2022-06-08, 07:35
Medlem
Hej! Jag är helt förkrossad, min pojkväns dom kom idag och hovrätten fastställde tingsrättens dom. Han ska nu få ett straff på 3,8 år. Han är straffad innan och suttit inne 2 gånger tidigare. (”Endast” Narkotika, inga våldsbrott eller liknande) nu har jag några frågor. Jag har själv en prick i registret (ringa) och får inte hälsa på honom om de inte är under bevakning eller glasruta som jag förstått de ? Får man röra varandra under övervakning av plitar? När han får börja komma ut på permission, hur länge får han vara ute i taget? Läste att man får ett visst antal timmar varje månad, kan man slå ihop dom timmarna istället för att sprida ut dom så man kan ta in på nått hotell över natten? Jag tänkte också på detta ”utsluss”.. man kan ju tydligen få fotboja eller liknande sista 8 månaderna stämmer det? Vad är chansen att det går igenom? Måste ju vara bättre att han avtjänat straffet hemma istället de är ju platsbrist på fängelsen. Sen undrar jag om det fortfarande är gratis att ringa för intagna? 😵‍💫😥 och en sista fråga. Får man gifta sig i fängelset ? Är det plitarna då som kan vara gäster ?
Senast redigerad av Woody84 2022-06-08 kl. 07:39.
Citera
2022-06-08, 07:47
Medlem
Hej, på grund av överfulla fängelse kommer han ut kanske om två år eller tidigare. Men smart är är han inte om han åkte in flera gånger. Tänk efter om du har nån framtid med honom. Hade han nån ett jobb att gå till innan? Lycka till.
Citera
2022-06-08, 07:51
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Dumpa och skaffa dig en vettig kille är mitt tips.
Låter TS som nån en vettig kille vill ha ?

OnT TS du ställer detaljfrågor om besök på kåken, bättre bara besöka och låta dem berätta på stället hur det funkar.

4 år låter som nån som inte förtjänar sympati, inte du heller som förbiser vad han håller på med.
Citera
2022-06-08, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woody84
Hej! Jag är helt förkrossad, min pojkväns dom kom idag och hovrätten fastställde tingsrättens dom. Han ska nu få ett straff på 3,8 år. Han är straffad innan och suttit inne 2 gånger tidigare. (”Endast” Narkotika, inga våldsbrott eller liknande) nu har jag några frågor. Jag har själv en prick i registret (ringa) och får inte hälsa på honom om de inte är under bevakning eller glasruta som jag förstått de ? Får man röra varandra under övervakning av plitar? När han får börja komma ut på permission, hur länge får han vara ute i taget? Läste att man får ett visst antal timmar varje månad, kan man slå ihop dom timmarna istället för att sprida ut dom så man kan ta in på nått hotell över natten? Jag tänkte också på detta ”utsluss”.. man kan ju tydligen få fotboja eller liknande sista 8 månaderna stämmer det? Vad är chansen att det går igenom? Måste ju vara bättre att han avtjänat straffet hemma istället de är ju platsbrist på fängelsen. Sen undrar jag om det fortfarande är gratis att ringa för intagna? 😵‍💫😥 och en sista fråga. Får man gifta sig i fängelset ? Är det plitarna då som kan vara gäster ?

Tror att svaren på frågorna du ställer ger sig efterhand. Det beror på hur han sköter sig i fängelset. Det beror på vilken typ av anstalt han sitter på. Tror inte svaren är givna på förhand.

Och ja, det där med att det är platsbrist i kriminalvården lär påverka.

Väntan och ovisshet kring permissioner och liknande, besök och allt det du nämner, lär bli en del av hans - och er - tillvaro framöver.
Citera
2022-06-08, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Tror att svaren på frågorna du ställer ger sig efterhand. Det beror på hur han sköter sig i fängelset. Det beror på vilken typ av anstalt han sitter på. Tror inte svaren är givna på förhand.

Och ja, det där med att det är platsbrist i kriminalvården lär påverka.

Väntan och ovisshet kring permissioner och liknande, besök och allt det du nämner, lär bli en del av hans - och er - tillvaro framöver.

Okej tack 😞
Citera
2022-06-08, 08:00
Medlem
Citat:
Okej tack 😞

Jag är inte väldigt kunnig i ämnet ska jag säga.

Det där med besök via glasruta tror jag inte förekommer i Sverige, det är något som finns i amerikanska filmer. Tror besök sker i särskilda besöksrum. Att intagna gifter sig har väl förekommit rätt mycket.

Beklagar din situation. Hoppas livet ordnar upp sig på sikt.
Citera
2022-06-08, 08:04
Medlem
gorillaglues avatar
Några bevakade besök om du är straffad. Sköter man sig får man sedan obevakade besök. Gift dig INTE med en som sitter inne, absolut inte! Vänta till frigivning.
Citera
2022-06-08, 08:11
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:

Varför frågar du inte din pojkvän. Han om någon borde väl veta vad som gäller när han redan har gjort 2 turer.

Hoppas att siffran du har i ditt nick inte är året du föddes för då är du närmare 40 bast å borde ha växt upp.

Är du så fattig att du inte ens kan kosta på din pojkvän samtal så får du väl fint sitta hemma å vänta tills han kommer ut.

Jag önskar er dock lycka till. Men risken är stor att ni kommer dra ner varandra i misär.

Varför gifta er i fängelset för? Han sitter inte inne på livstid.

Ja hårda ord kan det tyckas. Men skriker texten "fjortis" så kan jan inte låta bli.

Lycka till dock (det lär ni behöva) 👍
Citera
2022-06-08, 09:02
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat.

TS har inte bett om åsikter om huruvida killen är den rätte för henne.

/Mod
Citera
2022-06-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Några bevakade besök om du är straffad. Sköter man sig får man sedan obevakade besök. Gift dig INTE med en som sitter inne, absolut inte! Vänta till frigivning.
Okej tack 😔
Citera
2022-06-08, 11:55
Medlem
TheNightTrippers avatar
En liten undran bara, varför vill du gifta dig i ett fängelse? Det är ju ingen speciellt romantisk plats och han kommer inte bära dig över tröskeln och ni kommer inte tillbringa bröllopsnatten tillsammans.
Planera istället under tiden han sitter av sin tid, är verkligen mitt tips.

Och se till att han sköter sig där inne och pluggar och gör grejer som han har nytta av när han kommer ut igen.
Citera
2022-06-08, 12:09
Medlem
zeligs avatar
Citat:

Narkotikabrott anses som ett "brott i hemmet" så sannolikheten för att man får avtjäna med fotboja är minimal.

Mycket handlar om de den intagnes sk "särskilda villkor" dvs vad kriminlavården anser om dig, Vilka du umgåtts med inne och hur man skött sig i övrigt. Då din pojkvän är återfallsförbrytare så skulle jag tippa på att KV redan har en hel del dokumentation om honom.

Jag antar att nu ska han ner till riksmottagningen (på Kumla) för utvärdering för att sedan placeras på en anstalt med ledig plats.

När det gäller besök så kan det bli svårt ifall man tidigare är dömd eller förekommer i misstankeregistret (samma gäller för telefontillstånd).

Lyckas du få till ett besök så kommer det nog vara bevakat dvs man sitter på avstånd med 2 st krimvårdare alternativt att det är plexiglasvägg emellan. Ingen kroppskontakt får ske.

När det gäller giftermål så är det nåt han får ansöka om (lämna in en hemställan) . KV gör en bedömning för att sedan godkänna eller avslå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in