2022-06-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Du har rätt att jag inte har läst på så extremt mycket, väntar på proffesionell hjälp dom får ge mig utbildning om det behövs. Förstår inte hur det är störande ”för folk som kan något om diagnosen” att en en tjej tar på sig hästjobbet att ge kvinnliga autister lite representation för en gång skuld. Jag har aldrig läst på internet eller sociala medier om en högfungerande autistisk kvinna dela med sig. Det är otroligt många fördomar och skam runt autism. Är jag tillräckligt för att representera den gruppen självklart inte men det är ganska unikt och ett steg i en välbehövd riktning. ”Folk som kan otroligt mycket” om autism verkar ändå missa kvinnor och vi får ofta vänta ända upp i vuxen ålder innan vi får diagnos och kan börja få hjälp. Du kan inte tillräckligt mycket om den gruppen, det kan inte jag heller och inte heller folk som ska vara experter. Det finns stora kunskaps luckor om kvinnor med autism i alla dess former. Jag försöker bryta lite fördomar det är väl super störande?

Du tycker inte att det skulle vara viktigt att själv söka upp och lära dig om din diagnos som har påverkat ditt liv så pass mycket? Eller tror du att din psykolog är en expert på ämnet bara för att den diagnoserade dig? Kan ju underlätta för dig att inte förvänta dig att bli matad av information av någon annan, för enligt dig själv så är du ju inte lat?

Vet inte varför du tror att det inte finns någon representation för tjejer med en autism diagnos. Finns ju flertal bara här på forummet om man kollar runt lite. Generellt så klarar sig tjejer med diagnosen också bättre, då dem brukar ha mindre problem från diagnosen. Därför dem också ofta diagnoseras senare, då dem har oftast inte haft så stora problem att det har hindrat dem genom skolgång etc. Så vet inte var du har fått för dig att man har missat dem, snarare att du inte har sett något av det. Men du verkar ju inte heller kolla upp sånt, eller något annat. Då blir det ju lätt att missa.

Fördomar och skam lär ju tyvärr inte försvinna, speciellt om du inte kan något om diagnosen. Dem lär ju snarare förstärkas i detta fallet dessvärre.

Vet inte riktigt var du har fått för dig ingen kan något om detta. Men jag kan garantera att jag vet mer om och har träffat fler tjejer med en autism diagnos både professionellt och privat än dig. Du verkar tro att du är någon unik snöflinga i detta fall. Du är långt ifrån ensam tjej med en autism diagnos, och det är inte så att man inte kan något om det heller. Om något så ska du väl vara glad att du är tjej med diagnosen, för det hade troligtvis varit bra mycket svårare för dig annars.
Senast redigerad av Gadn 2022-06-08 kl. 22:35.
Citera
2022-06-08, 22:34
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Som rubriken låter.
Har du sett en hare någon gång?
Om svaret är ja, vilket avstånd till haren ungefär?
Citera
2022-06-08, 22:36
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Nej det var det inte.

Ok men om folk frågar, hur vet du om det är en fråga de vill ställa eller är en fråga de inte vill ställa men gör det ändå?
Citera
2022-06-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Vadå fick du en diagnos men ändå inte? Eller uppfyllde du inte kraven för en diagnos? Alla kan ha inslag av autism, eller alla har nog det.

Nej, jag har autism, men är högfungerandr. Läkarna försöker hitta den exakta ”graden” av autism på mig innan de skriver in autism. Så fram tills dess är jag kallad ”med inslag av autism”
Citera
2022-06-08, 22:50
Medlem
Har du något du är speciellt bra på?
Citera
2022-06-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Har du något du är speciellt bra på?

Nej tyvärr är medelmåtta hade gärna varit expert på något.
Citera
2022-06-08, 22:53
Medlem
Citat:
Nej tyvärr är medelmåtta hade gärna varit expert på något.
Jag är säker på att du har något. Du har bara inte hittat det än.
Citera
2022-06-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Har du sett en hare någon gång?
Om svaret är ja, vilket avstånd till haren ungefär?

Jo har sett en del harar på olika avstånd en lite konstig fråga du får gärna utveckla då jag kan svara rätt
Citera
2022-06-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Jag är säker på att du har något. Du har bara inte hittat det än.

Hahaha tack så mycket 😂
Citera
2022-06-08, 22:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Nej ingenting sånt upplever jag. Jag tror du kan ha blandat ihop autism och ocd lite. Det där med Aladdin asken väldigt specifikt exempel måste jag säga låter som det kan stämma in på någon med ocd.
Det är inte jag som blandar ihop det, det är redan ihopblandat. Autism och OCD har delvis överlappande symptom.

Man brukar säga att beteendena är likartade, det är orsakerna till beteendena som skiljer.

Just det här med förutsägbarhet var något av det första man fick lära sig om autistiska barn. Berätta tydligt vad som ska hända, ändra inte på rutiner i onödan osv.
Citera
2022-06-08, 23:00
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Vet Inte om jag skrev till dig brukar vara osäker ifall någon är ironisk och brukar då fråga. Ibland har jag sagt emot något och då har folk berättat att de var ironiska.
Så om någon kommer in från ett ösregn och säger "ja, det var ju tur att jag smorde in mig med solskyddsfaktor idag" så tycker du bara att personen är dum i huvudet? Solskyddsfaktor när det regnar, liksom!
Citera
2022-06-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gadn
Du tycker inte att det skulle vara viktigt att själv söka upp och lära dig om din diagnos som har påverkat ditt liv så pass mycket? Eller tror du att din psykolog är en expert på ämnet bara för att den diagnoserade dig? Kan ju underlätta för dig att inte förvänta dig att bli matad av information av någon annan, för enligt dig själv så är du ju inte lat?

Vet inte varför du tror att det inte finns någon representation för tjejer med en autism diagnos. Finns ju flertal bara här på forummet om man kollar runt lite. Generellt så klarar sig tjejer med diagnosen också bättre, då dem brukar ha mindre problem från diagnosen. Därför dem också ofta diagnoseras senare, då dem har oftast inte haft så stora problem att det har hindrat dem genom skolgång etc. Så vet inte var du har fått för dig att man har missat dem, snarare att du inte har sett något av det. Men du verkar ju inte heller kolla upp sånt, eller något annat. Då blir det ju lätt att missa.

Fördomar och skam lär ju tyvärr inte försvinna, speciellt om du inte kan något om diagnosen. Dem lär ju snarare förstärkas i detta fallet dessvärre.

Vet inte riktigt var du har fått för dig ingen kan något om detta. Men jag kan garantera att jag vet mer om och har träffat fler tjejer med en autism diagnos både professionellt och privat än dig. Du verkar tro att du är någon unik snöflinga i detta fall. Du är långt ifrån ensam tjej med en autism diagnos, och det är inte så att man inte kan något om det heller. Om något så ska du väl vara glad att du är tjej med diagnosen, för det hade troligtvis varit bra mycket svårare för dig annars.

Börjar bli rejält trött på dig! Har som sagt redan sökt hjälp och väntar på att bli hjälpt. Jag blir trött av att läsa och upplever ändå inte att det jag läser hjälper mig. Jag vet mina svagheter måste jag läsa om dom dagligen för att få vara med i gänget? Var har jag skrivit att jag är den ända autistiska kvinna. Jag sa att jag försöker representera då det är en grupp som inte syns ofta i media. Iallafall inte där jag har letat. Vid att representera kommer fler kvinnor till insikt går, igenom utredning och får hjälpen de förtjänar hänger du med? Herr experten auktoritären??? Flera har redan hört av sig och sagt att det jag skrivit har hjälpt dom vilket är syftet. Eller ja från början var syftet att bryta lite fördomar tror ärligt talat att jag har råkat skapa några på vägen. Hahahahahahh ni kan kasta allt hat på mig ni vill det är bara ved till min eld!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in