2022-06-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
SBB.
Personligen håller jag beslutsamt och bestämt fast vid SBB:s aktie-B.Har därtill även snittat in mig något mer och då dagen före idag samt då ökat o.köpt till kursen Ca.22,85kr. Men vist ligger jag back och det ska jag ju inte sticka under stolen med i bolaget.

Men jag upplever iallafall att jag har skaffat mig en säkerhetsmarginal och då i kronor räknat per aktie,då SBB:s B-aktier handlas till substansrabatt därtill så värderades ju B-aktiernas långsiktiga substansvärde i Q1-2022 till Ca.47,31kr i bolaget.

Därtill så finns det ju också förmodligen ett stort värde i tillgångarna i bolaget.

/Trevlig helg på er!
Du väljer men jag hatar att förlora pengar och medans stortrollet säljer 1000 tals aktier så inväntar jag en botten. Vill vi det? Turism och efterlevnad?
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-10 kl. 15:35.
Citera
2022-06-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför köper Sven-Olov Johansson in sig där då?
Det är ingen nybörjare om man säger så.
Lika relevant fråga som varför SBB rasar. Hans ekonomi är säkert bra mycket bättre än de flesta här.
Citera
2022-06-10, 15:59
Medlem
Citat:
Det handlade väl om att folk i hans närhet hade köpt in sig i hemfosa innan ett bud lades.
Även om IB hade pratat bredvid munnen är han inte brottsling. Det är de som i så fall utnyttjar insider-information som är det.

Balder har haft en liknande historia nyligen. Det är ofrånkomligt att folk nära ledningen i ett bolag får nys om att diskussioner pågår. Men det är de som tar ett bet som då gör felet. Inte VD.
Logiken att ett annat bolag har gjort en sak berättigar SBB att göra samma är kristallklar 😁
Citera
2022-06-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du väljer men jag hatar att förlora pengar och medans stortrollet säljer 1000 tals aktier så inväntar jag en botten. Vill vi det? Turism och efterlevnad?

Hej Truefighter.
Det klart,det är ju tydligt att priset på dem aktierna-B som jag ju fyllt på och köpt nu efter hand har sjunkit.Men jag följer det som händer i bolaget o. jag har en lång syn på bolaget.

Så länge jag endast köper och inte säljer aktierna-B så har jag ju antagligen inte förlorat några slantar.

/Ha en riktigt bra helg!
Citera
2022-06-10, 16:32
Medlem
OtherBarrys avatar
Högre omsättning i SBB B än Ericsson, Investor och Volvo Cars, och detta samma dag som Ericsson gick ut med att man officiellt utreds av USAs finansmyndigheter.

Någon gång så måste väl det ändå ta slut på aktier att sälja kan man tycka. 1,2% av det totala börsvärdet omsattes under fredagen.
Citera
2022-06-10, 16:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
På vad sätt är denna affär ett exempel på det?

Sedan ser jag vissa logiska brister. IB är aktieägare. Bryr han sig om sig själv verkar han för aktieägarna iom att han är det själv.
Att strunta i aktieägarna innebär att han struntar i sig själv, vilket är i konflikt med "det är Ilja Batjan som är i första rummet."
Han bollar runt affärer mellan olika bolag där han har intressen och flyttar resultat dit det för tillfället passar honom. Det är sen gammalt.

Du är lite naiv om du tror att en aktieägare i ett noterat bolag alltid är 100% lojal med bolaget.
Citera
2022-06-10, 16:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Vad ni tjatar om VDn, skit i honom, det är 160 000 000 aktier blankade som måste återköpas för eller senare och som säkerhet ligger landets tryggaste fastigheter uthyrda till myndigheter i KPI säkrade avtal.

Räntan kommer varsamt höjas det närmaste året men det kompenseras av stigande intäkter.

Köp, lägg i byrån.
"VD:n", du menar den största ägaren, och primus motor Ilja Batjan?
Utan honom är bolaget just nu inte så mycket att skriva om, även om han bör bytas ut. Så hans fördelar och nackdelar är tvärtom mycket intressanta.
Senast redigerad av Enterprise 2022-06-10 kl. 17:10.
Citera
2022-06-10, 17:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Varför köper Sven-Olov Johansson in sig där då?
Det är ingen nybörjare om man säger så.
Nej, men han är så rik så att han kan chansa på Roulette. Han köpte också in sig i OP. Är det ett kvalitetsbolag?
https://oscarproperties.com/press-releases/sven-olof-johansson-blir-agare-i-oscar-properties-efter-fastighetsaffar-i-skane-5ce32efd

SBB är i grunden inte en dålig affärsidé, men problemen är följande:
1) Ilja tänker mest på Ilja och kan bolla affärer med andra bolag som han äger eller har intressen i. En duktig, men lojal VD, skulle vara att föredra.
2) Skuldsättningen är väldigt aggressiv, vilket varit bra fram till nu, men kommer bli sämre när kostnaden för lån sticker iväg. Det här bör man komma tillrätta med för att inte behöva göra nyemissioner. Sälja av fastigheter medans priserna är höga är ett sätt att minska skuldsättningen.
3) Redovisningen är kreativ, nyckeltalen går inte att lita på. Detta är en förtroendefråga och kommer tillbaka till punkt 1. Sätt in någon mer trovärdig person som VD. Ilja kan gott sälja av större delen av sitt innehav också. Han gör sig en rejäl hacka.
Senast redigerad av Enterprise 2022-06-10 kl. 17:08.
Citera
2022-06-10, 17:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Någon gång så måste väl det ändå ta slut på aktier att sälja kan man tycka.

Eller så tar det slut på köpare, så kan man också se på saken.
Citera
2022-06-10, 17:30
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Eller så tar det slut på köpare, så kan man också se på saken.

Finns alltid köpare, från är bara om på vilken nivå du hittar dessa
Citera
2022-06-10, 17:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Finns alltid köpare, från är bara om på vilken nivå du hittar dessa

Det finns nog många runt 0 kr, i det här bolaget.
Citera
2022-06-10, 17:48
Medlem
KJosefs avatar
Avasktningskraven på SBBs fastigheter är väl ungefär i linje med vad statslåneräntan är. När man är så pass belånad som SBB är så är detta mycket dåliga nyheter. Att utdelningen inte täcks av förvaltningsresultatet är inte heller fötroendeingivande och jag förväntar mig kraftigt sänkt utdelning när de måste återfinansiera sina lån till mycket högre räntor.

Fastighetssektorn har varit katastrofal detta året i takt med ränteuppgången. Att SBB går sämst i klassen är inte konstigt då de är extremt högt belånade och avkastningskraven på deras fastigheter är sjukt låga.

Folk gillar att gnälla på blankare men om man hade sålt den här aktien när blankarraporten kom ut så hade man besparat sig en 50%ig nedgång tror jag? Om det inte är ännu mer. Snarare borde man vara arg på hjärndöda analytiker och deras riktkurser på 60-70 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in