Citat:
Ursprungligen postat av
Woody84
Hej! Jag är helt förkrossad, min pojkväns dom kom idag och hovrätten fastställde tingsrättens dom. Han ska nu få ett straff på 3,8 år. Han är straffad innan och suttit inne 2 gånger tidigare. (”Endast” Narkotika, inga våldsbrott eller liknande) nu har jag några frågor. Jag har själv en prick i registret (ringa) och får inte hälsa på honom om de inte är under bevakning eller glasruta som jag förstått de ? Får man röra varandra under övervakning av plitar? När han får börja komma ut på permission, hur länge får han vara ute i taget? Läste att man får ett visst antal timmar varje månad, kan man slå ihop dom timmarna istället för att sprida ut dom så man kan ta in på nått hotell över natten? Jag tänkte också på detta ”utsluss”.. man kan ju tydligen få fotboja eller liknande sista 8 månaderna stämmer det? Vad är chansen att det går igenom? Måste ju vara bättre att han avtjänat straffet hemma istället de är ju platsbrist på fängelsen. Sen undrar jag om det fortfarande är gratis att ringa för intagna? 😵💫😥 och en sista fråga. Får man gifta sig i fängelset ? Är det plitarna då som kan vara gäster ?
Narkotikabrott anses som ett "
brott i hemmet" så sannolikheten för att man får avtjäna med fotboja är minimal.
Mycket handlar om de den intagnes sk "
särskilda villkor" dvs vad kriminlavården anser om dig, Vilka du umgåtts med inne och hur man skött sig i övrigt. Då din pojkvän är återfallsförbrytare så skulle jag tippa på att KV redan har en hel del dokumentation om honom.
Jag antar att nu ska han ner till riksmottagningen (på Kumla) för utvärdering för att sedan placeras på en anstalt med ledig plats.
När det gäller besök så kan det bli svårt ifall man tidigare är dömd eller förekommer i misstankeregistret (samma gäller för telefontillstånd).
Lyckas du få till ett besök så kommer det nog vara bevakat dvs man sitter på avstånd med 2 st krimvårdare alternativt att det är plexiglasvägg emellan. Ingen kroppskontakt får ske.
När det gäller giftermål så är det nåt han får ansöka om (lämna in en hemställan) . KV gör en bedömning för att sedan godkänna eller avslå