2022-06-09, 23:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
- - - Battlejanne - - -

Cred om "egen produkt", ska jag börja köra med!
Citera
2022-06-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Är det inte dags för Battlejanne att försvara kursen mot blankarsvinen? Lite mer låneutrymme kan han väl klämma fram.
Nu vet jag inte vad du menar? Soliditet ligger på 41,85 % enligt Avanza. De behöver inte bevisa något. Men jag väntar på att planet ska landa för att köpa fett! Vill säga att det stora rika trollet säljer slut på SBB aktier!!
Citera
2022-06-09, 23:39
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Om ett visst riksdagsparti i opposition sitter på material nog att ge IB 2-5 år - inte fan skulle jag sitta på en forum och jiddra om det!
Han har ju inte varit politiskt aktiv på tio år minst. Jag tror inget parti skulle göra sig mödan att försöka sänka honom, han konkurrerar inte inom partipolitiken. Möjligen, långsökt, skulle hans aktiviteter (okänt vilka) kunna sänka någon han har spelat under bordet med, som fortfarande är politiskt aktiv.
Citera
2022-06-10, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Han har ju inte varit politiskt aktiv på tio år minst. Jag tror inget parti skulle göra sig mödan att försöka sänka honom, han konkurrerar inte inom partipolitiken. Möjligen, långsökt, skulle hans aktiviteter (okänt vilka) kunna sänka någon han har spelat under bordet med, som fortfarande är politiskt aktiv.
Det här är bara att vänta ut en botten. Vem fan spottar ut aktier varje jävla dag? Fan det tar aldrig slut!
Citera
2022-06-10, 09:21
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det här är bara att vänta ut en botten. Vem fan spottar ut aktier varje jävla dag? Fan det tar aldrig slut!

Svårt att veta men en förklaring skulle kunna vara att det är någon som av omständigheterna tvingas sälja.
Citera
2022-06-10, 10:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter

Så länge det fortsätter att rasa så är det en bra dag att sälja och köpa något annat som befinner sig i en stigande trend. Det är bara amatörer/småsparare som av okunnighet håller kvar i aktier som minskar och minskar i värde.

Det är inte ens säkert att det kommer en vändning, vänta bara tills SBB annonserar sänkt eller indragen utdelning.

Vad är egentligen den bakomliggande orsaken till att SBB fick pyspunka? Och det ytterst ovanliga desperata greppet att SBB annonserade på helsidor i dagspressen för att meddela inget annat än att de hade urstarka finanser.

Var bottnar nergången? Under tio kronor? När kommer korten på bordet om vad som egentligen pågår? När kommer nyheten om att ett snårigt finansiellt upplägg havererat med katastrofala följder? Hur länge kan utdelningen behållas?

Drar sig ledningen från att tänja på sanningen eller tiga om problem?

När blir aktien intressant att köpa?
När bryts nedgången?
Citera
2022-06-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Så länge det fortsätter att rasa så är det en bra dag att sälja och köpa något annat som befinner sig i en stigande trend. Det är bara amatörer/småsparare som av okunnighet håller kvar i aktier som minskar och minskar i värde.

Det är inte ens säkert att det kommer en vändning, vänta bara tills SBB annonserar sänkt eller indragen utdelning.

Vad är egentligen den bakomliggande orsaken till att SBB fick pyspunka? Och det ytterst ovanliga desperata greppet att SBB annonserade på helsidor i dagspressen för att meddela inget annat än att de hade urstarka finanser.

Var bottnar nergången? Under tio kronor? När kommer korten på bordet om vad som egentligen pågår? När kommer nyheten om att ett snårigt finansiellt upplägg havererat med katastrofala följder? Hur länge kan utdelningen behållas?

Drar sig ledningen från att tänja på sanningen eller tiga om problem?

När blir aktien intressant att köpa?
När bryts nedgången?
Tack för rådet! Jag äger ingen aktie just nu men väntar på en botten. Tror du att jag köper nu när trollet kastar ut sina aktier dag efter dag!!??
Citera
2022-06-10, 10:51
Medlem
Barentss avatar
För mig är SBB extremt likt evergrande. maximal expansion, oavsett kostnad, med nästan gratis lånade pengar. Utmärkt när det ständigt går uppåt, jobbigt när värdena sjunker. Så här gick det för evergrande.
(FB) Kinesiska Evergrande m.fl. nära konkurs - Nu ryker världsekonomin
Tips, när ett företag inte har en långsiktigt lönsam affärside så finns ingen botten och man kan aldrig köpa på dippen.

Noterar att dagens kurs 22 kr är samma som november 2019, det låter ju bra. Fast bara två år innan var kursen 5 kr så fallhöjden är fortfarande enorm. Inte kan jag se att fastighetsmarknaden på något enda sätt är bättre 2022 än 2017. Allting är tvärtom sämre.
Senast redigerad av Barents 2022-06-10 kl. 10:56.
Citera
2022-06-10, 11:11
Medlem
Nu har John Skogman, hyfsat framgångsrik daytrader gått ut i DI och varnat för att alla som som äger SBB kan förlora sina pengar.
Mest troligt tvångssäljer banken Batljans aktier.

https://www.di.se/nyheter/borsprofilen-tre-aktier-att-kopa-nu-dar-ar-det-slam-dunk/
Citera
2022-06-10, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Nu har John Skogman, hyfsat framgångsrik daytrader gått ut i DI och varnat för att alla som som äger SBB kan förlora sina pengar.
Mest troligt tvångssäljer banken Batljans aktier.

https://www.di.se/nyheter/borsprofilen-tre-aktier-att-kopa-nu-dar-ar-det-slam-dunk/
Man riskerar nog att förlora minst lika mycket pengar om man lyssnar på Skogmans råd som om man äger SBB. Han är ju en av de bättre kontrainidikatorerna. Bra timing på tipset han gav i DI-artikeln på OX2. -10 % idag på den efter att Altor säljer av en stor del av sitt innehav till rabatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Barents
För mig är SBB extremt likt evergrande.
Då har du nog inte läst på om varken kinesisk eller svensk fastighetsmarknad och mer specifikt om Evergrande och SBB.

Jag är inget fan av Batljan och jag förhåller mig försiktigt skeptisk till SBB och merparten av svenska fastighetsbolag idag med tanke på ränteläget. Men det börjar bli lite pinsam nivå på inläggen här.
Citera
2022-06-10, 12:48
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Då har du nog inte läst på om varken kinesisk eller svensk fastighetsmarknad och mer specifikt om Evergrande och SBB.

Jag är inget fan av Batljan och jag förhåller mig försiktigt skeptisk till SBB och merparten av svenska fastighetsbolag idag med tanke på ränteläget. Men det börjar bli lite pinsam nivå på inläggen här.
Det är upp till dig att höja kvaliteten i tråden, men jag ser inget sådant. I övrigt hänvisar jag till börskursen som backar upp min åsikt. SBB kommer att försvinna om räntorna dubblats.
Citera
2022-06-10, 13:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Som jag upprepat tidigare, Ilja Batjan har en lång gedigen tradition av affärer på gränsen till det tillåtna. Han skiter fullständigt i aktieägarna i SBB, det är Ilja Batjan som är i första rummet.
På vad sätt är denna affär ett exempel på det?

Sedan ser jag vissa logiska brister. IB är aktieägare. Bryr han sig om sig själv verkar han för aktieägarna iom att han är det själv.
Att strunta i aktieägarna innebär att han struntar i sig själv, vilket är i konflikt med "det är Ilja Batjan som är i första rummet."

Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Påverkar ju inte soliditeten i SBB eftersom det är en affär gjord av joint venture-bolaget Svenska Myndighetsbyggnader AB (som till hälften ägs av ett pensionsbolag).
Det är ju riktigt.
Det jag såg som ett alternativ var att Svenska Myndighetsbyggnader AB köper något av SBB, så att SBB då kan förbättra sin soliditet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in