Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-30, 12:57
  #13
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Det är väl idéhistoria om de diskuterar ett historiskt förhållningssätt till idéer som är omodernt. Möjligen beskrev de något som att gudsupplevelsen var vetenskap -förståelse för vad världen är och hur den fungerar- i en bemärkelse som omfattar mer än vad vi idag menar med empiri. Minns du vilket avsnitt?
Tror som du att det är ett ldéhistoriskt stilgrepp, dels för att Eric är idéhistoriker (!) samt att han tydligt deklarerat sig själv som icketroende. Han kliver ned i texterna och blottlägger den föreställningsvärld som ligger till grund för dem, helt enkelt. Men visst hajade jag till när han redogjorde för Jesu mirakel som om de faktiskt inträffat

Sen är jag lite bekymrad över hur en del lyssnar till podden och hur det kommer till uttryck i bl.a. diskussionsgruppen på facebook, väl okritiskt och idoliserande. Nåväl, själv lyssnar jag efter lite mer djup i den mänskliga berättelsen, lite inspiration kanske, nåt jag f.n. saknar.
Citera
2022-07-19, 19:54
  #14
Medlem
Mitt bästa tips är att korslyssna med ”Daniel and Jorge explain the universe” man inser mkt snart att båda pekar åt samma håll, dvs antik historia och religion respektive astronomi och kvantfysik i framkant. Problemet kvarstår dock: Är det ”sanningen” man närmar sig, eller är det bara så att människan är sådan att hon ser samma saker oavsett om det är med sitt inre öga eller med James Webb-teleskopet?
Citera
2022-07-24, 20:04
  #15
Medlem
SOLMAXXAREXTREMISMs avatar
"magi, astrologi, alkemi, om tro, om distans och avstånd" Heligt Knull! Helt upp min gata..
om den bara är 10% så bra som Randall Carlsons Kosmographia pod så är den värt nåt
Citera
2022-08-01, 23:46
  #16
Moderator
HelgeBuks avatar
Mycket intressant podcast. Och även om vissa delar är FÖR flummiga för min smak så är ändå Per Johansson så mysig att lyssna på så det gör ingenting. Att han ibland låter en smula självgod och säker på sin sak gör nästan bara gott för lyssningsupplevelsen.

Jag tycker absolut inte att man behöver "köpa" allt som sägs för att få ut något av att lyssna på den. Bara att få nya och ibland oväntade perspektiv på saker och ting gör den värd sin tid och ansträngning. Det här är inte "lätt lyssning" att bara ha i bakgrunden för att lyssna med ett halvt öra medan man pysslar med något som kräver koncentration.


Jag började med Människan och maskinen för en herrans massa år sen, och har hängt med sen dess. Men jag skippade merparten av serien om bibeln/kristendomen, det intresserar mig helt enkelt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Tror som du att det är ett ldéhistoriskt stilgrepp, dels för att Eric är idéhistoriker (!) samt att han tydligt deklarerat sig själv som icketroende. Han kliver ned i texterna och blottlägger den föreställningsvärld som ligger till grund för dem, helt enkelt. Men visst hajade jag till när han redogjorde för Jesu mirakel som om de faktiskt inträffat

Sen är jag lite bekymrad över hur en del lyssnar till podden och hur det kommer till uttryck i bl.a. diskussionsgruppen på facebook, väl okritiskt och idoliserande. Nåväl, själv lyssnar jag efter lite mer djup i den mänskliga berättelsen, lite inspiration kanske, nåt jag f.n. saknar.

Vänta nu, Eric är ju inte icketroende? Eller blandade du ihop namnen Eric och Per när du skrev bara, för då går det ihop betydligt bättre.
__________________
Senast redigerad av HelgeBuk 2022-08-01 kl. 23:50.
Citera
2022-08-03, 14:55
  #17
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vänta nu, Eric är ju inte icketroende? Eller blandade du ihop namnen Eric och Per när du skrev bara, för då går det ihop betydligt bättre.
Blandade ihop
Citera
2022-08-30, 21:21
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Blandade ihop

Snarare icke kristen, hela podcasten vilar relativt fundamentalt på ett troende och antagande av det andliga
Citera
2022-08-31, 22:43
  #19
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjugge21
Snarare icke kristen, hela podcasten vilar relativt fundamentalt på ett troende och antagande av det andliga
Att erkänna en andlig dimension hos människan behöver inte ha med tro att göra. För min egen del är det ett förhållningssätt. Jag tror inte på nånting. Att Per tar människors föreställningar på allvar betyder inte att han bekänner sig till dem. Vad han eventuellt tror på har jag ingen aning om.
Citera
2023-01-16, 20:30
  #20
Medlem
Jag lyssnade precis på avsnittet om Alkemi och Per antydde att det fanns vissa forskare som faktiskt undersökt saken kring skapandet av guld inte är helt säkra längre på att det går att avvisas som myt. Jag är nyfiken på att läsa mer om det, men jag hittar bara dåliga nyhetsartiklar på google.
Citera
2023-04-12, 18:02
  #21
Moderator
Psilosophers avatar
Nu har podden gått i graven med Sista Avsnittet.

De har sagt vad de har att säga inom formatet, och det har gått slenterian i podden. Iklätt sig roller för att infria publikens förväntningar, etc. Jag är böjd att hålla med, de har inte haft samma edge på sistone.

Samt att sågningen av Aristoteles i näst sista avsnittet konkluderar mycket av deras mission, enligt dem själva. Måste lyssna närmare på det, igen.

Nåväl - hatten av till Per och Eric, tack för denna gången
Citera
2023-05-07, 17:56
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Att erkänna en andlig dimension hos människan behöver inte ha med tro att göra. För min egen del är det ett förhållningssätt. Jag tror inte på nånting. Att Per tar människors föreställningar på allvar betyder inte att han bekänner sig till dem. Vad han eventuellt tror på har jag ingen aning om.
Per har alltid sagt att han inte tror på en gud men han tror definitivt på en större verklighet än den fysiska.

Han har hjälpt mig att få ordning på min egen upplevelse av andlighet.
Citera
2023-11-10, 15:32
  #23
Medlem
Eric och Per är igång igen: https://www.myterochmysterier.se/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback