2022-06-08, 23:05
Medlem
Är det vanligt att unga kvinnor med autism söker bekräftelse med promiskuöst leverne eftersom man har svårt (I vissa fall) att tackla känslomässiga relationer?
Citera
2022-06-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så om någon kommer in från ett ösregn och säger "ja, det var ju tur att jag smorde in mig med solskyddsfaktor idag" så tycker du bara att personen är dum i huvudet? Solskyddsfaktor när det regnar, liksom!

Nej det sån ironi är ju lättare att förstå. Då behöver jag inte fråga. Om någon säger kolla vad snygg tröja och är ironisk kommer att flyga mig över huvudet.
Citera
2022-06-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är inte jag som blandar ihop det, det är redan ihopblandat. Autism och OCD har delvis överlappande symptom.

Man brukar säga att beteendena är likartade, det är orsakerna till beteendena som skiljer.

Just det här med förutsägbarhet var något av det första man fick lära sig om autistiska barn. Berätta tydligt vad som ska hända, ändra inte på rutiner i onödan osv.

Jaha va spännande det visste jag inte
Citera
2022-06-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Förlåt hänger inte med.

Citat:
Jo har sett en del harar på olika avstånd en lite konstig fråga du får gärna utveckla då jag kan svara rätt

Dem driver f.ö med dig.

Men samtidigt så passar dem in i tråden, eftersom det står "fråga vad ni vill". Men kan bli lite svårt då tjejer(och killar) med autism stereotypisk har svårt att "läsa mellan raderna", så det blir lite ironiskt samtidigt. Men tror det var oplannerat från ditt håll.
Citera
2022-06-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gadn
Dem driver f.ö med dig.

Men samtidigt så passar dem in i tråden, eftersom det står "fråga vad ni vill". Men kan bli lite svårt då tjejer(och killar) med autism stereotypisk har svårt att "läsa mellan raderna", så det blir lite ironiskt samtidigt. Men tror det var oplannerat från ditt håll.

Jaha vad kul för dom då
Citera
2022-06-08, 23:19
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Känner du samhörighet med andra autister? Alltså tycker du mer om autister än andra människor? Jag tänker på parallellen till döva som ju är kända för att söka sig till varandra och där det kan bli problem i relationen om de får barn som hör.
Citera
2022-06-08, 23:27
Medlem
Citat:
Börjar bli rejält trött på dig! Har som sagt redan sökt hjälp och väntar på att bli hjälpt. Jag blir trött av att läsa och upplever ändå inte att det jag läser hjälper mig. Jag vet mina svagheter måste jag läsa om dom dagligen för att få vara med i gänget? Var har jag skrivit att jag är den ända autistiska kvinna. Jag sa att jag försöker representera då det är en grupp som inte syns ofta i media. Iallafall inte där jag har letat. Vid att representera kommer fler kvinnor till insikt går, igenom utredning och får hjälpen de förtjänar hänger du med? Herr experten auktoritären??? Flera har redan hört av sig och sagt att det jag skrivit har hjälpt dom vilket är syftet. Eller ja från början var syftet att bryta lite fördomar tror ärligt talat att jag har råkat skapa några på vägen. Hahahahahahh ni kan kasta allt hat på mig ni vill det är bara ved till min eld!

Det är ju trist. Men det är ju bra att du har sökt hjälp, får hoppas att du får det också då. Tycker inte att det låter som något kul gäng där man skulle sitta o läsa om sina svagheter varje dag. Men det underlättar ju när man vet vad dem är, och kan då jobba på att förändra det. För det är just mycket av vad man får ut av en autism diagnos, kunna lättare se vad man behöver jobba på. Vissa saker kommer vara svårare än andra, men så länge man försöker så går man iallafall frammåt. Kan tipsa dig om att iallafall försöka se det så, och försöka göra livet lättare för dig själv än att falla in med gruppen som utnyttjar diagnosen för att skylla på(menar dock inte att du gjort det). Men valet av väg är ju helt upp till dig.

Och det är ju fantastiskt att folk har hört av sig för att denna tråden ska ha hjälpt dem. Kan ju vara värt för dig att ta upp problem eller fördelar som är mer specifika för tjejer med autism. För att särskilja det från den generella diagnosen. Men det är din tråd så.

Sedan så skulle jag aldrig kalla mig expert, men man ska inte heller sluta lära sig saker, speciellt inte om ämnen som rör eller har haft en stor påverkan på ens liv. Finns alltid mer att lära sig, och dessvärre så kan man inte heller lita helt på öppen psykatrin då det saknas en hel del kunskap där med. Trots att dem ska vara "experter".
Citera
2022-06-08, 23:45
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Nej tror den rönen bottnar i att många ogillar transpersoner och ogillar autister. Upplever ofta att autism används som ett skällsord för att få någon att framstå som inkompetent eller ta bort trovärdigheten. Känner transpersoner som är fina människor och inte har autism. Det är en fördom som bottnar i hat inte vetenskap. Har aldrig tänkt att jag var trans nej.

Nja, jag tror inte riktigt att man kan avfärda rönen som någon slags myt som sprids av folk som ogillar transpersoner eller personer med autism.

Se exempelvis följande artikel: https://www.spectrumnews.org/news/largest-study-to-date-confirms-overlap-between-autism-and-gender-diversity/

Att det finns en korrelation betyder förstås inte att alla med könsdysfori även har autism eller att alla med autism även skulle ha könsdysfori men likväl tycks det finnas en viss korrelation mellan dessa diagnoser.
Citera
2022-06-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nja, jag tror inte riktigt att man kan avfärda rönen som någon slags myt som sprids av folk som ogillar transpersoner eller personer med autism.

Se exempelvis följande artikel: https://www.spectrumnews.org/news/largest-study-to-date-confirms-overlap-between-autism-and-gender-diversity/

Att det finns en korrelation betyder förstås inte att alla med könsdysfori även har autism eller att alla med autism även skulle ha könsdysfori men likväl tycks det finnas en viss korrelation mellan dessa diagnoser.

Korrelationen finns garanterat. Tror att det ligger lite i just det att många med autism känner att dem inte riktigt passar in. Att ha haft svårt att känna igen sig med andra av samma kön. Och att det på något skulle vara lättare om dem var av andra könet. Tyvärr så verkar det inte riktigt som att deras problem löser sig efter heller.
Citera
2022-06-08, 23:58
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gadn
Korrelationen finns garanterat. Tror att det ligger lite i just det att många med autism känner att dem inte riktigt passar in. Att ha haft svårt att känna igen sig med andra av samma kön. Och att det på något skulle vara lättare om dem var av andra könet. Tyvärr så verkar det inte riktigt som att deras problem löser sig efter heller.

Ja, det är lite min tanke att en del som idag diagnostiseras med könsdysfori kanske för några år sedan istället skulle ha fått diagnosen autism. Vilken som sedan är den rätta diagnosen i det ena eller andra fallet är förstås en fråga i sig, men det var pga. denna korrelation jag var lite nyfiken på om TS noterat något liknande i sin kontakt med vården.
Citera
2022-06-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ja, det är lite min tanke att en del som idag diagnostiseras med könsdysfori kanske för några år sedan istället skulle ha fått diagnosen autism. Vilken som sedan är den rätta diagnosen i det ena eller andra fallet är förstås en fråga i sig, men det var pga. denna korrelation jag var lite nyfiken på om TS noterat något liknande i sin kontakt med vården.

Personligen så vet jag ingen och har inte hört om någon som har diagnoserats med könsdysfori som inte har haft en autism diagnos. Finns självklart några, men tror det är en mindre grupp.
Citera
2022-06-09, 00:08
Medlem
RandyWalkers avatar
Har du sett programmet ’love on the spectrum’?

I så fall, hur känns det att se folk med autism i sån miljö? Känner du igen dig? Vilken karaktär va du mest lik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in