2022-06-09, 00:17
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gadn
Personligen så vet jag ingen och har inte hört om någon som har diagnoserats med könsdysfori som inte har haft en autism diagnos. Finns självklart några, men tror det är en mindre grupp.

Okej, ja jag känner personligen ingen som fått diagnosen könsdysfori så jag har inga egna erfarenheter att bjuda på, men oavsett hur utbrett det är så tycks det onekligen finnas en korrelation och det stora problemet är väl att om folk riskerar att få en felaktig diagnos riskerar de även att få felaktig behandling.

Hur som helst får väl framtiden utvisa hur det verkligen ligger till, men om det visar sig att man idag överdiagnostiserat människor med könsdysfori skulle det inte direkt vara första gången en trend inom psykologin/psykiatrin får mindre trevliga följder.
Citera
2022-06-09, 02:19
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Jag har svårt att ljuga, kan inte dom där oskrivna lagarna. Det är därför lätt att råka trampa någon på tårna vilket jag tycker är otroligt jobbigt att göra då jag hatar att göra andra illa. Jag tänker sällan innan jag pratar och saknar filter. Alla har dåliga tankar ibland skillnaden är kanske att vanliga människor håller dom tankarna för sig själv för att inte såra.

Det här är väl snarast det jag tycker är allra bäst och skönast hos mina diagnosbekanta (som iofs är aspisar, men det är väl mest en gradskillnad). Det är tusen gånger lättare för mig att slappna av med sådana människor, som säger vad de tänker och tycker utan att förställa sig en massa. Och jag önskar att fler människor kunde vara så.
Citera
2022-06-09, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totoroishere
Nej, jag har autism, men är högfungerandr. Läkarna försöker hitta den exakta ”graden” av autism på mig innan de skriver in autism. Så fram tills dess är jag kallad ”med inslag av autism”

Men du har inte diagnosen Autism på ett papper du kan visa FK af osv?
Citera
2022-06-09, 02:35
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tycker du har rätt när det gäller diagnoser och personlighet, men man kan väl inte och bör väl inte "träna bort" sin personlighet?
Snarare så att man tar bort mörkret (sina rädslor som yttrar sig i negativa beteendemönster) för att ljuset ska skina fram. Ens sanna jag.
Citera
2022-06-09, 02:36
Medlem
Citat:
Jag har inga problem med att lyssna på andras åsikter. Om någon är dömande och nedlåtande då är det en naturlig reaktion att gå i försvar ställning. Va roligt att höra att du vet vad vi alla är dåliga på det är trots allt bara miljontals människor med autism självklart är vi alla identiska. Va roligt att du faktiskt kan upplysa mig om detta utan att ha träffat mig. Ärligt talat det är du som är arrogant och saknar definitivt självinsikt och skulle behöva en gnutta empati. Det utesluter såklart inte att jag kan ha dålig självinsikt ibland men är definitivt bättre än dig det är en sak som är säkert.

Hehe ja men lite väl mycket. Finns ju ingen logik i feminism, allas lika värde osv? Vad tycker du om att det är män som tar livet av sig, är hemlösa, psykiskt sjuka men inte får hjälp av vården osv? Vad är det logiska i att låtsas som alla de som verkligen har det svårast i samhället inte finns. Fokusera på glastak osv. Hört talas om glasgolvet? Ne trodde inte det för här nere finns knappt kvinnor.

Ja du är säkert bättre på det, jag är skitdålig på det det står i min diagnos. Autism.
Citera
2022-06-09, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Snarare så att man tar bort mörkret (sina rädslor som yttrar sig i negativa beteendemönster) för att ljuset ska skina fram. Ens sanna jag.

Den senaste forskningen säger att de träningsprogram för männiksor med autism där de tränas har varit kontraproduktiva och nästan uteslutande leder till svåra utmattningstillstånd, depressioner, ångest, panikattacker och självmord. Inte mycket ljus som skiner där?
Citera
2022-06-09, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nja, jag tror inte riktigt att man kan avfärda rönen som någon slags myt som sprids av folk som ogillar transpersoner eller personer med autism.

Se exempelvis följande artikel: https://www.spectrumnews.org/news/largest-study-to-date-confirms-overlap-between-autism-and-gender-diversity/

Att det finns en korrelation betyder förstås inte att alla med könsdysfori även har autism eller att alla med autism även skulle ha könsdysfori men likväl tycks det finnas en viss korrelation mellan dessa diagnoser.

Att ha identitetskris tillhör normen och hitta nåt som det är lätt att gå in i en roll så som transit gör underlättar nog för en del på spektrat.

Sen lätt att applicera och bli tex sin diagnos eller annat tex trans när man har Autism
Citera
2022-06-09, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det här är väl snarast det jag tycker är allra bäst och skönast hos mina diagnosbekanta (som iofs är aspisar, men det är väl mest en gradskillnad). Det är tusen gånger lättare för mig att slappna av med sådana människor, som säger vad de tänker och tycker utan att förställa sig en massa. Och jag önskar att fler människor kunde vara så.

Aspis=diagnos innan 2015
Autism nivå 1 som ts och de flesta med diagnos efter 2015 fått. Finns ingen gradskillnad. Olika diagnoser. En gammal och en modern.
Citera
2022-06-09, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är inte jag som blandar ihop det, det är redan ihopblandat. Autism och OCD har delvis överlappande symptom.

Man brukar säga att beteendena är likartade, det är orsakerna till beteendena som skiljer.

Just det här med förutsägbarhet var något av det första man fick lära sig om autistiska barn. Berätta tydligt vad som ska hända, ändra inte på rutiner i onödan osv.

Nja du menar nog att samsjukligheten är stor. Vilka symptom är liknande menar du? Svårt se i ögonen? Beröring? Tvängsyndron är en ångeststörning och autism en funktionvarianter. Olika saker.

En autist kan ha ocd precis som en utan autism kan ha ocd. Isf är det ocd symptomen som är lika. Du blandar nog ihop det här lite.
Citera
2022-06-09, 02:52
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Aspis=diagnos innan 2015
Autism nivå 1 som ts och de flesta med diagnos efter 2015 fått. Finns ingen gradskillnad. Olika diagnoser. En gammal och en modern.

Jo, så mycket vet jag också. Med gradskillnaden avsåg jag inte diagnosen, utan beteendet i praktiken på just den punkten jag diskuterade.
Citera
2022-06-09, 02:53
Medlem
Citat:
Tråkigt att du känner igen dig men också bra att veta att du inte är ensam!❤️

Tycker inte det behöver vara tråkigt. I ett mer sunt samhälle hade autism varit enbart styrkor. Hur bra är det inte med männsikor som är förutsägbara gör sina saker vid samma tider, inte lägger fokus på småprat och annat onödigt, är logiska, högt IQ med allt vad det innebär i empati osv.
Citera
2022-06-09, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jo, så mycket vet jag också. Med gradskillnaden avsåg jag inte diagnosen, utan beteendet i praktiken på just den punkten jag diskuterade.

Förklara? Finns ingen gradskillnad på någon punkt. Det ena är en diagnos där man fokuserade på specialintressen, IQ och språkförmåga. Det andra en diagnos där de sakerna finns med men fokus ligger på de sociala aspekterna och om de utgör ett problem eller inte för personen i fråga.

Mycket lösa ord för att ha aspis vänner och skriva i en tråd av en TS med autism. Även jag har det och kan inte läsa mellan raderna vilket beteende eller vilken praktik, särskilt ingen punkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in