2022-06-07, 23:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaijtS
Sentimentet är helt annorlunda från bara några veckor sen, köpare VILL inte betala efterfrågat pris. När uppgången i BoObl5Y får genomslag i lånelöftena som inte längre är giltiga under/efter sommaren KAN inte ens köpare betala efterfrågat pris.
Om du kollar på bankernas "hur mycket för jag låna" kalkyler på deras websidor, har max lånebelopp minskat de senaste 3 månaderna eller så?

Citat:
Att bostadsägare som grupp har relativt låg belåningsgrad kommer inte ha någon som helst påverkan på priset. Marknadspriset sätts av de bostäder som måste säljas, pga behov av större, dödsbon, jobb i andra städer etc. Över 1 miljon pensionärer bor dessutom i småhus, det spelar ingen roll hur stor en korrektion är, de kommer fortfarande göra vinst om de säljer och köper mindre hus/lägenhet eller flyttar till annan typ av boende. Anledningen till att många stannar i sina hus är för att det framförallt för att det har varit billigt, men när inflationen tar sig igenom från alla håll blir det jobbigt att bo kvar i hus med direktverkande el och undermåligt underhåll - det kommer bli massa rörelse från denna grupp.
Tja, men det kan ju bli de som har låg belåning som är inne och köper. Ifall det blir en prisreduktion.
Då blir det ingen stor prisreduktion.

Ang pensionärer så borde vi ha sett den massförsäljningen för länge sedan. Elpris speciellt har varit högt.

Citat:
Det kommer bli en otrolig prisdiskrepans mellan bra och skräpobjekt. I bullmarketen som vi haft senaste åren så har allt gått bra, men precis som på aktiemarknaden så synas skräpaktierna när allt vänder ned.
Det går inte se något prisfall nationellt eller ens för Stockholms län.
Men i Stockholms innerstad påstås det här i tråden att det rasat.

Så vad du säger är det speciellt i Stockholms innerstad som skräpet finns.
Håller ni andra med om det?
2022-06-07, 23:23
Medlem
Lavas avatar
Ett tecken i tiden, fondförvaltare dumpar bostadsbolagen:
https://www.affarsvarlden.se/fastighet/forvaltaren-dumpar-bolag-med-bostader-salt-nastan-hela-innehavet
2022-06-07, 23:24
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om du kollar på bankernas "hur mycket för jag låna" kalkyler på deras websidor, har max lånebelopp minskat de senaste 3 månaderna eller så?

Tja, men det kan ju bli de som har låg belåning som är inne och köper. Ifall det blir en prisreduktion.
Då blir det ingen stor prisreduktion.

Ang pensionärer så borde vi ha sett den massförsäljningen för länge sedan. Elpris speciellt har varit högt.

Det går inte se något prisfall nationellt eller ens för Stockholms län.
Men i Stockholms innerstad påstås det här i tråden att det rasat.

Så vad du säger är det speciellt i Stockholms innerstad som skräpet finns.
Håller ni andra med om det?
Det är väl Stockholm innerstad och Göteborg där priserna har sjunkit mest. Brukar alltid vara så, sedan följer resten av landet med.
2022-06-07, 23:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Sälja för lösa lånet så man kan dö i frid. För som alla vet är man inte fri om man är i skuld. Antar i förlängningen att man inte kommer till himlen eller nåt.
Man får vänta i Limbo tills dödsboet är uppdelat. Sedan är man skuldfri och kan komma till himlen.
2022-06-07, 23:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
sen vill de som du nämnde först inte förlora för mycket på sin bostad så de börjar också fundera på att sälja och sen är bollen i rullning
Vad spelar det för roll om min bostad går upp eller ned några miljoner. Jag ska ju bo här.
Jag förlorar inget om priserna faller. Jag har kvar min bostad jag vill bo i. Förstår du inte det?

Det är skillnad på att bo någonstans och swing-trada på börsen.
2022-06-07, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag förlorar inget om priserna faller.
Du förlorar förmögenhet
2022-06-07, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Ett tecken i tiden, fondförvaltare dumpar bostadsbolagen:
https://www.affarsvarlden.se/fastighet/forvaltaren-dumpar-bolag-med-bostader-salt-nastan-hela-innehavet

Fint att se TS i tråden. Har du landat nåt svar avseende din ursprungliga frågeställning?
2022-06-07, 23:43
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
De flesta i Vasastan lägger mer än detta på en genomsnittlig middag.

Något som många missar när det kommer till BR i Sthlm är att de flesta som köpt här antingen 1) köpt för länge sedan till mycket lägre pris 2) har hög lön och räntehöjningarna påverkar inte nämnvärt.

Spelar ingen roll, det finns en hel del som gått in med 80-85% belåning, föräldrar medlåntagare. Det är inte så hela vasastan består av folk som köpt för 10 år sen och inga nya har kommit in på marknaden. Jag känner till flera 90-talister bara på mina senaste jobb, som fått innerstadslägenheter med 85% belåning där föräldrarna lånat ut kontantinsats och gått in som medlåntagare för säkerheten.
Om det blir väldigt dyra räntekostnader, kommer många försöka hitta ett billigare boende och sälja. Folk betalar inte vad som helst för att bo.

Varför tror du kostnaden i BR varit nästan kostant i 15 år för nyköpare, ungefär som en hyresreglerad HR?
Varför tror du priserna gått upp nästan 100% sen 2014 då räntan skruvas ned till minimun? Knappast beror det på bostadsbrist, det är inte så mycket mer bostadsbrist nu jämfört med år 2015, utan det beror på räntan och därmed boendekostnadena sjunkit samt att folk kunnat få mer i lån.
Precis som priserna kommer gå ner nu när boendekostnaderna skruvas upp successivt. Vi får väl se vem som får rätt. Om priserna ligger kvar på samma nivå om rörliga räntan höjts till 3%, så äter jag upp mina använda fillingar.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-07 kl. 23:48.
2022-06-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Du förlorar förmögenhet

Förlorar inget innan man realiserar. Sen att belåningsutrymmet kan minska är en annan sak.
2022-06-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Spelar ingen roll, det finns en hel del som gått in med 80-85% belåning, föräldrar medlåntagare. Det är inte så hela vasastan består av folk som köpt för 10 år sen och inga nya har kommit in på marknaden. Jag känner till flera 90-talister bara på mina senaste jobb, som fått innerstadslägenheter med 85% belåning där föräldrarna lånat ut kontantinsats och gått in som medlåntagare för säkerheten.

Varför tror du priserna gått upp nästan 100% sen 2014 då räntan skruvas ned till minimun? Knappast beror det på bostadsbrist, det är inte så mycket mer bostadsbrist nu jämfört med år 2015, utan det beror på räntan och därmed boendekostnadena sjunkit samt att folk kunnat få mer i lån.
Precis som priserna kommer gå ner nu när boendekostnaderna skruvas upp successivt. Vi får väl se vem som får rätt. Om priserna ligger kvar på samma nivå om rörliga räntan höjts till 3%, så äter jag upp mina använda fillingar.

Vet inte om du har haft nån närmare kontakt med banker, men för 10 år sen var dom inte intresserade av borgenärer. Oftast är borgenärerna i pensionsåldern så dom har ingen framtida intjäningsförmåga i form av lön som kan utmätas; så det kanske var lika bra.
2022-06-07, 23:50
Avslutad
Citat:
Förlorar inget innan man realiserar. Sen att belåningsutrymmet kan minska är en annan sak.
Liksom-fbs husgud EO Svensson räknar tillgångar innan ”realisering”.

https://ekonomistas.se/2021/02/08/ar-verkligen-hushallens-skulder-for-hoga/

Får man inte räkna så helt plötsligt?
2022-06-07, 23:52
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Vet inte om du har haft nån närmare kontakt med banker, men för 10 år sen var dom inte intresserade av borgenärer. Oftast är borgenärerna i pensionsåldern så dom har ingen framtida intjäningsförmåga i form av lön som kan utmätas; så det kanske var lika bra.

Deras föräldrar har ofta varit runt 50-58 och går in som borgenärer med deras egna bostad som säkerhet, som rusat i pris senaste 10-20 åren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in