Citat:
Ursprungligen postat av
Itibixi
Förstår inte vad du menar med att köra obskyra program, hur är det relevant?
Angående smartphones och alltid använda online konto, det händer ju eftersom det är det enda alternativet om man har dessa modeller av smartphones. Att man fått välja bort online konto för microsoft och en Windows maskin har varit något som man mestadels väljer för att det är en frihet som man tycker ska finnas. Just att Microsoft börjar begränsa denna frihet är ju ett tecken på att de anpassar sig efter vad alla andra gör och då blir det som sagt mindre integritet för användaren. Angående att använda korrekta sekretessinställningar är något också människor i generella drag inte orkar betunga sig med och det är såklart en medveten handling av alla dessa företag för att de faktiskt tjänar på det. Tror du kan hålla med mig om detta.
Att just microsoft väljer att gå en sådan väg är ju som sagt poängen med att man uppmärksammar detta, något man kanske tyckte var bra börjar bli dåligt och därav denna uppmärksamhet, känner nästan att det är lite udda att personer som dig försöker på visa att det motsatta är udda.
Och att du säger är lite skrattretande för att det vi pratar om är något som blir mer eller mindre påtvingat, för att sedan känna att det är en bra och underlättande funktion men samtidigt omedvetna om hur mycket data som sparas av användarna.
Jag hade inte haft något problem med universal inloggning med användarnamn/ lösenord så länge man kan likaså välja bort det och köra inloggning lokalt - Och här är problemet idag, att det börjar bli det enda alternativet.
Tror att du likaså skadar denna diskussion och kommande diskussioner genom att slänga på en stämpeln "foliehatt" på människor som inte gillar utvecklingen av datainsamling, vare sig det är vilka hemsidor du tittar på, vad som står i dina mail eller om det är dina fysiska fingeravtryck med mera.
Och nej, jag har inte konstaterat att Microsoft för över dina fingeravtryck eller iris till deras servrar, det jag hävdar är att det är dit utvecklingen går så länge vi accepterar såna här steg i små doser. Det här kan man även se idag med tanke på hur utvecklingen har gått, därav min kommentar om fingeravtryck som miljontals människor har fått se på en öppen svartmarknad. Hur man än vrider och vänder i sekretessinställningarna så är det en verklighet att det behöver inte betyda ett dyft om din data finns på en server och den blir sedan hackad och läckt ut på nätet.
1:st Med obskyra program så menar jag de program som många här ofta hänvisar till för att stärka sekretessen i datorn. Det är dessa som jag menar är obskyra och totalt onödiga..
Så du menar att det är helt ok att använda online konton i mobilen, trots att du inte kan styra sekretessen i den lika bra... Men det är förkastligt att använda ett onlinekonto i din dator som du kan styra sekretessen i noggrant!
Ehhh...... I mina öron låter det bakvänt.. Och ologiskt.
Sedan säger du att man inte kan välja ett lokalt konto i Windows, trots att du visst kan det. Det kräver ett par extra steg av handpåläggning.. (som du tydligen gör) och i nästa mening så hävdar du att ingen orkar betunga sig med att ställa in korrekta sekretessinställningar..!??
Det blir lite motsägande att du som intresserar dig för lokala konton (och därför betungar dig med att skaffa ett lokalt konto) samtidigt hävdar att de som intresserar sig för sin integritet inte skulle orka betynga sig med att ställa in korrekta sekretess inställningar, trots att detta är enklare..
Jag håller med dig om att det är olyckligt att Microsoft har valt att lura in okunniga användare i att tro att microsoftkonto är enda sättet att använda Windows idag.
Men det finns trots allt enkel hjälp till att slippa det, om man så vill..
Men det är tydligen helt acceptabelt, troligen även för dig, att logga in med ett "märkesbundet" onlinekonto på surfplattan, smart-tvn som i mobilen..!!?????
Då känns det lite tramsigt när folk klagar på att använda ett liknande i Windows eller Apple datorn.
Ditt data, dina mail, dina dokument och din surf historik och dina ev. Fingeravtryck ligger ju redan i molnet.. Via din telefon/surfplatta/Google Chrome.
Så att enbart hoppa på online konton i din Windows eller appledator blir i jämförelse rent tramsigt..
Det är mer troligt att din dator blir hackad och att ditt data stjäls därifrån än att microsoft/Apple/Google servrar blir hackade.
Jag får iallafall uppfattningen att de Som klagar på Microsoft konton mer tycker att det är "häftigt" att klanka på Microsoft och Windows, än att de egentligen motsätter sig onlinekonto..
Alla dessa har ju troligtvis redan Google, Apple eller Microsoft konton.. (kanske så har även du det? Och då faller ju all din kritik platt till marken.)