2022-06-08, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad skulle vara fel med att lämna de ensamma i en bil en en stund en regnig dag sval dag…?

Det gör folk dagligen, eller tror du alla hundägare med hundbur i bilen alltid alltid alltid tar med sig hunden ur bilen när de ska t ex handla nåt…? Samma med barn….

Då ska jag berätta för dig att jag bor i Sala och just den dagen detta hände så var det 22 grader i skuggan och betydligt mer i solen. Så nej det är ALDRIG okej att lämna ett barn ensam i bilen.
Jag hoppas att denna kvinna blir av med ditt barn och aldrig mer får ha barn.
Citera
2022-06-08, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Finns det inga barn i länder där det kan bli 40° ute…?

Det är såklart en väldigt hög temperatur som inte alls är behaglig eller bra för små barn. Men ändå…

Jag tror knappast de barnen vistas i 40 grader speciellt länge i så fall eller utan uppsikt.
Citera
2022-06-08, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virkevirre90
Då ska jag berätta för dig att jag bor i Sala och just den dagen detta hände så var det 22 grader i skuggan och betydligt mer i solen.
Händelsen ifråga inträffade kl 11 på förmiddagen. Enligt SMHIs historik var det då 19 grader. Jag vet lika lite som du hur bilen stod parkerad, men det KAN ju iaf ha varit så att den stod så att den skuggades av byggnaden där träningslokalen ligger.
Citera
2022-06-08, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Händelsen ifråga inträffade kl 11 på förmiddagen. Enligt SMHIs historik var det då 19 grader. Jag vet lika lite som du hur bilen stod parkerad, men det KAN ju iaf ha varit så att den stod så att den skuggades av byggnaden där träningslokalen ligger.

Omöjligt att skugga ligger där, inte klockan 11, möjligen senare efter 13 så som solen ligger nu i höjd, dessutom är de närmaste platserna för rörelsehindrade som kan få skugga då.

Går inte heller att se in i bilen från lokalen.
Citera
2022-06-08, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Omöjligt att skugga ligger där, inte klockan 11, möjligen senare efter 13 så som solen ligger nu i höjd, dessutom är de närmaste platserna för rörelsehindrade som kan få skugga då.

Går inte heller att se in i bilen från lokalen.
Oavsett, så var det uppenbarligen inte för varmt i bilen eftersom barnet sov lugnt och mådde bra. Det kanske inte händer så mycket spännande saker i Sala så folk tenderar att förstora upp och dramatisera småsaker? Eftersom barnet inte tog någon skada borde detta inte vara något för Salaborna att gå och gruva sig för.
Citera
2022-06-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Varför inte då? Vad menar du att socialen kunde gjort om barnet inte var "i bra skick"? I så fall hade det väl varit bättre att kalla på en ambulans.
Självklart skall socialen kopplas in i ett fall som detta, så saken kan utredas för barnets bästa.

Men mammans bästa då? Hon mår ju inte bra av socialen. Dessutom bryr sig socialen inte alls om barnens bästa. Socialen läser in och misshandlar oskyldiga barn! Det är fakta och det är fucked-up!
Citera
2022-06-08, 09:03
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Jag tycker inte om såna uttryck!
Du vet inget så säg inget.

Skiter väl vad du tycker, hon är WT och ett sprutluder som hellre gymmar än att ta hand om sitt barn.
Citera
2022-06-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Kan vi en gång för alla slå fast att det gjordes en helt obefogad polisanmälan? Polisen konstaterade att barnet inte lidit någon skada utan sov sin normala sömn då polisen störde och väckte det. Alla inslag i tråden om tänkbara scenarier är inget annat än fantasier. Med allra största sannolikhet hade barnet fortsatt sova tills mamman återkom. Vissa oroar sig över hur varmt det blir i en bil som står i solskenet under 1 timme även om förhållandena inte var sådana vid den aktuella händelsen. Såg någon tabell som visade på 80° C vid 25° C utetemp. Jag testade igår att ha bilen i solgasset under 3 tim och just 25°. Det var 40 ° i bilen då jag satte mig i den. Knappast livsfarligt ens för ett litet barn.

Den här mamman har absolut inte gjort något olagligt om ändå lite ogenomtänkt och framför allt inte skadat sitt barn.

Jag tror du är lite väl optimistisk om du inte tror att 40 grader kan vara skadligt för ett spädbarn... men men. Barn blir överhettade mycket snabbare än vuxna för att de är så små. Mindre massa att värma upp.
Citera
2022-06-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag tror du är lite väl optimistisk om du inte tror att 40 grader kan vara skadligt för ett spädbarn... men men. Barn blir överhettade mycket snabbare än vuxna för att de är så små. Mindre massa att värma upp.

Nu var det med största sannolikhet inte över 25° i bilen vid aktuell tidpunkt.
Citera
2022-06-08, 09:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983

Spädbarn kan inte reglera kroppstemperaturen genom svettning och 40 grader är definitivt inte en rekommenderad temperatur att låta ett spädbarn vistas i. Oavsett temperatur ska givetvis inte ett spädbarn lämnas ensam i en bil.
Citera
2022-06-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gotlandics
Har man en bebis som man sätter i bilen och sen går o tränar, så är det bra bevis på att alla inte ska va föräldrar.

På vilket sätt då…?
Föräldrar lämnar ju bebisar ensamma att sova dagligen, och går nån annanstans och uträttar något, och har därmed inte fysiskt närvaro och övervakar 100% av tiden….
Citera
2022-06-08, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virkevirre90
Då ska jag berätta för dig att jag bor i Sala och just den dagen detta hände så var det 22 grader i skuggan och betydligt mer i solen. Så nej det är ALDRIG okej att lämna ett barn ensam i bilen.
Jag hoppas att denna kvinna blir av med ditt barn och aldrig mer får ha barn.

Fast inser du inte hur jäkla knasigt du och andra argumenterar….?

Även om det skulle visa sig vara fel av den kvinnan där och då, så kan det ju för tusan vara helt ok att lämna en bäbis att sova i en bil vid andra tillfällen med andra förhållanden.
Det blir ju liksom inte alltid varmt i en bil….

Sen den aktuella händelsen. Vet vi med absolut säkerhet idag, att den bilen stod i solen? Inte hade ventilation påslagen (finns bilar med sådant ja…) inte hade t ex taklucka och/eller fönster delvis öppna? Inte hade babylarm med tempövervakning etc…?

Om vi inte vet allt detta säkert, så kan vi heller inte döma i detta läge.

Framkommer det, alltså bekräftas, att kvinnan verkligen gjort en radda allvarliga fel, då kan vi döma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in