Citat:
Ursprungligen postat av
Autistfeminist
Jag förstår och känner känslor som de flesta andra. Det är skillnad på kognitiv empati och affektiv empati. Psykopater har god kognitiv empati och vet vad de ska säga för att bli omtyckta. Autister har ofta sämre kognitiv empati. Affektiv empati handlar om medkänsla (psykopater saknar detta) handlar om att om någon mår dåligt så mår man själv dåligt. Jag har väldigt mycket medkänsla men min kognitiva empati är sämre till exempel jag vill hjälpa till om någon mår dåligt men kanske inte vet vad jag behöver säga för att hjälpa. Psykopater vet vad dom ska säga men hjälper till för egen vinning och inte pga medkänsla. Det är så jag har uppfattat det.
Ok, tack för svar. Ytterligare frågor:
1. Varför måste autister tvångsmässigt följa ett schema och veta allting som ska hända i förväg? Om de inte kan handla spontant, eller avvika från vanliga rutiner och ritualer utan att bli sönderstressad anser jag de är mer lika en robot, snarare än en människa.
2. Varför sårar och kränker autister ofta andra människor och skyller på att de inte menade illa, medan de själva inte vill bli ifrågasätta, analyserade eller dömda?
3. Varför får autister ofta meltdowns utan att bry sig om att att det är socialt missanpassat beteende?
4. Varför är autister så barnsliga och mognadsmässigt outvecklade i förhållande till ålder?
5. Varför är autister så spel- galna?
6. Varför svarar inte autister muntligt på frågor, utan blir tysta?
7. Varför saknar autister förmåga att visa intresse för andra människor genom att exp. ställa frågor?
8. Varför är autister alltid så trötta, och vill vila eller sova? Isolera sig, eller uttrycker att "prata inte med mig, jag orkar inte tänka". Eller: " Måste du störa mig". " Lämna mig ifred". "Låt mig vara ifred".
9. Varför är autister så gränslösa, har svårt att beräkna och kalkylera vad som är rimligt i olika situationer?
10. Varför stimmar, och ticsar många autister?