Citat:
Du har rätt att jag inte har läst på så extremt mycket, väntar på proffesionell hjälp dom får ge mig utbildning om det behövs. Förstår inte hur det är störande ”för folk som kan något om diagnosen” att en en tjej tar på sig hästjobbet att ge kvinnliga autister lite representation för en gång skuld. Jag har aldrig läst på internet eller sociala medier om en högfungerande autistisk kvinna dela med sig. Det är otroligt många fördomar och skam runt autism. Är jag tillräckligt för att representera den gruppen självklart inte men det är ganska unikt och ett steg i en välbehövd riktning. ”Folk som kan otroligt mycket” om autism verkar ändå missa kvinnor och vi får ofta vänta ända upp i vuxen ålder innan vi får diagnos och kan börja få hjälp. Du kan inte tillräckligt mycket om den gruppen, det kan inte jag heller och inte heller folk som ska vara experter. Det finns stora kunskaps luckor om kvinnor med autism i alla dess former. Jag försöker bryta lite fördomar det är väl super störande?
Du tycker inte att det skulle vara viktigt att själv söka upp och lära dig om din diagnos som har påverkat ditt liv så pass mycket? Eller tror du att din psykolog är en expert på ämnet bara för att den diagnoserade dig? Kan ju underlätta för dig att inte förvänta dig att bli matad av information av någon annan, för enligt dig själv så är du ju inte lat?
Vet inte varför du tror att det inte finns någon representation för tjejer med en autism diagnos. Finns ju flertal bara här på forummet om man kollar runt lite. Generellt så klarar sig tjejer med diagnosen också bättre, då dem brukar ha mindre problem från diagnosen. Därför dem också ofta diagnoseras senare, då dem har oftast inte haft så stora problem att det har hindrat dem genom skolgång etc. Så vet inte var du har fått för dig att man har missat dem, snarare att du inte har sett något av det. Men du verkar ju inte heller kolla upp sånt, eller något annat. Då blir det ju lätt att missa.
Fördomar och skam lär ju tyvärr inte försvinna, speciellt om du inte kan något om diagnosen. Dem lär ju snarare förstärkas i detta fallet dessvärre.
Vet inte riktigt var du har fått för dig ingen kan något om detta. Men jag kan garantera att jag vet mer om och har träffat fler tjejer med en autism diagnos både professionellt och privat än dig. Du verkar tro att du är någon unik snöflinga i detta fall. Du är långt ifrån ensam tjej med en autism diagnos, och det är inte så att man inte kan något om det heller. Om något så ska du väl vara glad att du är tjej med diagnosen, för det hade troligtvis varit bra mycket svårare för dig annars.
Senast redigerad av Gadn 2022-06-08 kl. 22:35.
Senast redigerad av Gadn 2022-06-08 kl. 22:35.