2022-06-10, 13:02
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Precis klara att överleva med 7%, förutsatt att andra saker inte ökar i pris?

I så fall spricker det ju nu med inflationen.

Kalkylräntan är 6% och varit så sen 2 år tillbaka.
2022-06-10, 13:05
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Precis klara att överleva med 7%, förutsatt att andra saker inte ökar i pris?

I så fall spricker det ju nu med inflationen.

Mjo. Men långt ifrån alla belånar sig heller med en sådan känslighet.

Man ska klara minst 6-7% ränta. De flesta klarar i praktiken mycket mer än så.
2022-06-10, 13:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du verkar ha svårt med läsförståelsen.

Vi är flera som undrat varför de skulle prompt köpa bostadsobligationer, om inte för att hålla nere boräntorna. Och varför man ska in och peta i en marknadsekonomi och vilka effekter det hade haft på bostadsmarknaden om riksbanken hade struntat i att köpa dessa.
Så här skrev jag:
Nej, var ser du den frågan ställd, här i tråden?

Varför kan du inte leverera? Varför är det tomt när jag synar.
Det enda du verkar klara av är att producera ad hominem och delirium-yrande.

Svar:
Varifrån har du fått att dom "skulle prompt köpa bostadsobligationer"??
Så är det inte.

Genom att köpa obligationer med en viss löptid stiger efterfrågan på den löptiden och räntan faller.
Det spelar ingen roll vilka obligationer man köper. Köper CB statsobligationer påverkas räntan för alla andra med samma löptid.

Det CB köper i första hand är statsobligationer eftersom de har lägst risk.
Men i många länder har CB köpt på sig så många statsobligationer att likviditeten hämmas. Det går inte köpa fler.
Nästa typ av obligationer med hygglig låg kreditrisk är (i Sverige) från kommuninvest. Och sådana har man köpt.
Nästa på tur är säkerställda bostadsobligationer. De köper man också av.
Nästa på tur men med lite högre risk är investment grade företagsobligationer. De har man också köpt av. FED anlitade förvaltaren blackrock för detta. Så att inte FED skulle kunna anklagas för att favorisera vissa företag.
Även RB har anlitat blackrock.

Syftet är, som jag tidigare nämnt, att sänka kapitalbördan för näringslivet.

Jag förstår inte varför en del tomtar här har så svårt att ta in det. Även Svenne Svetsare begriper det.
Svenne Svetsare förstår att antingen har företaget råd att investera eller så blir han arbetslös.
Och konkar företaget pga hög kapitalkostnad då dröjer det mycket längre innan Svenne Svetsare kan få sig ett nytt jobb.
Men för tomtarna här i forumet är detta så extremt komplicerat att det blir obegripligt.

Ingves har kommenterat QE så att hade RB inte gjort det hade man fått sänka räntan till -5%.
Så var och en får väl fundera över om det hade varit bättre med en ränta på -5%.
2022-06-10, 13:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så här skrev jag:
Nej, var ser du den frågan ställd, här i tråden?

Svar:
Varifrån har du fått att dom "skulle prompt köpa bostadsobligationer"??
Så är det inte.

Va fan säger du? Jag citerade ju ur en text som beskrev exakt hur det gick till när de började köpa bostadsobligationer, och att det är första gången någonsin som de har gjort detta. Så någonting exceptionellt måste ha hänt.
2022-06-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Va fan säger du? Jag citerade ju ur en text som beskrev exakt hur det gick till när de började köpa bostadsobligationer, och att det är första gången någonsin som de har gjort detta. Så någonting exceptionellt måste ha hänt.
Få se nu, hände det något exceptionellt under år 2020...? Nä, jag kan inte komma på nånting alls, kan du?

2022-06-10, 13:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Få se nu, hände det något exceptionellt under år 2020...? Nä, jag kan inte komma på nånting alls, kan du?

Ok, så varje gång det händer något jobbigt så måste staten rädda marknaden. När det går bra så är det fritt fram för prisrusningar på alla möjliga tillgångar dock, det är inga problem.

Uppfattat!
2022-06-10, 13:34
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jag lyssnade på radion imorse där de intervjuade en mäklare. Reportaget börjar med att repotern säger att att priserna har "avstannat". Frasen är inte ens korrekt och ger bilden av att priserna står stilla. Mäklaren intervjuas och det är lite samma floskler som vanligt, en positiv sak är bland annat om man ska "byta upp sig" till något större så har det blivit billigare, dvs. nu finns det anledning att skuldsätta sig ännu mer.

Man avslutar med att man inte tror att det är en bostadsbubbla som spruckit utan att priserna "alltid" stiger och mäklarna ser det som en hack i kurvan.

De intervjuar iof också en "sparekonom" som menar att det är sunt att priserna "går ner lite" och att man kanske inte ska köpa ett hus på en handvändning.

Jag är själv ekonom men tycket det är extremt märkligt hur vissa av dessa personer kan få betalt för sitt arbete med analys. Det är på så elementär nivå att det är löjligt. Ingen hårddata, man tar inte upp några scenarios som beräknats eller liknande. Jag undrar hur många personer som direkt och indirekt sysselsätts av att i princip enbart prata om riksbankens räntenivåer, frågar man en ekonomireporter hur många lastbilar Scania sålde förra kvartalet har de säkerligen inte en susning.

Lyssnade på samma inslag. Priserna rasar men ändå bjuder man bara in två bubbelintressenter som framhärdar att priserna alltid går upp.

Nåja så småningom infinner sig verkligheten oavsett hur mycket folk tutat i sig själva att det bara kan gå åt ett håll.
2022-06-10, 14:42
Medlem
tripprapporters avatar
Inflationen i USA beräknas av Bloomberg ha ökat med 0.7 procentenheter i maj.
2022-06-10, 14:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter

Fast det blev 1.0% Det är då månadsinflationen.

https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-rate-mom

YoY blev det nytt rekord på 8.6%.

https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-cpi
2022-06-10, 14:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Ja och futures faller.

Och det är logiskt.
* CPI ökar mer än förväntat.
* FED förväntas då öka räntan mer än annars.
* Högre ränta ger högra kapitalkostnader och svagare ekonomisk aktivet
* Detta leder till mer arbetslöshet, och lägre värden på företagen.

Sagt apropå tidigare inlägg där folk inte förstår kausaliteten.

Det är räntorna i näringslivet som har betydelse för FED och RB. Inte räntor på bostadslån.
2022-06-10, 14:56
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fast det blev 1.0% Det är då månadsinflationen.

https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-rate-mom

YoY blev det nytt rekord på 8.6%.

https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-cpi

Såg det precis :P
2022-06-10, 14:58
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja och futures faller.

Och det är logiskt.
* CPI ökar mer än förväntat.
* FED förväntas då öka räntan mer än annars.
* Högre ränta ger högra kapitalkostnader och svagare ekonomisk aktivet
* Detta leder till mer arbetslöshet, och lägre värden på företagen.

Sagt apropå tidigare inlägg där folk inte förstår kausaliteten.

Det är räntorna i näringslivet som har betydelse för FED och RB. Inte räntor på bostadslån.

Kan du förklara dessa två meningar lite tydligare, utan dumförklaring? Förstår genuint inte vad det står men känner att jag borde det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in