2022-06-10, 16:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag har bundet strax över 1% men tack för omtanken!

Är man förmögen kan man fortfarande få 0,9% hos Nordnet för övrigt. Ingen brådska att binda om man har kapital! https://www.nordnet.se/se/tjanster/lan/bolan

Mycket handlar inte om vad man själv kan binda den för.
Utan för hur mycket en potentiell köpare kommer kunna köpa för.
2022-06-10, 16:32
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Mycket handlar inte om vad man själv kan binda den för.
Utan för hur mycket en potentiell köpare kommer kunna köpa för.

Om man trejdar bostäder, ja.

Det är ju för övrigt inte så populärt att binda i Sverige även om lite fler gjorde det 2021 och i början av 2022.

Men nu sätter folk i vrångstrupen när de får 3%+ uppkörda i ansiktet utan ränterabatt. Då ”sprider man riskerna” på flera löptider eller kör rörligt för hela slanten.

Idag hade jag aldrig bundit personligen. Bankerna täljer guld på folks oro och oförmåga att prognostisera. Möjligtvis att jag hade bundit en 10-åring men allt upp till 5-åringen är ju rena rånen!

Lite som att köpa hemförsäkring när huset brunnit ner, som någon sa i sammanhanget
2022-06-10, 16:43
Avstängd
Citat:
Om man trejdar bostäder, ja.

Det är ju för övrigt inte så populärt att binda i Sverige även om lite fler gjorde det 2021 och i början av 2022.

Men nu sätter folk i vrångstrupen när de får 3%+ uppkörda i ansiktet utan ränterabatt. Då ”sprider man riskerna” på flera löptider eller kör rörligt för hela slanten.

Idag hade jag aldrig bundit personligen. Bankerna täljer guld på folks oro och oförmåga att prognostisera. Möjligtvis att jag hade bundit en 10-åring men allt upp till 5-åringen är ju rena rånen!

Lite som att köpa hemförsäkring när huset brunnit ner, som någon sa i sammanhanget

Eller så band man sina lån för 1 år sedan när FED signalerade räntehöjning för 2022.
2022-06-10, 16:47
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Eller så band man sina lån för 1 år sedan när FED signalerade räntehöjning för 2022.

Mjo jag menar det, och det är vad jag gjorde. Hemförsäkring innan branden!
2022-06-10, 17:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilken levnadsstandard har affärsbankerna tänkte du? Brukar ni träffas och grilla flintastek på helgen?
Hur i all världen fantiserade du ihop att juridiska personer har levnadsstandard.

Borde du inte själv ha reagerat på vansinnet innan du tryckte iväg ditt inlägg.

Hur blev affärsbanker inblandade ens.
2022-06-10, 17:53
Medlem
Att centralbankerna i varierande grad trots allt höjer räntorna relativt långsamt (i min mening), är det för att man fortfarande räknar med att den höga inflationen är tillfällig? Jag menar om man varaktigt räknar med en inflation på 6-8 %, går då inte höjningarna väl långsamt?
2022-06-10, 17:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur i all världen fantiserade du ihop att juridiska personer har levnadsstandard.

Borde du inte själv ha reagerat på vansinnet innan du tryckte iväg ditt inlägg.

Hur blev affärsbanker inblandade ens.
Vilka är mottagarna för dina ränteinkomster?
Grillade SHB bratwurst?
2022-06-10, 17:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ptja, jag vet inte vad Danske hade för krav på sin snittränta om 2,87% i maj men övriga ligger ju runt 3,5%. https://www.compricer.se/borantor/

Åtminstone svensk 10-årig statsobligation har ju inte rört sig nämnvärt sedan början av maj om man ser till medelvärdet.

BoObl 5Y har ökat 50p sen början av maj till igår.

Du kan väl kolla på Stabelo, SBAB, ICA-banker osv vad de ger för bästa ränta på 10 år idag. Just Danske kanske kan finansiera delar i Danmark eller mer exponerat mot euro.
2022-06-10, 19:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilka är mottagarna för dina ränteinkomster?
Grillade SHB bratwurst?
Mottagare av mina ränteinkomster är jag. Vem annars?

Troligen avsåg du skriv ränteutgifter.
Nu har inte jag några lån eller ränteutgifter. Men om jag hade ett bostadslån skulle någon bank agera servicebolag och plocka in ränta av mig, åt ett bostadsinstitut. Där detta i sin tur betalar ut räntan till obligationsinnehavarna. Det är de senare som är långivarna.

Den som tror att en bank kan norpa åt sig av en räntehöjning (och få som vinst) misstar sig. Den banken tappar bara market share och går då under. Stigande obligationsränta visar var räntan går.

Jag förstår inte varför detta är så extremt svårt att ta in för så många här i forumet.
2022-06-10, 19:21
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
BoObl 5Y har ökat 50p sen början av maj till igår.

Du kan väl kolla på Stabelo, SBAB, ICA-banker osv vad de ger för bästa ränta på 10 år idag. Just Danske kanske kan finansiera delar i Danmark eller mer exponerat mot euro.

Nåja... All ökning skedde ju i princip första veckan i maj

Jag noterar för övrigt att 5-åriga statsobligationen har gått om 10-åringen på sistone! Om än med hårfin marginal. Med andra ord prisar man in en hård topp de närmaste åren som sedan viker.
2022-06-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ja och futures faller.

Och det är logiskt.
* CPI ökar mer än förväntat.
* FED förväntas då öka räntan mer än annars.
* Högre ränta ger högra kapitalkostnader och svagare ekonomisk aktivet
* Detta leder till mer arbetslöshet, och lägre värden på företagen.

Sagt apropå tidigare inlägg där folk inte förstår kausaliteten.

Det är räntorna i näringslivet som har betydelse för FED och RB. Inte räntor på bostadslån.

Alltså frågar man dig så är det ju bara positivt med lägre räntor i all evighet. Varför är det bara du som är så smart och har lista ut detta? Varför tävlar inte världens centralbanker om vilket land som kan ha lägst ränta. Nu när Finland passerat oss i hockeyn och Norge i fotbollen så kanske vi kan bli bäst i norra Europa med -200% ränta? Medan losercentralbanken i Danmark bara har -180%. Haha, vilka LOSERS
2022-06-10, 20:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Mottagare av mina ränteinkomster är jag. Vem annars?

Troligen avsåg du skriv ränteutgifter.
Nu har inte jag några lån eller ränteutgifter. Men om jag hade ett bostadslån skulle någon bank agera servicebolag och plocka in ränta av mig, åt ett bostadsinstitut. Där detta i sin tur betalar ut räntan till obligationsinnehavarna. Det är de senare som är långivarna.

Den som tror att en bank kan norpa åt sig av en räntehöjning (och få som vinst) misstar sig. Den banken tappar bara market share och går då under. Stigande obligationsränta visar var räntan går.

Jag förstår inte varför detta är så extremt svårt att ta in för så många här i forumet.
Så ränteinkomsterna för bankerna går raka vägen ned i fickan på ? Hur går det med bankernas kreditförluster när lånekostnader ökar och säkerheterna får sämre marginaler?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in