Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Du verkar ha svårt med läsförståelsen.
Vi är flera som undrat varför de skulle prompt köpa bostadsobligationer, om inte för att hålla nere boräntorna. Och varför man ska in och peta i en marknadsekonomi och vilka effekter det hade haft på bostadsmarknaden om riksbanken hade struntat i att köpa dessa.
Så här skrev jag:
Nej, var ser du den frågan ställd, här i tråden?
Varför kan du inte leverera? Varför är det tomt när jag synar.
Det enda du verkar klara av är att producera ad hominem och delirium-yrande.
Svar:
Varifrån har du fått att dom "skulle prompt köpa bostadsobligationer"??
Så är det inte.
Genom att köpa obligationer med en viss löptid stiger efterfrågan på den löptiden och räntan faller.
Det spelar ingen roll vilka obligationer man köper. Köper CB statsobligationer påverkas räntan för alla andra med samma löptid.
Det CB köper i första hand är statsobligationer eftersom de har lägst risk.
Men i många länder har CB köpt på sig så många statsobligationer att likviditeten hämmas. Det går inte köpa fler.
Nästa typ av obligationer med hygglig låg kreditrisk är (i Sverige) från kommuninvest. Och sådana har man köpt.
Nästa på tur är säkerställda bostadsobligationer. De köper man också av.
Nästa på tur men med lite högre risk är investment grade företagsobligationer. De har man också köpt av. FED anlitade förvaltaren blackrock för detta. Så att inte FED skulle kunna anklagas för att favorisera vissa företag.
Även RB har anlitat blackrock.
Syftet är, som jag tidigare nämnt, att sänka kapitalbördan för näringslivet.
Jag förstår inte varför en del tomtar här har så svårt att ta in det. Även Svenne Svetsare begriper det.
Svenne Svetsare förstår att antingen har företaget råd att investera eller så blir han arbetslös.
Och konkar företaget pga hög kapitalkostnad då dröjer det mycket längre innan Svenne Svetsare kan få sig ett nytt jobb.
Men för tomtarna här i forumet är detta så extremt komplicerat att det blir obegripligt.
Ingves har kommenterat QE så att hade RB inte gjort det hade man fått sänka räntan till -5%.
Så var och en får väl fundera över om det hade varit bättre med en ränta på -5%.