2022-06-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esoterical
Du har givetvis rätt i den bemärkelsen, jag menade dock inte det som något skällsord utan tänker mer att folk som har det svårt med det sociala i verkliga livet kanske överlag väljer att använda forum så som flashback i större utsträckning. Tack för tråden, det har varit intressant.

Du kanske har rätt i det tror många autister känner sig utanför och Flashback kanske funkar som ett sätt att få känna tillhörighet. Det var så lite tack för att du tycker den var intresserant.
Citera
2022-06-08, 19:35
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Hur kan jag bäst hjälpa min dotter
Har högfungerande autism
14 år
Hög skolfrånvaro. 25 procent närvaro på 3 år.
Gillar inte folk.
Hatar skolmiljön.
Två skolor är nu under utredning för på 4 terminer har dom ej anpassat något i skolan för henne.
Har svårt med förändringar.
Säger jag 12 är det den tiden som gäller.
Älskar djur. Har ponny och dit åker hon alltid.
I regn sol och snöstorm.

Är det du eller dottern som har högfungerande, eller båda?
Citera
2022-06-08, 20:09
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Jag får väldigt mycket stavhjälp utav telefonen.

Samma här. Det är en nåd med dagens teknik. 🙂

Jag jobbar själv med bland annat folk med dyslexi och även autism, mobilen är bra där.
Citera
2022-06-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Samma här. Det är en nåd med dagens teknik. 🙂

Jag jobbar själv med bland annat folk med dyslexi och även autism, mobilen är bra där.

Du gör ett viktigt jobb!❤️
Citera
2022-06-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Hur tänker du runt barn, egna och andras?

Jag tycker om barn. Har inga egna
Citera
2022-06-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Är ditt hår rosa, lila, blått eller grönt och är hunddagis ditt drömyrke?

Mitt hår är blont. Mitt drömyrke är inte mitt hunddagis.
Citera
2022-06-08, 20:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Om du tex googlar "drug addiction Brain scan" ser du. Olika beteenden förändrar hjärnan på olika sätt. Inte bara pga vad man stoppar i sig men delvis. Ven negativt tänkande skapar en viss hjärna samt de som mediterar. Bara o googla annars om jag googla åt dej när jag kommer hem från cykelturen.
Jag tycker du har rätt när det gäller diagnoser och personlighet, men man kan väl inte och bör väl inte "träna bort" sin personlighet?
Citera
2022-06-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XfileDK
Har du tagit något vaccin nån gång och har du hört talats om att vissa vacciner kan ge autism? Vad tänker du om detta, är det något du tror på?

Du menar mässlings vaccinet. Fick inte den som barn och har ändå autism. Hatar föredrar i usa som inte vaccinerar deras barn och utsätter dom för livsfara. Finns inga vetenskapliga belägg utan det är en konspirationsteori. Miljontals liv har räddats tack vare vaccin tänk på hur det var för och hur otroligt många barn som dog pga sjukdomar. Man kan bli blind av att få mässlingen om jag inte mins fel och det är om man har tur och överlever. Dessutom utsätter man dom andra barn för risk att insjukna så väldigt självisk.
Citera
2022-06-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Varför gör du din diagnos till din primära identitet?

Det gör jag inte. Jag pratar om det eftersom jag tror det finns ett behov för många människor att möta sina fördomar.
Citera
2022-06-08, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Släpper din autism när du är onykter?

Nej blir värre
Citera
2022-06-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det finns en del rön (exakt hur vetenskapliga de är vet jag inte) som säger att man sett en viss korrelation mellan personer (speciellt tjejer) med autism och personer som "klassas" som transsexuella. Min fråga blir därför om du under din tid av självanalys eller under din kontakt med vården funderat i de banorna eller fått transsexualitet/könsdysfori som förslag på vad dina problem skulle kunna bottna i?

Notera att jag inte säger att du skulle vara transsexuell eller att jag betvivlar att du har autism, utan jag är bara nyfiken på om du varit med om vad en del påstår att andra med autism råkat ut för på senare tid i sin kontakt med vården.

Nej tror den rönen bottnar i att många ogillar transpersoner och ogillar autister. Upplever ofta att autism används som ett skällsord för att få någon att framstå som inkompetent eller ta bort trovärdigheten. Känner transpersoner som är fina människor och inte har autism. Det är en fördom som bottnar i hat inte vetenskap. Har aldrig tänkt att jag var trans nej.
Citera
2022-06-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
För att hon är autist, alla autister kärar ned sig i sin autism. Ofta släpper det när man blir lite äldre.

Starta den här tråden för att bemöta fördomar. Har en inget behov av att kära ner mig i min autism har inget problem med min identitet då jag har en stark personlighet och många intressen. En fördom du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in