2022-06-07, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
... Varför är det konstigt att ett objekt som ligger bortom en horisont på en teoretiskt platt jord, försvinner botten först? ...

Det handlar inte om att det ligger bortom, det handlar om att det optiskt ligger under horisonten/marken.

På en platt jord kan man dra en rät och obruten linje från botten av tornet till betraktaren, dvs marken ligger hela tiden under siktlinjen. I verkligheten kan man, som med t.ex Turning Torso, observera att de nedre delarna av tornet skyms av marken, de nedre delarna av tornet ser ut att ligga under horisonten.

Citat:
... Vilket objekt bortom en horisont över en platt yta är det ni sitter och tittar på för att komma fram till en slutsats som lyder "så ser det inte ut på en platt jord"? ...

Alla objekt som delvis är dolda under marken. Finns massor med exempel i tråden, allt från solnedgångar där halva solen ligger under horisonten till byggnader som tydligt ligger under horisonten.

Citat:
Förstår ni att ni framstår som lite knäppa när ni säger er veta saker som ni inte vet?

Vad är det vi inte vet? Varför i hela världen tror du att vi inte har kunskap om hur ljus utbreder sig?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-06-07 kl. 09:22.
Citera
2022-06-07, 10:37
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Var det inte du som kände stridspiloter? De är kapten och befälhavare över sin farkost. Du verkar blanda ihop en titel med en juridisk definition bara för att?
Hobby är för mig något jag inte har huvudinkomsten från, svårare än så är det inte.
Men det verkar sticka ofantligt hårt i dina ögon måste jag säga, rätt roande.
Lite extra triggning, vad är högst I din rangordning, befälhavare eller kapten? Förstår att du stör dig på kapten så vi säger befälhavare då så du inte slaknar inför partnern sen... 🤣

Hur var det med formeln för att räkna ut horisonten på en teoretiskt oändlig platt jord, hur gör man det?

Finns fler bevis än någon kurvning, navigering är ett exempel. Hur navigerar vi I den verkliga världen och hur anser plattjordare att man istället ska navigera?

Men för att gå on topic igen, kalla mig gärna pilot om du blir lugnare av det, för mig är inte juridiska titlar så viktiga som för andra.

Men jag är oerhört nyfiken på formeln för horisont på en oändligt stor och platt jord. Den får gärna grottas vidare i. Men då menar vi inte samma definition som vi har vedertagen i alla andra sammanhang?

Nej jag känner inga stridspiloter alls men stötte på såna när jag var på flygflottilj och var på genomgång i hangar av JAS och Viggen. Han var löjtnant och berättade att han hade 3 år matte+fysik på Uppsala utöver officer och pilotutbildning. Om han var löjtnant skulle han väl knappast kalla sig för kapten trots att han sitter bakom spakarna själv i ett stridsflyg?
Kapten känns väldigt yrkesmässigt men han/hon är ju också en befälhavare. En sån som i regel har massa besättning under sig. Jag vet att en konduktör kan kalla sig tågbefälhavare. Vad är poängen?
Ingenting sticker i ögonen jag bara funderar hur mycket du fantiserar
Horisonten är återigen på ungefär samma ställe för mig om jag observerar för himmel och mark möts i mitt synfält och jorden är så pass stor att jag inte kan se någon skillnad. Fast egentligen existerar den inte på en platt jord...
Hur ska du se kurvan från ett flygplan hade du tänkt? Hur högt ska du flyga?

https://www.youtube.com/watch?v=W9ksbh88OJs&t=126s
Senast redigerad av withnonam3 2022-06-07 kl. 10:40.
Citera
2022-06-07, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Nej jag känner inga stridspiloter alls men stötte på såna när jag var på flygflottilj och var på genomgång i hangar av JAS och Viggen. Han var löjtnant och berättade att han hade 3 år matte+fysik på Uppsala utöver officer och pilotutbildning. Om han var löjtnant skulle han väl knappast kalla sig för kapten trots att han sitter bakom spakarna själv i ett stridsflyg?
Kapten känns väldigt yrkesmässigt men han/hon är ju också en befälhavare. En sån som i regel har massa besättning under sig. Jag vet att en konduktör kan kalla sig tågbefälhavare. Vad är poängen?
Ingenting sticker i ögonen jag bara funderar hur mycket du fantiserar
Horisonten är återigen på ungefär samma ställe för mig om jag observerar för himmel och mark möts i mitt synfält och jorden är så pass stor att jag inte kan se någon skillnad. Fast egentligen existerar den inte på en platt jord...
Hur ska du se kurvan från ett flygplan hade du tänkt? Hur högt ska du flyga?

https://www.youtube.com/watch?v=W9ksbh88OJs&t=126s

Vart sa jag att vi skulle titta på en kurva?
Börjar på allvar tro att du inte är läskunnig, vad skrev jag att de skulle få göra med mig?

Vad är formeln för att beräkna horisonten på den platta jorden? Eller behövs det en rund jord för att först beräkna detta?
Citera
2022-06-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det handlar inte om att det ligger bortom, det handlar om att det optiskt ligger under horisonten/marken.

På en platt jord kan man dra en rät och obruten linje från botten av tornet till betraktaren, dvs marken ligger hela tiden under siktlinjen. I verkligheten kan man, som med t.ex Turning Torso, observera att de nedre delarna av tornet skyms av marken, de nedre delarna av tornet ser ut att ligga under horisonten.

Alla objekt som delvis är dolda under marken. Finns massor med exempel i tråden, allt från solnedgångar där halva solen ligger under horisonten till byggnader som tydligt ligger under horisonten.

Vad är det vi inte vet? Varför i hela världen tror du att vi inte har kunskap om hur ljus utbreder sig?

Vilken platt yta med den här raka siktlinjen är det du tittar på för att avgöra huruvida ett objekt som ligger bortom en horisontlinje som ej uppstått på grund av någon kurva eller bruten siktlinje, inte ska försvinna botten först?

Sitter du och killgissar här, eller har du någon substans att dela med dig utav?

"Vi vet hur ljus fungerar" räcker inte under ett scenario där horisontlinjer inte längre är en manifestation av kurvor och brutna siktlinjer. Förstår du det?
Citera
2022-06-07, 14:57
Medlem
Citat:
Vilken platt yta med den här raka siktlinjen är det du tittar på för att avgöra huruvida ett objekt som ligger bortom en horisontlinje som ej uppstått på grund av någon kurva eller bruten siktlinje, inte ska försvinna botten först?

Jorden. Om jorden är platt så tittar jag utefter den platta jorden. Och kan konstatera att tornet ser ut att ligga under siktlinjen till horisonten.

Och eftersom tornet ser ut att ligga under siktlinjen är den rimligaste förklaringen att tornet faktiskt ligger under siktlinjen. Det är till och med den enda förklaringen.

Eller har du en annan förklaring till att tornet ser ut att ligga under horisonten?

Citat:
... "Vi vet hur ljus fungerar" räcker inte under ett scenario där horisontlinjer inte längre är en manifestation av kurvor och brutna siktlinjer. Förstår du det?

Nej det förstår jag självklart inte. Varför skulle vi inte veta hur ljus uppför sig?

Du har fått för dig att ljuset skulle uppföra sig på ett okänt sätt bara för att jorden är platt. Men vår kunskap om ljus kommer från empiri (observationer) och detta oavsett jordens form. Oavsett om jorden är platt, fyrkantig eller rund kan vi studera hur ljus uppför sig. Vår kunskap om ljus baseras inte på en "manifestation av kurvor" utan på verkligheten.

Citat:
... Sitter du och killgissar här, eller har du någon substans att dela med dig utav? ...

Att påstå att det inte finns "substans" inom naturvetenskapen och att världens samlade fysiker sitter och "killgissar" säger det mesta om hur förvirrat det är i huvudet på en plattis.
Citera
2022-06-07, 16:11
Medlem
Citat:
Jorden. Om jorden är platt så tittar jag utefter den platta jorden. Och kan konstatera att tornet ser ut att ligga under siktlinjen till horisonten.

Och eftersom tornet ser ut att ligga under siktlinjen är den rimligaste förklaringen att tornet faktiskt ligger under siktlinjen. Det är till och med den enda förklaringen.

Eller har du en annan förklaring till att tornet ser ut att ligga under horisonten?

Nej det förstår jag självklart inte. Varför skulle vi inte veta hur ljus uppför sig?

Du har fått för dig att ljuset skulle uppföra sig på ett okänt sätt bara för att jorden är platt. Men vår kunskap om ljus kommer från empiri (observationer) och detta oavsett jordens form. Oavsett om jorden är platt, fyrkantig eller rund kan vi studera hur ljus uppför sig. Vår kunskap om ljus baseras inte på en "manifestation av kurvor" utan på verkligheten.

Att påstå att det inte finns "substans" inom naturvetenskapen och att världens samlade fysiker sitter och "killgissar" säger det mesta om hur förvirrat det är i huvudet på en plattis.

Varsågod att presentera mig observationer som säger att en horisont som uppstått över en platt yta, utan att kurvor och siktlinjer är involverade, inte visar att objekt som ligger bortom en sådan horisont ska döljas botten först.

För det måste du ju sitta på? Du som går på observationer och empiri?
Senast redigerad av Dendummasillen 2022-06-07 kl. 16:17.
Citera
2022-06-07, 16:42
Medlem
Citat:
Varsågod att presentera mig observationer som säger att en horisont som uppstått över en platt yta, utan att kurvor och siktlinjer är involverade, inte visar att objekt som ligger bortom en sådan horisont ska döljas botten först.

Du förstår uppenbarligen inte vad observation och förklaring är. Inte ens du kan ifrågasätta att vi kan observera att objekt delvis är dolda under horisonten.

Vad som saknas är en förklaring till observationen på en platt jord. Observationen kan inte förklaras på en platt jord och är således ett evidens för att jorden inte är platt.

Däremot kan observationen förklaras med "kurva".
Citera
2022-06-07, 16:52
Medlem
Citat:
Du förstår uppenbarligen inte vad observation och förklaring är. Inte ens du kan ifrågasätta att vi kan observera att objekt delvis är dolda under horisonten.

Vad som saknas är en förklaring till observationen på en platt jord. Observationen kan inte förklaras på en platt jord och är således ett evidens för att jorden inte är platt.

Däremot kan observationen förklaras med "kurva".

Nej, jag ifrågasätter inte det jag ser. Jag ifrågasätter förklaringen till det jag ser. Är du kapabel att ifrågasätta en förklaring till något du tittar på?

Om jorden är rund så stavas självklart förklaringen "kurva" - och om den är platt så är förklaringen en annan. Det är intressant att du låtsas veta hur det egentligen 'ska se ut' över en teoretiskt platt jord, när du i själva verket inte har en aning. Genomskinligt!
Citera
2022-06-07, 17:55
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:

På en platt yta uppstår naturligtvis ingen horisont alls.

Om du är av en annan uppfattning får du gärna förklara hur det går till. Gör det utförligt och tydligt, och inte bara genom att droppa några svåra ord som du inte förstår.
Citera
2022-06-07, 17:58
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

1. Inget som ligger den platta ytan kommer ligga bortom den horisonten vi kommer se. Oavsett om den platta ytan är ändlig eller oändlig.

2. Om den platta jorden inte är oändlig utan det finns en kant, då är det det kanten som kommer bli den riktiga horisonten.

3. Om något ligger bortom horisonten på en ändlig platt yta så betyder det att den inte kommer vara på eller ovanför denna platta yta.

4. Ett objekt som är bortom en ändlig platt yta kan vara under dess horisont. Då är det möjligt att se att tex halva objektet är bortom horisonten.
Men observera att objektet då är utanför den platta ytan, inte på eller ovanför den platta yta.

5. Ett objekt kan aldrig någonsin vara bortom horisonten på en oändlig platt yta. För det finns helt enkelt ingen horisont att vara bortom.

Så länge du använder orden bortom horisonten på en platt yta så pratar du om att objektet inte längre är på eller ovanför denna platta yta.

Du är självklart kapabel att förstå detta själv.
Senast redigerad av Jazzil 2022-06-07 kl. 18:10.
Citera
2022-06-07, 18:04
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
På en platt yta uppstår naturligtvis ingen horisont alls.

Om du är av en annan uppfattning får du gärna förklara hur det går till. Gör det utförligt och tydligt, och inte bara genom att droppa några svåra ord som du inte förstår.

Det kommer uppstå en horisont på en platt yta också.
Är ytan väldigt liten är horisonten helt enkelt kanten på ytan.
Om ytan är väldigt stor eller oändlig kommer du även då få en ”horisont” där du kommer se en horisont där himlen kommer se ut att röra marken. Jag förklarat detta lite mer utförligt här: (FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2022-06-07, 18:11
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Det kommer uppstå en horisont på en platt yta också.
Är ytan väldigt liten är horisonten helt enkelt kanten på ytan.
Om ytan är väldigt stor eller oändlig kommer du även då få en ”horisont” där du kommer se en horisont där himlen kommer se ut att röra marken. Jag förklarat detta lite mer utförligt här: (FB) Flat Earth--Jorden är platt

Det är förvisso sant, men den linje där himmel och jord möts på en väldigt stor platt yta skulle ha så få likheter med den horisont vi ser på jorden att det vore fel att använda ordet horisont för att beskriva den. Jag föreställer mig att den skulle försvinna i ett dis även på den klaraste av dagar. Men det kan jag ju inte veta säkert, för jag har aldrig varit på en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in