2022-06-10, 09:10
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Skulle va kul att veta vad han har för intressen förutom att spela data och dricka energidryck
Hur har han fyllt upp sin tid alla dessa år?

Jag har egentligen inga belägg för det men jag får känslan av en väldigt tom och passiv människa. En sån vars inre liv aldrig når ytan.

Vissa i tråden har dykt in i tråden o påstått de jobbat med han. Men jag vet inte om de var trovärdiga? Hur var han på arbetsplatsen alla åren

Vet inte hur Olof levt/lever. Han har väl något lättare arbete. Men annars så tror jag att hans liv är rätt likt Daniel Nyqvist som begick dubbelmordet i Linköping.
Citera
2022-06-10, 13:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, med tanke på hans tidigare surfvanor, så kan det nog röra sig om vad som helst, där han fått utlopp för sina böjelser.
Barnporr?
Definitivt då med sadistiska inslag det är det han går igång på. Han behöver se/göra extremt sjuka saker, för att hans flacka känsloliv ska reagera något.
Citera
2022-06-10, 14:37
Medlem
KnasTramss avatar
https://www.domstol.se/hovratten-for-nedre-norrland/nyheter/2022/06/information-i-mal-b-852-22-resning-rorande-mordet-i-husum/

Citat:
Löpande information i målet rörande mordet i Husum

Publicerat: 2022-06-10

Huvudförhandling i målet B 852-22 kommer att hållas torsdagen den 30 juni, fredagen den 1 juli, måndagen den 4 juli, tisdagen den 5 juli samt reservdag måndagen den 11 juli. Samtliga dagar börjar kl. 09.00. Vi håller till i Sundsvalls tingsrätts stora sal, sal 3, med en sidosal, sal 2, eftersom vi då kan ha fast säkerhetskontroll.

Första dagen planeras för sakframställningar och all skriftlig bevisning, andra dagen kommer den tilltalade att höras, den tredje dagen kommer vittnesbevisning att tas upp och i viss del läsas upp, den fjärde dagen planeras för pläderingar.

Längst ner på denna sida finns en länk, där du kan reservera en plats till huvudförhandlingen och även ange om du behöver tillstånd för att ta med elektronisk utrustning.
Citera
2022-06-10, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
https://www.domstol.se/hovratten-for-nedre-norrland/nyheter/2022/06/information-i-mal-b-852-22-resning-rorande-mordet-i-husum/

"Första dagen planeras för sakframställningar och all skriftlig bevisning, andra dagen kommer den tilltalade att höras, den tredje dagen kommer vittnesbevisning att tas upp och i viss del läsas upp, den fjärde dagen planeras för pläderingar."

Innebär det alltså att de nu avlidna vittnenas vittnesmål ska läsas upp?
Citera
2022-06-10, 16:51
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Innebär det alltså att de nu avlidna vittnenas vittnesmål ska läsas upp?
Ja, när det gäller avlidna vittnen så kommer man läsa upp vad som antecknats under tingsrätts- och hovrättsförhandlingarna på 90-talet.
Citera
2022-06-10, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Ja, när det gäller avlidna vittnen så kommer man läsa upp vad som antecknats under tingsrätts- och hovrättsförhandlingarna på 90-talet.

Man kommer alltså använda det materialet? Då innebär det alltså också att de gamla indicierna (fibrer, knulldockor, teckningar osv) kommer användas med?
Fan vad skönt, inte en snöflinga i helvetet att snuskOlof kommer undan med det här.
Citera
2022-06-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Man kommer alltså använda det materialet? Då innebär det alltså också att de gamla indicierna (fibrer, knulldockor, teckningar osv) kommer användas med?
Fan vad skönt, inte en snöflinga i helvetet att snuskOlof kommer undan med det här.

Kort sagt så görs rättegången om, med den lilla skillnaden att man nu förutom den bevisning som las fram senast så tas även DNA-träffen med. Allt föredras för rätten, de börjar om på noll helt enkelt fast med mer att lägga fram. Och med skillnaden att man läser upp de avlidna vittnenas vittnesmål istället såklart. All gammal bevisning hänger med.

Plus att vad media vittnar om så har de flera poliser som jobbar konstant, även kvällar och helger inför rättegången med detta fall. Så de kanske får fram något mer. Tex husrannsakan och så vidare.

All befintlig bevisning från förra rättegången, all ny bevisning man vill lägga fram i en härlig kombo blir det.
Citera
2022-06-10, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Kort sagt så görs rättegången om, med den lilla skillnaden att man nu förutom den bevisning som las fram senast så tas även DNA-träffen med. Allt föredras för rätten, de börjar om på noll helt enkelt fast med mer att lägga fram. Och med skillnaden att man läser upp de avlidna vittnenas vittnesmål istället såklart. All gammal bevisning hänger med.

Plus att vad media vittnar om så har de flera poliser som jobbar konstant, även kvällar och helger inför rättegången med detta fall. Så de kanske får fram något mer. Tex husrannsakan och så vidare.

All befintlig bevisning från förra rättegången, all ny bevisning man vill lägga fram i en härlig kombo blir det
.
Äntligen Rättvisa!
Nu får häktespersonalen se till att avskummet inte tar livet av sig..
Citera
2022-06-10, 19:00
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Han är väl rädd för att han snart måste skaka galler?
Den lilla vidriga parasiten som tror han förtjänar att leva och ett fritt liv dessutom..
Äckligt värre! 🤑
Det var väl advokat Holst som hade "tuggat av fyra tänder" och inte Olof? Helt ärligt tror jag faktiskt inte Olof har sån stor rädsla för att "sitta inne", jag tror med handen på hjärtat att Olof kommer uppskatta fängelset.
Det är väldigt rutinstyrt på anstalt, det är i princip samma varje dag, livet är väldigt förutsägbart och någonting säger mig att Olof tycker om struktur och ordning och reda.
Dessutom var det i någon podd jag lyssnade på när de intervjuade någon av polismännen som gjorde ursprungs utredningen som sade att Olof verkade trivas eller inte vara så brydd av att sitta häktat åtminstonde, någonting som av egen erfarenhet är över-vidrigt.

Men har du inget behov av social kontakt, du har inget större behov av meningsfulla diskussioner och liknande så är fängelse inga problem. Han kommer ju dessutom sitta på en snusk-avdelning så relativt säker kommer han ju att vara, eller så durkar han sig och får sitta ensam och joddla.

Tyvärr så kommer fängelse att vara någonting ganska "gött" för Olof, det är det allra jävla vidrigaste. Människor med anti-socialt beteende och introverta personer verkar tycka kåken är helt fantastiskt, de lullar runt, får mat tre gånger per dag, får en sysselsättning och någon som tvättar åt dem och säger åt dem vad de ska göra från morgon till kväll. Eftersom dessa människor inte har behov av social samvaro eller kontakt med andra så blir det heller inte så mycket straff av det hela..

Däremot så kanske Olof blir ledsen att han inte kan mysa med lilla mamma längre, den kärringen är ju en helt egen berättelse för sig. När det hela begav sig på -90 talet och Olof satt häktad och misstänkt för mordet så sprang "Olof-mamman" runt på komvux (där hon pluggade) och skröt vitt och brett om att Olof var hennes son och hur oskyldig han var.
Ifall det var min unge med den bevisningen så hade jag nog valt en lite mer lågmäld ton i samtalet, hon var alltså "känd" som "Malin-mördarens mamma", på grund av att hon för alla som ville eller inte ville höra berättade detta, ytterst makabert och knepigt beteende av damen.
Senast redigerad av Ladida 2022-06-10 kl. 19:04.
Citera
2022-06-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Det var väl advokat Holst som hade "tuggat av fyra tänder" och inte Olof? Helt ärligt tror jag faktiskt inte Olof har sån stor rädsla för att "sitta inne", jag tror med handen på hjärtat att Olof kommer uppskatta fängelset.
Det är väldigt rutinstyrt på anstalt, det är i princip samma varje dag, livet är väldigt förutsägbart och någonting säger mig att Olof tycker om struktur och ordning och reda.
Dessutom var det i någon podd jag lyssnade på när de intervjuade någon av polismännen som gjorde ursprungs utredningen som sade att Olof verkade trivas eller inte vara så brydd av att sitta häktat åtminstonde, någonting som av egen erfarenhet är över-vidrigt.

Men har du inget behov av social kontakt, du har inget större behov av meningsfulla diskussioner och liknande så är fängelse inga problem. Han kommer ju dessutom sitta på en snusk-avdelning så relativt säker kommer han ju att vara, eller så durkar han sig och får sitta ensam och joddla.

Tyvärr så kommer fängelse att vara någonting ganska "gött" för Olof, det är det allra jävla vidrigaste. Människor med anti-socialt beteende och introverta personer verkar tycka kåken är helt fantastiskt, de lullar runt, får mat tre gånger per dag, får en sysselsättning och någon som tvättar åt dem och säger åt dem vad de ska göra från morgon till kväll. Eftersom dessa människor inte har behov av social samvaro eller kontakt med andra så blir det heller inte så mycket straff av det hela..

Däremot så kanske Olof blir ledsen att han inte kan mysa med lilla mamma längre, den kärringen är ju en helt egen berättelse för sig. När det hela begav sig på -90 talet och Olof satt häktad och misstänkt för mordet så sprang "Olof-mamman" runt på komvux (där hon pluggade) och skröt vitt och brett om att Olof var hennes son och hur oskyldig han var.
Ifall det var min unge med den bevisningen så hade jag nog valt en lite mer lågmäld ton i samtalet, hon var alltså "känd" som "Malin-mördarens mamma", på grund av att hon för alla som ville eller inte ville höra berättade detta, ytterst makabert och knepigt beteende av damen.

Tror du har en viss poäng i att hans tillvaro kommer vara helt okej med hans personlighetstyp. Men jag tror ändå det svider en hel del för vem som helst att förlora sin frihet även om det är ett få antal år. Även om det finns de med stort eller "normalt" socialt liv, familj som man tänker sig skulle påverkas mycket mer än någon ensamvarg som Olof som förmodligen har minst någon diagnos som gör att rutiner är uppskattat. Om man får gissa lite.

Det som alltid slagit mig i hans beteende är att det ändå verkar vara hans värsta mardröm att folk ska veta vad han gjort. Faktiskt. Det finns inte en bild på denna människa. Mycket medvetet anonym inför omvärlden. Vägrar erkänna. Din sperma finns på det här sexualmördade offret? Nej jag har aldrig varit där. Förneka förneka förneka. Han vill ju definitivt inte sitta i fängelse och dömas för detta, har jag känt i alla fall. Vilket man ju kan förstå. Väldigt få, skyldig eller ej önskar sig väl det såklart.

Jag finner en hel del tröst i att han definitivt inte är glad över eller ser fram emot att ha sin hemvist i fängelset. Och väldigt obekväm i sin status som rikskändis igen. Man ska väl varken överdriva hur det är att sitta i svenskt fängelse, eller underdriva att bli frihetsberövad på det sättet. Jag tror heller inte att fängelsets rutiner är de rutiner han föredrar. Ser framför mig någon som spelar hela nätterna varvat med någon vidrig porr och käkar kladdkaka till middag och nudlar kl 4 på morgonen (inget fel i den kostrutinen, throwback till mitt eget studentliv typ) men som trivs med DEN typen av tillvaro väldigt bra. Trivs med anonymitet och styra sig själv. Och trivs med mamma.

Jag tror absolut inte han kommer uppskatta fängelset. Jag tror mest bara att han problemfritt kan återvända till det liv han hade innan. Något jag har svårt att se att jag tex skulle kunna göra om jag dömdes för något så vidrigt, hela mitt liv och umgänge efter skulle bli helt förödat.

Men jag tror på att han tyst kommer rätta sig in i det som är och ha det ganska problemfritt där inne. Han kommer inte ha några kompisar där heller. Socialt så förutom mamma som sagt blir det säkert ingen stor skillnad.
Citera
2022-06-10, 19:41
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Vet inte hur Olof levt/lever. Han har väl något lättare arbete. Men annars så tror jag att hans liv är rätt likt Daniel Nyqvist som begick dubbelmordet i Linköping.

Finns väldigt mycket information i tråden om hur han levt, åtminstone dom senaste åren.
Inklusive inlägg från hans arbetskamrater.
Citera
2022-06-11, 04:25
Medlem
Man ska inte glömma att han blev dömd till 8 års fängelse från början vilket är ett hån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in