Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-05, 22:21
  #1
Medlem
FedupFlorences avatar
Jag blev varse att det inte fanns någon tråd om denna fenomenala podd av Per Johansson & Eric Schüldt.

En podd om livet och om oss. Om reinkarnation, magi, astrologi, alkemi, om tro, om distans och avstånd. Och förstås om Atlantis och om andra mer tydliga frågor. Jag gillar dessa medmänniskor mycket och jag vill dela deras samtal med er.

Vad tycker mina övriga medmänniskor?
__________________
Senast redigerad av FedupFlorence 2022-06-05 kl. 22:33.
Citera
2022-06-05, 22:43
  #2
Moderator
Psilosophers avatar
Apbra podd. Går dygnet runt här. Lyssnar, somnar och vaknar till.

Gillar skarpt den idéhistoriska angreppsvinkeln, hur Per kliver ner i olika epoker och ikläder sig deras gestalter och åskådliggör dem. Lite grann som att läsa Peter Nilson.

Förutom avsnittet om psykedelika. Sämst. Men det tar vi sen.
Citera
2022-06-05, 22:46
  #3
Medlem
DevilsDens avatar
Tycker det är en mycket bra idé och ligger helt rätt i tiden eftersom sånt här kommer dra oss närmare mot förståelse, empati men också vilka vi är och vad vi gör här på jorden. Nu har ja inte lyssnat på denna pod ännu men ska kika in denna, tack vännen.

Tipsar om Ra material (law of one) vilket jag hört inte är så långt ifrån sanningen, vem vet.. spännande vilket fall.
Citera
2022-06-05, 22:54
  #4
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Tycker det är en mycket bra idé och ligger helt rätt i tiden eftersom sånt här kommer dra oss närmare mot förståelse, empati men också vilka vi är och vad vi gör här på jorden. Nu har ja inte lyssnat på denna pod ännu men ska kika in denna, tack vännen.

Tipsar om Ra material (law of one) vilket jag hört inte är så långt ifrån sanningen, vem vet.. spännande vilket fall.

Frågorna är högaktuella.
Tack för tips.
Citera
2022-06-07, 16:23
  #5
Medlem
FedupFlorences avatar
Den här podden är lika viktigtverklig som bakgrundsstrålningen eller som Sveriges Radio. Men rattar min in audiot så får man bättre behållning om människans historia, om vårt andliga sökande under tiden vi haft oss själva på pränt, med frågeställningar om den tidigare med hänvisningar till det nedtecknade eller berättade och nu kanske ratade. Men dessa tusenåriga berättelser...

Vad betyder egentligen våra folklores idag? Varför tycker ateisten och cementskallen (jag) att de är högaktuella idag?
Citera
2022-06-07, 18:30
  #6
Medlem
FedupFlorences avatar
Bra senaste avsnitt! Jag länkar ett ljud så inte nån tappar intresset mellan klicken.

https://poddtoppen.se/podcast/987692077/myter-mysterier

Och hemsidan:

http://www.myterochmysterier.se/
__________________
Senast redigerad av FedupFlorence 2022-06-07 kl. 18:41.
Citera
2022-06-08, 22:05
  #7
Moderator
Psilosophers avatar
67. Det inre kriget var bra. En historisk genomlysning av tvivel och ångest. Demoner.

Per och Eric har även kläckt Människan och Maskinen , makalös radio.
Citera
2022-06-08, 22:08
  #8
Medlem
ViolaRasmussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag blev varse att det inte fanns någon tråd om denna fenomenala podd av Per Johansson & Eric Schüldt.

En podd om livet och om oss. Om reinkarnation, magi, astrologi, alkemi, om tro, om distans och avstånd. Och förstås om Atlantis och om andra mer tydliga frågor. Jag gillar dessa medmänniskor mycket och jag vill dela deras samtal med er.

Vad tycker mina övriga medmänniskor?

Hej vännen! Jag blev väldigt glad när jag såg din trådstart. Det här låter som en väldigt bra podkast. Det har blivit en ny hobby för mig att lyssna på olika podkasts! Jag ska faktiskt unna mig idag och börja lyssna på denna. Vet faktiskt inte så mycket om dessa ämnen, så det ska bli väldigt roligt att lära sig mer! Tack för ditt tips!

Mvh Viola
Citera
2022-06-28, 12:01
  #9
Medlem
En vän rekommenderade denna podd och det var det värsta jag hört. Vet inte varför jag blir så lättprovocerad av sånt här, trodde att det skulle vara lite idéhistoria men blev mer åt det andliga hållet.

Vid något tillfälle så beskrevs att upplevelsen av gud var vetenskap men i en vidare bemärkelse än den vi använder idag.

Kan inte för mitt liv förstå vad ett sådant uttalande betyder.

Det gör mig skogstokig.
Citera
2022-06-28, 12:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
67. Det inre kriget var bra. En historisk genomlysning av tvivel och ångest. Demoner.

Per och Eric har även kläckt Människan och Maskinen , makalös radio.
Ja. De har även gjort "Kunskapens Träd".

https://poddtoppen.se/podcast/980390159/kunskapens-trad
Citera
2022-06-28, 12:21
  #11
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Smithsson
En vän rekommenderade denna podd och det var det värsta jag hört. Vet inte varför jag blir så lättprovocerad av sånt här, trodde att det skulle vara lite idéhistoria men blev mer åt det andliga hållet.

Vid något tillfälle så beskrevs att upplevelsen av gud var vetenskap men i en vidare bemärkelse än den vi använder idag.

Kan inte för mitt liv förstå vad ett sådant uttalande betyder.

Det gör mig skogstokig.

Det är väl idéhistoria om de diskuterar ett historiskt förhållningssätt till idéer som är omodernt. Möjligen beskrev de något som att gudsupplevelsen var vetenskap -förståelse för vad världen är och hur den fungerar- i en bemärkelse som omfattar mer än vad vi idag menar med empiri. Minns du vilket avsnitt?
Citera
2022-06-28, 16:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Det är väl idéhistoria om de diskuterar ett historiskt förhållningssätt till idéer som är omodernt. Möjligen beskrev de något som att gudsupplevelsen var vetenskap -förståelse för vad världen är och hur den fungerar- i en bemärkelse som omfattar mer än vad vi idag menar med empiri. Minns du vilket avsnitt?

Avsnitt 91 med namnet Helbrägdagörelse lite mer än 11:20 minuter in.

Men det var bara ett exempel som skulle visa vad för typ av resonemang jag har svårt för.

Tror att min ateism har gått för långt för att uppskatta programmet. Eller så har jag missförstått.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback