2022-06-08, 18:01
Medlem
Matsu-sans avatar
Jobbigt med autism
Citera
2022-06-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Jo det har de generellt, men inte om man är "högfungerande" aka asperger.

Dock så skrev jag inget om autisters intelligens .

Och ja, kul om de kan använda sitt specialområde till något produktivt. Men de är ändå jobbiga att umgås med för "normalt" folk.

Har en asperger i släkten, min mor bodde ihop med en annan i många år och sen har jag även träffat ett par stycken när jag var yngre och jobbade på lager

Aldrig mött en autist som inte är högfungerande dock.

Jag är ingen expert på autister, har träffat ett par stycken i livet bara. Men ja, dom verkar vara hög fungerande. Inte direkt Rain Man's
Citera
2022-06-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Bra där! Tror stenhårt på att förbättringar fränst görs utan medicin när den akuta försämringen är avklarad.

Jo men du har nog en poäng där
Citera
2022-06-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Jag förstår och känner känslor som de flesta andra. Det är skillnad på kognitiv empati och affektiv empati. Psykopater har god kognitiv empati och vet vad de ska säga för att bli omtyckta. Autister har ofta sämre kognitiv empati. Affektiv empati handlar om medkänsla (psykopater saknar detta) handlar om att om någon mår dåligt så mår man själv dåligt. Jag har väldigt mycket medkänsla men min kognitiva empati är sämre till exempel jag vill hjälpa till om någon mår dåligt men kanske inte vet vad jag behöver säga för att hjälpa. Psykopater vet vad dom ska säga men hjälper till för egen vinning och inte pga medkänsla. Det är så jag har uppfattat det.

Ok, tack för svar. Ytterligare frågor:

1. Varför måste autister tvångsmässigt följa ett schema och veta allting som ska hända i förväg? Om de inte kan handla spontant, eller avvika från vanliga rutiner och ritualer utan att bli sönderstressad anser jag de är mer lika en robot, snarare än en människa.

2. Varför sårar och kränker autister ofta andra människor och skyller på att de inte menade illa, medan de själva inte vill bli ifrågasätta, analyserade eller dömda?

3. Varför får autister ofta meltdowns utan att bry sig om att att det är socialt missanpassat beteende?

4. Varför är autister så barnsliga och mognadsmässigt outvecklade i förhållande till ålder?

5. Varför är autister så spel- galna?

6. Varför svarar inte autister muntligt på frågor, utan blir tysta?

7. Varför saknar autister förmåga att visa intresse för andra människor genom att exp. ställa frågor?

8. Varför är autister alltid så trötta, och vill vila eller sova? Isolera sig, eller uttrycker att "prata inte med mig, jag orkar inte tänka". Eller: " Måste du störa mig". " Lämna mig ifred". "Låt mig vara ifred".

9. Varför är autister så gränslösa, har svårt att beräkna och kalkylera vad som är rimligt i olika situationer?

10. Varför stimmar, och ticsar många autister?
Citera
2022-06-08, 18:13
Medlem
Hur kan jag bäst hjälpa min dotter
Har högfungerande autism
14 år
Hög skolfrånvaro. 25 procent närvaro på 3 år.
Gillar inte folk.
Hatar skolmiljön.
Två skolor är nu under utredning för på 4 terminer har dom ej anpassat något i skolan för henne.
Har svårt med förändringar.
Säger jag 12 är det den tiden som gäller.
Älskar djur. Har ponny och dit åker hon alltid.
I regn sol och snöstorm.
Citera
2022-06-08, 18:14
Medlem
Citat:
Kritik bör va jobbigt med din diagnos, då du själv inte förstår kritiken. Har de utrett andra saker? Borderline?

Jag förstår kritik. Det är otroligt fördomsfullt utav av dig att tro att jag inte förstår kritik bara för att jag har autism. Har definitivt inte boarderline ingen har någonsin tror det om mig och har varit i kontakt med psykologer otroligt mycket och ingen av dom har någonsin trot att jag har borderline. Så nej du borde se över dina fördomar.
Citera
2022-06-08, 18:18
Medlem
ceyifam2s avatar
Många i tråden är uppenbart mer autistiska än trådstartaren (TS), eller behöver andra diagnoser, och det är inget fel med det. Har inte tid att läsa hela tråden nu (förlåt TS, det här är en intressant tråd), men självklart kan man medicineras om man har autism. Fast man kanske inte får medicinen just mot autismen, såklart, utan mot annan problematik. ADHD, ångest, ont i hälen, vad vet jag.

Självklart kan autister ha vänner. Däremot brukar de inte ha lika många. Generellt sett, det finns många som har ett oerhört stort kontaktnät.

Det som jag funderar på ibland (är vad jag vet normtypisk) är synen på att den som är autistisk ibland förväntas ha lättare att umgås med andra autister än att umgås med normtypiska.

Är det så enligt TS erfarenheter.? Jag inser att det ibland kan "klicka" mellan två personer med liknande problematik eller intressen, men kan det inte lika gärna bli så att man absolut inte fungerar med varandra?

Jag tror att gruppen "autister" inom sig hyser (minst) lika många variationer som gruppen "normtypiska", även om det såklart finns vissa likheter (som bland annat används vid diagnosbestämning).
Citera
2022-06-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ok, tack för svar. Ytterligare frågor:

1. Varför måste autister tvångsmässigt följa ett schema och veta allting som ska hända i förväg? Om de inte kan handla spontant, eller avvika från vanliga rutiner och ritualer utan att bli sönderstressad anser jag de är mer lika en robot, snarare än en människa.

2. Varför sårar och kränker autister ofta andra människor och skyller på att de inte menade illa, medan de själva inte vill bli ifrågasätta, analyserade eller dömda?

3. Varför får autister ofta meltdowns utan att bry sig om att att det är socialt missanpassat beteende?

4. Varför är autister så barnsliga och mognadsmässigt outvecklade i förhållande till ålder?

5. Varför är autister så spel- galna?

6. Varför svarar inte autister muntligt på frågor, utan blir tysta?

7. Varför saknar autister förmåga att visa intresse för andra människor genom att exp. ställa frågor?

8. Varför är autister alltid så trötta, och vill vila eller sova? Isolera sig, eller uttrycker att "prata inte med mig, jag orkar inte tänka". Eller: " Måste du störa mig". " Lämna mig ifred". "Låt mig vara ifred".

9. Varför är autister så gränslösa, har svårt att beräkna och kalkylera vad som är rimligt i olika situationer?

10. Varför stimmar, och ticsar många autister?

1 jag tycker om att veta saker i god tid och gillar att planera. Kan dock vara spontan och känner inte igen mig i det extrema senario du beskriver. Jag är en autist och kan inte svara för miljontals människor.

2 det händer att autister sårar folk utan att mena illa ja. Det beror på att det är svårt för många och mig att veta de sociala lagarna eller vad man ska säga. Jag har svårt att ljuga, kan inte dom där oskrivna lagarna. Det är därför lätt att råka trampa någon på tårna vilket jag tycker är otroligt jobbigt att göra då jag hatar att göra andra illa. Jag tänker sällan innan jag pratar och saknar filter. Alla har dåliga tankar ibland skillnaden är kanske att vanliga människor håller dom tankarna för sig själv för att inte såra. Återigen pratar för mig själv kan inte prata för alla.

3 jag kan inte minnas mig få social meltdown. För några år sedan hade jag panik atacker och kunde börja gråta på gatan och bland folk. Jag tror att en del autister som kanske har lite svårare än mig kan få det därför att andra människor och alla intryck kan vara överväldigande. Om man inte får en stund för sig själv på länge blir det lätt att man får en panik attack. Jag får en känsla av att du uppfattar det som ett val att fungera annorlunda. Man väljer inte sina egenskaper alla funkar olika och klarar av olika saker. Jag har försökt passa in och vara normal stor majoritet av mitt liv problemet är att jag inte kan.

4 vet inte tror det är inviduellt precis som vanliga människor eller hur man säger.

5 förstår inte riktigt vad du menar.

6. Har svarat på kanske 100 frågor bara i den här tråden och har inga problem med att svara på frågor annars. Tvärtom är väldigt öppen

7 stämmer inte ställer massor av frågor ibland lite för många tror jag. Det är inviduellt precis som hos dom utan autism. Har träffat vanligt folk som aldrig ställer mig frågor utan vill prata om sig själva konstant.

8 det beror på att intryck tar mycket mera energi för en autistisk person. Jag har svårt att orka med plugg och arbete på heltid. När jag kommer hem ligger jag och vilar hela eftermiddagen och kväll. Om du träffar en person som ber dig att få vara i fred får du helt enkelt acceptera det.

9. Ja det beror på brist på socialt kompetens. Återigen känns som om du tror att det skulle vara ett val. Jag är ganska gränslös men det är inte frivilligt utan jag försöker aktivt känna av gränser eller fråga min omgivning.

10 det är ingenting jag lider utav så jag vet inte. Jag tror det kan vara lite som ett skydd vid att upprepa någonting blir det lite bekant och tryggt.
Citera
2022-06-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Hur kan jag bäst hjälpa min dotter
Har högfungerande autism
14 år
Hög skolfrånvaro. 25 procent närvaro på 3 år.
Gillar inte folk.
Hatar skolmiljön.
Två skolor är nu under utredning för på 4 terminer har dom ej anpassat något i skolan för henne.
Har svårt med förändringar.
Säger jag 12 är det den tiden som gäller.
Älskar djur. Har ponny och dit åker hon alltid.
I regn sol och snöstorm.

En sak som är jobbigt är ju alla förändringar och alla plötsliga stressande ljud. Man behöver en trygg lugn plats i skolan att vara på tror jag. Jag har aldrig fått hjälp i skolan och min mamma var inte engagerad i min skolgång så hon har tur som har dig. Det handlar kanske om att hitta ett lärosät som passar henne tycker hon bättre om att lyssna på skolböcker istället för läsa. Vill hon inte diskutera i grupp kanske hon kan få skriva en text själv. Vet du om hon blir illa behandlad av någon kanske hon kan byta skola även om det är jobbigt såklart. Är det frivilligt att hon inte har någon i sin klass eller ofrivilligt man kan ju få hjälp på habilitering med social kompetens att ha en vän i skolan gör det roligare att gå till skolan enligt mig. Hon blir säkert stressad av lunchrummet kan skolan ordna en lugn plats där man kan äta i lugn och ro så hon får återhämta sin energi.
Citera
2022-06-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Många i tråden är uppenbart mer autistiska än trådstartaren (TS), eller behöver andra diagnoser, och det är inget fel med det. Har inte tid att läsa hela tråden nu (förlåt TS, det här är en intressant tråd), men självklart kan man medicineras om man har autism. Fast man kanske inte får medicinen just mot autismen, såklart, utan mot annan problematik. ADHD, ångest, ont i hälen, vad vet jag.

Självklart kan autister ha vänner. Däremot brukar de inte ha lika många. Generellt sett, det finns många som har ett oerhört stort kontaktnät.

Det som jag funderar på ibland (är vad jag vet normtypisk) är synen på att den som är autistisk ibland förväntas ha lättare att umgås med andra autister än att umgås med normtypiska.

Är det så enligt TS erfarenheter.? Jag inser att det ibland kan "klicka" mellan två personer med liknande problematik eller intressen, men kan det inte lika gärna bli så att man absolut inte fungerar med varandra?

Jag tror att gruppen "autister" inom sig hyser (minst) lika många variationer som gruppen "normtypiska", även om det såklart finns vissa likheter (som bland annat används vid diagnosbestämning).

Jag hade en kompis hon hade autism detta var innan jag visste jag hade diagnosen. Vi gled ifrån varandra under pandemin. Jag tycker att vi kom bra överens. Skulle gärna hitta en autistisk kompis igen då jag har lättare att hänga med i samtal när man är mera bokstavlig. Fast jag tycker också det är roligt att umgås med andra lite mera utmanade på vissa sätt och lättare på ett annat sätt.
Citera
2022-06-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
På vilket sätt yttrar sig din dyslexi? Uppenbart inte genom att läsa och skriva på Flashback.

Jag får väldigt mycket stavhjälp utav telefonen.
Citera
2022-06-08, 18:48
Medlem
Citat:
You hit THE nail. Autister tycker det är extremt frustrerande att behöva sänka sig till normalbegåvade nivå intellektuellt.

Va roligt att ni pratar om istället för med mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in