Citat:
Ni? Jag tror att jorden är rund bara så att du vet. Dessutom så är jag helt medveten om att två helt parallella plan aldrig kan mötas vilket jag har sagt flera gånger nu. Var det poängen i mitt resonemang? Nä. Rälsen går inte ihop i verkligheten heller och inte heller krymper korridoren. Att du inte begriper att din syn ger dig en annan bild nämligen att rälsen ser ut att gå ihop och att en lång korridor krymper mellan tak,golv och vägg? Är det verkligen så svårt att hålla isär vad som faktiskt är i verkligheten och din personliga observation?
Då kan jag passa på att det är hjärnan som använder sig av skuggor, perspektiv med mera. Synen skickar in rådata och inget annat.
Men förklara nu hur det bildas en horisont på en platt jord, vilken horisont här stoppar rafiosignalerna?
Sidospår här men inget av det vi ser existerar egentligen vilket man lär sig om man studerat hur hjärnan fungerar. Faktiskt intressant att världen saknar färger helt och hållet, tiden som vi uppfattar den är inte samma som hos katt eller hund osv.
Just för att hjärnan är så triggad på att brygga information från synen gör det oerhört vanskligt att säga saker som "jag ser ju att jorden är platt", "jag ser ju att..." osv.
Bra att vi kommit överens om att parallella ytor aldrig kan mötas. Behöver vi definiera om betydelsen av vad en horisont är då eftersom det är begränsningen av hur långt vi potentiellt kan se med hänsyn till jordens sfäriska form? Den horisonten kan omöjligt uppstå på en oändligt platt yta även om sinnesintrycket kan verka så.
Hur ser formeln ut för att beräkna horisonten på en platt jord?