Citat:
Ursprungligen postat av
Naturgasturken
Geoscience har haft en väldigt trevlig tid senaste två veckorna på börsen. Rätt osexig del av olje/glasindustrin men väldigt viktig. Dessutom en bra lead för vad som komma skall.
CGGs fall efter Q1-rapporten berodde på att folk inte förstår vad de ska titta efter. Precis samma har vi sett i nästan alla offshore-servicebolag. Investerarpresentationen med tillhörande Q&A var mycket positiv och CGG växer ordentligt med ständigt nya kontrakt och nya rater. Kommer börja slå igenom ordentligt från Q3 och redan under 2023 bör pengabadandet börja.
PGS har gått riktigt riktigt bra och och är upp 40% på en vecka. Viskas om att de kommer omförhandla krediterna och sedan får det operativa kassaflödet jobba ner skulden. Oerhörd hävstång vilket med ökade rater och beläggning leder till rusande aktiekurs. Ser fram emot att låsa Q2 rapporten i juli.
Känns fortfarande dessutom som att geoscience är en helt bortglömd bransch fortfarande.
Jag har ganska mycket PGS, köpte dom runt 2,7. Hade tänkt köpa mer, men de dubblade innan jag hann med. Allt i princip rusar i norsk offshore, utom Seadrill. De här bolagen gick jag in i kanske feb-april. Minns inte så noga, och pallar inte med att kolla på Handelsbankens mongosida
PGS tripplat
Havila tripplat
Siem dubblat
Prosafe dubblat
Solstad- som jag sålde för tidigt, dubblade pengarna, men ändå, har säkert också tripplat
Så ett stort tack till dig turken som uppmärksammade mig på sektorn. Oljeproducenter förstod jag själv att det var vettigt att köpa men oljeservice hade jag inte en tanke på
Köpte in mig i CGG efter rapporten och de har sakta men säkert stigit, men idag blev det fart