Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Nu är vi inne i ett riktigt chicken race. Ingen som inte sålt vågar köpa eftersom de inte vet vad de får för sin bostad. De få som har sålt vill inte lägga för mycket och de som ska sälja vill inte rea bort sina bostäder.
Vilka agerar först? Folk vill ju bevisligen flytta och många har av olika möjligheter inte alternativet att vara kvar där de är.
Jag tror på en generell nedgång runt 20% i värsta fall på sikt som sedan börjar klättra igen när läget stabiliserats. Jag trodde fö på samma tapp innan corona. Att tjata om 80% nedgång är bara trams.
Att försöka tajma bostadsmarknaden som många här planerar är oerhört svårt. Man kan bli sittande i andrahandsboende ett jävla tag. Ska man verkligen göra pengar på sitt boende får man alltid prioritera det som ger mest pengar vilket sällan är det boende man kommer trivas bäst i. Hur kul blir livet när man aldrig bor som man vill?
Det som händer just nu är väl att de som sett prognoserna om 10% nedgång och vill byta upp sig får panik och vill sälja NU.
Därav de acceptpriser mm som pratats om i tråden de senaste dagarna. Aka tecken på nedgång.
(Vi andra som bara skall fortsätta bo, vilket är nästan alla, bryr oss inte).
Just pratat om nedgång kan ju skapa en viss nedgång. Men där stod folket emot ganska bra vid corona.
Det blev just en liten nedgång i April 2020. Sedan tog köpviljan över och vi fick världens uppgång istället.
Min uppfattning är att priserna följer börsen en hel del. Stämmer ganska bra.
Och kausaliteten är att folk använder sina fonder när de betalar kontantinsatsen.
Går nu börsen ned så minskar kontantinsatserna och därmed bostadspriser.
Vänder upp igen i höst skulle jag
tro. (tro alltså).