2022-06-11, 10:10
Medlem
il-ciclones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Minns att tv4 hade vallningsvideorna med Olof ute i flera år. Nån som vet om några fragment från dessa finns att se nånstans?

Jag tänkte att man borde sparat ner dem nånstans innan de försvann. Och nu hann de försvinna.

De var rätt intressanta. Man fick höra hans röst och vad han sa och hur han visade
"Sen satte jag väl på hon då.."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/se-bilderna-fran-vallningen-pa-mordplatsen-med-malins-misstankte-mordare
Här är ett fragment från vallningen iallafall.
Citera
2022-06-11, 11:35
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Man ska inte glömma att han blev dömd till 8 års fängelse från början vilket är ett hån.

håller med. det borde ju iaf vara 25 år på en sådan gärning
Citera
2022-06-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Man ska inte glömma att han blev dömd till 8 års fängelse från början vilket är ett hån.

Hade brottet begåtts idag hade straffet varit högre. Rätten kan inte döma till mer än vad de har lagstöd för. Bara för att poängtera vart felet ligger alltså.

Men än så länge har vi fortfarande rätt långt kvar innan vi har straff för mord som skipar någon form av rättvisa..
Citera
2022-06-11, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av il-ciclone
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/se-bilderna-fran-vallningen-pa-mordplatsen-med-malins-misstankte-mordare
Här är ett fragment från vallningen iallafall.

Nice. Undrar varför dom hade vallning mitt i natten istället för när de är ljust ute. Känns som kamerautrustning inte hade kommit så långt i utveckling så dagsljus hade väl varit att föredra.
Citera
2022-06-11, 14:09
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Nice. Undrar varför dom hade vallning mitt i natten istället för när de är ljust ute. Känns som kamerautrustning inte hade kommit så långt i utveckling så dagsljus hade väl varit att föredra.
Vallningen hölls inte mitt i natten, den påbörjades vid 13:35. I november mörknar det tidigt i den delen av landet.

Syftet med att hålla vallningen i mörker var att förhållandena skulle likna dagen då Malin försvann. Ur polisens PM:
Christiansson vill att vallningen skall genomföras så nära förhållandena dessa var den 23 nov då Malin försvann. Därav tiden på dagen, klädsel, m.m. Bemärk att det kan bli mörkt under den tid vallningen sker.
Citera
2022-06-11, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Vallningen hölls inte mitt i natten, den påbörjades vid 13:35. I november mörknar det tidigt i den delen av landet.

Syftet med att hålla vallningen i mörker var att förhållandena skulle likna dagen då Malin försvann. Ur polisens PM:
Christiansson vill att vallningen skall genomföras så nära förhållandena dessa var den 23 nov då Malin försvann. Därav tiden på dagen, klädsel, m.m. Bemärk att det kan bli mörkt under den tid vallningen sker.
Åh, har inte tänkt på att Malin irrat runt eller jagats i mörkret, i kylan mitt i ingenstans av den vidrige Olof.

Någon som har sett om det varit någon mer husrannsakan i Sveg eller Husum, i dagarna?
Citera
2022-06-11, 17:39
Medlem
Finns det ngn bild på mgm???
Citera
2022-06-11, 18:42
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Finns det ngn bild på mgm???

För 100:e gången så nej, det finns ingen bild på honom, inte någon nyare sen högstadiet åtminstone.

Föreslår att du läser lite i tråden eller t.o.m. använder dig utav sökfunktionen innan du postar något som redan varit uppe ca 25ggr redan i tråden. Senast bara för nån dag sedan.
Citera
2022-06-11, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WeaselPodowski
Tänkte direkt på honom när GW formulerade sig lite kryptiskt kring en rättspsykolog som visat "särskilt intresse", eller hur han uttryckte det, och som bidragit till att förhindra uppklarandet av flera mord. Sven Å:s seriemördardille och benägenhet att försvåra utredningar är ju knappast okänd för de som läst om Quick-fallet.

Och mycket riktigt, följande går att läsa i en artikel ur Aftonbladet från 3/6 1998:
En bra artikel om erkännandet under "rekonstruktionen"

https://images.app.goo.gl/UxmzvKNoep84LjuX7
Någon som kan avpixla?
Senast redigerad av Mumsbulle 2022-06-11 kl. 19:16. Anledning: Tillägg
Citera
2022-06-11, 23:15
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams

Christiansson är det psykologen?

Han trodde väl Olof ”förträngt” minnena och att han suggestivt skulle locka fram dem ur honom.
Det var väl så den där skolan jobbade.
Citera
2022-06-11, 23:34
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Christiansson är det psykologen?

Han trodde väl Olof ”förträngt” minnena och att han suggestivt skulle locka fram dem ur honom.
Det var väl så den där skolan jobbade.
Christiansson är minnesforskaren Sven-Åke Christiansson, känd från bl.a. fallet Thomas Quick och fallet Kevin. Han kallades in för att för att hjälpa OW att plocka fram bortträngda minnen från händelsen.

Om man vill läsa om Christianssons insats i det här ärendet så finns det utförligt beskrivet i FUP Avsnitt 3.

Länk till FUP:

Citera
2022-06-14, 21:20
Medlem
Ladidas avatar
Det är lite lustigt när man kikar på FUP'n, jag fick lov att läsa om den för det var jättemånga är sedan jag läste den tidigare för att uppfriska mig lite kring vad som står i den... Det "lustiga" är ju hur pass få sidor det är i den, en FUP angående ett mord brukar sällan vara under 800-1000 sidor tycker jag, nu för tiden varje fall. Jag antar att det är all teknisk bevisning som tvunget ska med i de nya FUPen, mobilmast tömningar, data tömnigar, mobil tömningar etc etc... Förr hade man några poliser och en drömtydare i form av "minnesforskaren"...inte lätt, inte lätt.

Polisen har ju fått en del skit för att man arrangerade vallningen med den kände minnesexperten, men man måste ju också komma ihåg att det var ju sånt man trodde på, på den tiden. Betänk istället Strömsund polisen, när "Carlos" försvann, vad gjorde polisen då den första veckan...man ringde ett medium och letade där mediumet pekade...när man inte hittade någonting så ringde man "Terry Evans" och frågade om han kunde hjälpa till, å det kunde han så klart...till ingen nytta . I jämförelse med den så är ju minnes forskaren en raketforskare samt en geni drag av polisen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in