2022-06-10, 15:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Mjo. Men långt ifrån alla belånar sig heller med en sådan känslighet.

Man ska klara minst 6-7% ränta. De flesta klarar i praktiken mycket mer än så.
Inte en chans att de flesta klarar mycket mer än 6-7 % i ränta och kan upprätthålla sin levnadsstandard? Tvärtom skulle det totalt stoppa mycket av konsumtionen hos arbetar och medelklassen.
2022-06-10, 15:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Kan du förklara dessa två meningar lite tydligare, utan dumförklaring? Förstår genuint inte vad det står men känner att jag borde det.
När inflationen (CPI, KPI) stiger så pågår en överhettning i näringslivet.
Man investerar "för" mycket. Och snor personal av varandra till stigande löner. Och tar ut högre kostnader på varor/tjänster.

Detta vill då CB stävja.
Genom att höja ränta så stiger kapitalkostnaderna i näringslivet och det dämpar investeringsviljan. Varvid överhettningen kyls ned.

Det jag borde ha lagt till är att en stigande ränta också har effekten att det blir lönsammare att hoarda på sparkonton. Detta lär bidra minst lika mycket till nedkylning iom att hushållen konsumerar mindre. (Detta ordnas dock med ordinära räntehöjningar).

Det CB inte bryr sig om är bolåneräntor. Förvisso ger stigande bolåneräntor en avkylning i byggsektorn. Och det är positivt för att kyla ned ekonomin. Men det är av mindre signifikans. Bolåneräntor handlar mycket om att det går ränta mellan hushållen. Det har ingen stor betydelse.
2022-06-10, 15:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte en chans att de flesta klarar mycket mer än 6-7 % i ränta och kan upprätthålla sin levnadsstandard? Tvärtom skulle det totalt stoppa mycket av konsumtionen hos arbetar och medelklassen.
Nej, inte och upprätthålla levnadsstandard.
Men med att acceptera en lägre levnadsstandard.

Det är långivaren som får in mer ränta och kan ha en högre levnadsstandard.

Ränta är bara omfördelning.
2022-06-10, 15:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, inte och upprätthålla levnadsstandard.
Men med att acceptera en lägre levnadsstandard.

Det är långivaren som får in mer ränta och kan ha en högre levnadsstandard.

Ränta är bara omfördelning.
Vilken levnadsstandard har affärsbankerna tänkte du? Brukar ni träffas och grilla flintastek på helgen?
2022-06-10, 15:30
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Var sa jag någonting om upprätthållen levnadsstandard?
2022-06-10, 15:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Var sa jag någonting om upprätthållen levnadsstandard?
Så får vi mot förmodan räntor på 6-7 % så kommer bostadsmarknaden att tokrasa? Ja men vad bra att vi är överens om det då.
2022-06-10, 15:45
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Så får vi mot förmodan räntor på 6-7 % så kommer bostadsmarknaden att tokrasa? Ja men vad bra att vi är överens om det då.

Det sa jag inte heller men absolut, vid 6-7% talar vi om 20-30%-iga ras. Ingen tvekan om det!

Grejen är bara den att man kan binda 10-åringen strax över 3% i dagsläget så det är långt dit
2022-06-10, 15:49
Medlem
Citat:
Det sa jag inte heller men absolut, vid 6-7% talar vi om 20-30%-iga ras. Ingen tvekan om det!

Grejen är bara den att man kan binda 10-åringen strax över 3% i dagsläget så det är långt dit

Bind på 3% nu!! Om en månad är 10-åringen på %!!
2022-06-10, 15:53
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Bind på 3% nu!! Om en månad är 10-åringen på %!!

Jag har bundet strax över 1% men tack för omtanken!

Är man förmögen kan man fortfarande få 0,9% hos Nordnet för övrigt. Ingen brådska att binda om man har kapital! https://www.nordnet.se/se/tjanster/lan/bolan

Citat:
0,65% ränta gäller tom 30 juni. Från 1 juli är lägsta räntan 0,90%.
2022-06-10, 15:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Tioåringen börjar väl krypa närmare 4% nu snarare Verkar vara svårt att få under 3.5% nu.
2022-06-10, 15:59
Medlem
Citat:
Jag har bundet strax över 1% men tack för omtanken!

Är man förmögen kan man fortfarande få 0,9% hos Nordnet för övrigt. Ingen brådska att binda om man har kapital! https://www.nordnet.se/se/tjanster/lan/bolan

Haha ja det är ju en stor andel av befolkningen som sitter på +15mnk hos Nordnet
2022-06-10, 15:59
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tioåringen börjar väl krypa närmare 4% nu snarare Verkar vara svårt att få under 3.5% nu.

Ptja, jag vet inte vad Danske hade för krav på sin snittränta om 2,87% i maj men övriga ligger ju runt 3,5%. https://www.compricer.se/borantor/

Åtminstone svensk 10-årig statsobligation har ju inte rört sig nämnvärt sedan början av maj om man ser till medelvärdet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in