behva sga negerboll, ven om det r roligare
Citera
2022-06-21, 12:29
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
fr att inte krnka ngon s benmner jag bakelsen asylklot. enkelt. folk frstr vad man menar utan att behva sga negerboll, ven om det r roligare
Och hr har vi en till som inte tycks kunna skilja p knslorna hungrig och pilsk.

Med tanke p att du ocks valt alla gaylordars okrnte konung till avatar s vore nog Grindr en mer passande plats fr dig?
Kanske hittar du en trevlig asylant drinne med tv mastiga klot som gjorda av stl 👍🏻💪🏻

Ska nog testa gra den nya varianten nordeuropeiska kulor. Kan man byta ut kakaon mot vanligt ostat mjlkpulver tro?

Fr de bde rtt frg och associationer ocks 🤩
Citera
2022-06-21, 16:31
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Hur ska jag kunna veta vad din gamla lrare tnkte? Om hon jobbat idag s hade hon sannolikt inte delat ut ngra recept med den benmningen eftersom namnet r daterat och irrelevant idag.

Och om du sjlv aldrig ftt hra ordet "n-boll" i negativ bemrkelse s ska du inte uttala dig om saken alls.

Ska vi gra en vit variant av bakverket och kalla detta fr "blekfisboll"? Lter det fint att namnge ett vardagligt fikabrd med ett vedertaget glpord fr nordeuroper? Om inte s frstr du nog innerst inne varfr ven det frsta ordet r olmpligt idag.

Knpp jmfrelse med nazister ocks. Att vara en nazzegris eller rassetnt r ngot negativt i sig. Att ha mrk hy r det inte. Riktigt tramsig liknelse dr.
Neeeeej, inte blekfisboll... gud vad lskigt.

Om jag frtjnar att kallas "blekfisboll" av ngon s kanske jag frtjnar det? Om en somalisk klunga knivrnar ett barn s r dessa ett riktigt negerpack. Varken mer eller mindre och de frtjnar inte ngon form av respekt ver huvud taget, eller?

Det skulle faktiskt vara ett steg i rtt riktning fr det hr samhllet att slja bde negerbollar och blekfisbollar p Ica den 11:e maj varje r.

Att du tycker varenda mnniska med ngorlunda logiskt tnkande och drmed konservativ syn p saker och ting r hemska nazister gr inte att dom faktiskt r det.

Nej, det r en bra jmfrelse. Om ni slutar kalla folk fr saker som kan upplevas som krnkande kanske vi ocks gr det.

Ni vill bestmma ver andra och det r allt detta handlar om.
Citera
2022-06-23, 04:59
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Neeeeej, inte blekfisboll... gud vad lskigt.
Snarare smaklst och osannolikt d ingen vettig mnniska skulle namnge ngra bakverk med knda okvdningsord.

Ur ett konsumtionsperspektiv finns det ingen logik i ditt synstt d livsmedelsprodukter r tnkta att vara inbjudande till bde utseende och namn fr att lttare locka till sig kpare.

Citat:
Om jag frtjnar att kallas "blekfisboll" av ngon s kanske jag frtjnar det? Om en somalisk klunga knivrnar ett barn s r dessa ett riktigt negerpack. Varken mer eller mindre och de frtjnar inte ngon form av respekt ver huvud taget, eller?
Brottsliga handlingar frtjnar ingen respekt nej men varfr lgger du fokus p deras hudfrg mer n sjlva brottet i sig?

Gastar du lika hgt om "jvla vitingar" nr nordeuropeiska mn begr vldsbrott? Har svrt att tro det faktiskt. Ondska sitter i handlingar, inte pigment.

Citat:
Att du tycker varenda mnniska med ngorlunda logiskt tnkande och drmed konservativ syn p saker och ting r hemska nazister gr inte att dom faktiskt r det.

Nej, det r en bra jmfrelse. Om ni slutar kalla folk fr saker som kan upplevas som krnkande kanske vi ocks gr det.
Det r inte logiskt (mer n p ren grottniv) att se ner p folk p.g.a. deras hudfrg. Bara korkat och inskrnkt.

Och Sverige r inte ett konservativt land i sin helhet utan snarare ett med politiskt progressiva vrderingar samt en hyfsat jmstlld syn p dess befolkning.

Den gapiga lilla bajsflck frn fiskmsar som vurmar fr rasistiska partier likt NMR eller AfS betyder inget i det stora hela.

Vill man inte bli stmplad som rasist s kanske man ska lta bli att resonera likt en sdan och ndra lite p sin attityd? Mrkhyade dremot kan inte ndra sin hudfrg, drfr ska man heller aldrig angripa ngons etniska ursprung.

Citat:
Ni vill bestmma ver andra och det r allt detta handlar om.
Mjligen i din skra lilla bubbla omsluten av illrtt foliepapper.

Dr r ju "alla andra" ute efter er ur skaran hgervrickade och de handlar frsts i ren makt, bestmmandertt och versitteri - all makt t Tengil, Illuminati och inte minst - Den Fruktade Juden

Nej, det handlar inte om makt utan om vanlig hyfs, respekt och empati fr sina medmnniskor. Ngot som de flesta anstndiga individer ocks tilldelar varann i vardagen.
Citera
2022-06-23, 07:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Hur funkar det tex i Spanien dr frgen svart heter negro?
Citera
2022-06-23, 19:06
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det funkar vl ypperligt med tanke p att vi importerar varor och livsmedel drifrn med namn som Gato Negro och Pata Negra.
En annan diskussion det ju.
Citera
2022-06-29, 14:48
Bannlyst
Aprop negerbollar tycker jag de r godast med prlsocker p. Viktigt med kaffe som en av ingredienserna. Och s smr i frsts.
Citera
2022-06-29, 15:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
I Spanien har man inte negerbollar alls. Istllet har de "brigadeiro", som ser liknande ut, det r en brun boll tminstone, men den r s full av choklad att det bara r lite ckligt rligt talat.

Brigadeiro kommer ursprungligen frn Brasilien, dr man ven har hittat p bakverket "nega maluca" (bokstavlig versttning: "tokig negress") och trots att det finns mnga fler svarta i Brasilien n hr s har man inte skitit p sig ver namnet utan kr vidare utan att frska hitta p ngot annat.
Citera
2022-08-01, 20:26
Medlem
Ngon som vet hur man gr negerbullarna s de ser ut som och smakar som Delicato-negerbullarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in