Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Om du kollar på bankernas "hur mycket för jag låna" kalkyler på deras websidor, har max lånebelopp minskat de senaste 3 månaderna eller så?
Bankerna kommer såklart inte buffra upplåningskostnaderna, det kommer läggas på kund.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Tja, men det kan ju bli de som har låg belåning som är inne och köper. Ifall det blir en prisreduktion.
Då blir det ingen stor prisreduktion.
Ang pensionärer så borde vi ha sett den massförsäljningen för länge sedan. Elpris speciellt har varit högt.
Det kommer inte finnas tillräckligt med köpare för nuvarande eller närliggande priser. Säljarna kommer behöva möta dem längre ned.
Vi har bara haft en vinter med rejält högre elpriser, nu har det spillt över på alla andra led och förhoppningen om att prisökningarna endast ska gälla elpriser och att dessa ska vara övergående har lagt sig. Nu är det räntor, energi, mat, resturangbesök... the list goes on.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det går inte se något prisfall nationellt eller ens för Stockholms län.
Men i Stockholms innerstad påstås det här i tråden att det rasat.
Så vad du säger är det speciellt i Stockholms innerstad som skräpet finns.
Håller ni andra med om det?

Nej det säger jag inte. Jag syftade främst på hus som bebos av äldre, med undermåligt underhåll, i kringliggande kommuner runt städer. Dessa objekt har haft rejäl medvind under pandemin och jag är övertygad att det är dessa bostäder som kommer se de största fallen på sikt. Trenden syns även I USA, utbudet har exploderat av pandemi-vinnar-bostäderna en bit från städerna, medans utbudet är relativt tightare inom städerna. Men BRFer med höga lån, korta löptider och undermåligt underhåll för att hålla avgifterna nere kommer också falla rejält i pris mot bra föreningar.
Stockholms innerstad är rejält överhettad den också och ligger före i resten av landet i trend. Kalla det sentimentsindikator.
Måste man köpa bostad nu så ska man vara jäkligt försiktig med VAD man köper. Oavsett vad du eller flanders säger så kommer ett prisfall inte slå lika överallt...