2022-06-08, 19:51
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Se till att hitta en ny snubbe istället för en kåkfarare.
Citera
2022-06-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woody84
Hej! Jag är helt förkrossad, min pojkväns dom kom idag och hovrätten fastställde tingsrättens dom. Han ska nu få ett straff på 3,8 år. Han är straffad innan och suttit inne 2 gånger tidigare. (”Endast” Narkotika, inga våldsbrott eller liknande) nu har jag några frågor. Jag har själv en prick i registret (ringa) och får inte hälsa på honom om de inte är under bevakning eller glasruta som jag förstått de ? Får man röra varandra under övervakning av plitar? När han får börja komma ut på permission, hur länge får han vara ute i taget? Läste att man får ett visst antal timmar varje månad, kan man slå ihop dom timmarna istället för att sprida ut dom så man kan ta in på nått hotell över natten? Jag tänkte också på detta ”utsluss”.. man kan ju tydligen få fotboja eller liknande sista 8 månaderna stämmer det? Vad är chansen att det går igenom? Måste ju vara bättre att han avtjänat straffet hemma istället de är ju platsbrist på fängelsen. Sen undrar jag om det fortfarande är gratis att ringa för intagna? 😵‍💫😥 och en sista fråga. Får man gifta sig i fängelset ? Är det plitarna då som kan vara gäster ?
Bröllopsnatten blir på papperslakan. Djävlar vad det kommer att prassla.
Citera
2022-06-08, 21:21
Medlem
Citat:
Okej tack för svar! Läste att det var gratis att ringa under Corona men tydligen så har dom slutat med gratissamtal

Det går inte längre att skicka in kontanter in anstalten. Man får arbeta eller studera på anstalten. Timlönen är runt 12?kr

Svaret ovan om permission mm var mycket bra.

Alla tillstånd (telefontillstånd-besökstillstånd) man ansöker om brukar ta tid. Men har man "tur" kan det gå "fort". Angående besök - Anses relationen var nära, så har man mer överseende men jag vet inte var praxis ligger nu. Bevakade besök - ingen kontakt. Obevakade besök - kontakt. Har man barn så är det lättare med godkända besök med barnen. Då har man ofta speciella barnbesöksrum. Men KV ska se till barnens bästa inte pappan eller mamman.

Här är kriminalvårdens hemsida.

https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/

PS Anstalterna försöker göra saker lika men det kan skilja sig lite i mellan dem.
Citera
2022-06-08, 21:23
Medlem
missDementias avatar
OKej, jag fattar att du vill "stand by your man".
Gör det du. Det är väl fint om ni hittat kärleken.
Men att gifta sig, det bör man inte göra lättvindligt. VÄnta tills han kommer ut och han visar att han får ordning på sitt liv, annars kommer du bara dras ner av hans skit. Inte så kul att sitta med skulder över öronen sen bara för han håller på med knarkaffärer och eller använder själv.
Citera
2022-06-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det går inte längre att skicka in kontanter in anstalten. Man får arbeta eller studera på anstalten. Timlönen är runt 12?kr

Svaret ovan om permission mm var mycket bra.

Alla tillstånd (telefontillstånd-besökstillstånd) man ansöker om brukar ta tid. Men har man "tur" kan det gå "fort". Angående besök - Anses relationen var nära, så har man mer överseende men jag vet inte var praxis ligger nu. Bevakade besök - ingen kontakt. Obevakade besök - kontakt. Har man barn så är det lättare med godkända besök med barnen. Då har man ofta speciella barnbesöksrum. Men KV ska se till barnens bästa inte pappan eller mamman.

Här är kriminalvårdens hemsida.

https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/

PS Anstalterna försöker göra saker lika men det kan skilja sig lite i mellan dem.
Tusen tack för svaret
Citera
2022-06-09, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missDementia
OKej, jag fattar att du vill "stand by your man".
Gör det du. Det är väl fint om ni hittat kärleken.
Men att gifta sig, det bör man inte göra lättvindligt. VÄnta tills han kommer ut och han visar att han får ordning på sitt liv, annars kommer du bara dras ner av hans skit. Inte så kul att sitta med skulder över öronen sen bara för han håller på med knarkaffärer och eller använder själv.

Hon har dessutom precis träffat honom så det är inte ens mer än någon sorts tonårsförälskelse.

"Kärlek".

TS: Vänta cirka sex månader så förälskelsen svalnar i stället.
Citera
2022-06-09, 02:13
Medlem
wes420s avatar
vad är syftet med giftermålet, att ni ska kunna ses i fängelset?

är detta någon du vill gifta dig med, bygga en framtid med och eventuellt skaffa barn med?

är det en person som du stolt visar upp för släkt och vänner?

tänk dig för säger jag bara.
det är ett förhållande som med stor säkerhet kommer att sluta väldigt illa, inte minst för dig.
Citera
2022-06-09, 05:58
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Bröllopsnatten blir på papperslakan. Djävlar vad det kommer att prassla.
Må så vara, men det blir inget vänsterprassel iaf

Livet är uppochner. Tänk att folk som ska sitta inne i 4 år har tjejer som aktivt vill vara med dem medan en annan som jobbar hela livet & har stadig inkomst & inte är våldsam aldrig hittar nån

TS, hitta en man som har ett jobb istället för en som lever på att sälja droger. Ni kan partyknarka lite ändå. Men ska han sitta 4 år har han nog haft rätt mycket eller av det tyngre slaget? Nåväl, jag kan inte straffsatserna så jag kanske är ute & cyklar....
Citera
2022-06-09, 08:02
Medlem
Citat:
Hej! Jag är helt förkrossad, min pojkväns dom kom idag och hovrätten fastställde tingsrättens dom. Han ska nu få ett straff på 3,8 år. Han är straffad innan och suttit inne 2 gånger tidigare. (”Endast” Narkotika, inga våldsbrott eller liknande) nu har jag några frågor. Jag har själv en prick i registret (ringa) och får inte hälsa på honom om de inte är under bevakning eller glasruta som jag förstått de ? Får man röra varandra under övervakning av plitar? När han får börja komma ut på permission, hur länge får han vara ute i taget? Läste att man får ett visst antal timmar varje månad, kan man slå ihop dom timmarna istället för att sprida ut dom så man kan ta in på nått hotell över natten? Jag tänkte också på detta ”utsluss”.. man kan ju tydligen få fotboja eller liknande sista 8 månaderna stämmer det? Vad är chansen att det går igenom? Måste ju vara bättre att han avtjänat straffet hemma istället de är ju platsbrist på fängelsen. Sen undrar jag om det fortfarande är gratis att ringa för intagna? 😵‍💫😥 och en sista fråga. Får man gifta sig i fängelset ? Är det plitarna då som kan vara gäster ?
tror du kan gifta dig i fängelset iallafall, vet Sebbe Stakkset berättade att präster och olika religiösa grupper ofta kommer och besöker fängelser och talar i grupp osv
Citera
2022-06-09, 16:16
Medlem
Det låter som en väldigt jobbig situation. Jag tycker inte att du borde vänta på honom även om du älskar honom. 4 år är väldigt lång tid ska du sitta i fängelse i medberoende? Eller man kanske inte kan säga så fast ditt liv kommer vara stil. Ni borde förbli vänner och om ni fortfarande älskar varandra när han kommer ut kan ni ju bli ihop igen. Är detta hanns första brott? om han har begått brott tidigare kan det var så att han faller tillbaka när han väll kommer ut och då måste du vänta igen. Blir svårt att flytta skaffa barn och annat. Sen kanske sånt inte är något du vill men om du vill ha familj så lämna.
Citera
2022-06-09, 17:06
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polymoth
Gratis att ringa har det aldrig varit, det borde din snubbe veta om, om han nu gjort ett par vändor. Skicka med han lite telefonkort in, det är hårdvaluta. Annars är det brev som gäller.

Det var gratis att ringa en tid under pandemin. Telefonkort behövde man men markeringarna drogs inte när man ringde. Fast nu kostar det igen. Det går naturligtvis inte att skicka in telefonkort utan de måste köpas på insidan.

Citat:
Ursprungligen postat av attitydhora
Så se till att skriva brev, ta med frimärken och kuvert med in till kåken då det tar tid o få första kioskpengarna.

Frimärken är stoppade och får inte tas in längre utan måste nu köpas i kiosken. Däremot är det fortfarande tillåtet att skicka med ett frankerat och adresserat svarskuvert när man skriver in.

Vad jag säger gällde för en månad sedan men reglerna ändras hela tiden så kolla med anstalten för säkerhets skull.
Citera
2022-06-09, 17:10
Medlem
Spontant.... vad säger Din mamma? Om hon lämnat walk over så kanske det finns NÅGON anhörig som är på din sida? ELLER så inser Du själv idiotin att gifta dig med en fängelsekund. Hallå liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in