2022-06-06, 09:29
Medlem
bajssprutans avatar
Outokumpu, som uppfann det nordiska guldet (legering bestående av 89 % koppar, 5 % aluminium, 5 % zink och 1 % tenn.) på uppdrag av myntverket visar vägen idag. Satana perkele!
Även om en guldtia knappt räcker till två jenka idag är det ändå en milstolpe värd att uppmärksamma.

Förra året gjorde jag 30% på att swinga outo, i år redan en utdelning på 3% plus 15% upp på aktien.
Jag håller ett tag till då jag tror att finstål till seriös industri är fortfarande dyrt även om den civila delen av det militärindustriella komplexet, dvs bilindustrin ligger pyrt till även om chiptillverkarna stockpilat neon sedan 2014.
Gas tar slut fort.

Lycka till till placeraduden som tänkte shorta oljan.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-06-06 kl. 09:39.
Citera
2022-06-06, 16:23
Medlem
brolinlevers avatar
Bra drag i DO idag, har före detta långivare semester idag? 7%, inte illa

Hänt något särskilt som jag missat eller bara att de laggat andra i sektorn
Citera
2022-06-06, 16:37
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Bra drag i DO idag, har före detta långivare semester idag? 7%, inte illa

Hänt något särskilt som jag missat eller bara att de laggat andra i sektorn
De borrade torrt åt någon kund utanför Australien vilket ökar sannolikheten för att kontraktet avbryts och därmed kan ett nytt till mycket högre rate skrivas.

Det borde kanske inte skicka upp aktien 7% så kan nog vara att de släpat efter lite också. Diamond har de bästa borrskeppen på marknaden just nu när Rystad presenterar Rig Score så när de rullar av sina kontrakt under 2023 bör de kunna skriva nya till marknadsledande rater.
Citera
2022-06-06, 17:00
Medlem
Gött med DO idag som är mitt största innehav i oljeservice.
Citera
2022-06-06, 18:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Har hört siffror på hundra gånger större markanvändande med vind. Vet ej om underhållsvägar med diken då är inräknade eller ej.
De är troligen medräknade. Man måste ju lägga ner kabel också.

Det fina med SMR:er är att du kan placera dem i gamla kolkraftverk med befintliga anslutningar. Även personalen kan jobba kvar och hela koldistrikt slipper på så sätt att dö. Det är tydligen ingen rocket science att driva mindre reaktorer och utföra det underhåll på kringutrustning som krävs.
Citera
2022-06-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
De är troligen medräknade. Man måste ju lägga ner kabel också.

När kraftverken ska plockas ner lär många av vägarna behöva rustas upp för att få upp maskiner som ska plocka ner verken. Rivning/nedmontering är ofta inte medräknat när folk säger att vindkraft är så bra.

Tänker i övrigt på vägarna upp till verken, att bygga väg är svindyrt men ofta kan man nog använda befintliga skogsbilvägar. Men vilka sår i naturen dessa vindkraftparken ställer till med. Tyvärr tror jag de kommer stå och förfalla utan att nedmonteras och markägarna som tidigare fått feta arrenden kommer sitta med svarte Petter i hand.
Citera
2022-06-06, 22:43
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
När kraftverken ska plockas ner lär många av vägarna behöva rustas upp för att få upp maskiner som ska plocka ner verken. Rivning/nedmontering är ofta inte medräknat när folk säger att vindkraft är så bra.

Tänker i övrigt på vägarna upp till verken, att bygga väg är svindyrt men ofta kan man nog använda befintliga skogsbilvägar. Men vilka sår i naturen dessa vindkraftparken ställer till med. Tyvärr tror jag de kommer stå och förfalla utan att nedmonteras och markägarna som tidigare fått feta arrenden kommer sitta med svarte Petter i hand.

https://michaela34.substack.com/p/why-greenpeace-and-its-ilk-are-bullish?utm_source=twitter&sd=pf&s=r

En text som sammanfattar trådens åsikter väl, ganska underhållande läsning, inte så lång heller
Citera
2022-06-06, 22:57
Medlem
Citat:
https://michaela34.substack.com/p/why-greenpeace-and-its-ilk-are-bullish?utm_source=twitter&sd=pf&s=r

En text som sammanfattar trådens åsikter väl, ganska underhållande läsning, inte så lång heller

Bra text. Tror inte klimatmupparna skulle bry sig om det dock utan avfärda den som "klimatförnekelse". Klimaträdslanr den nya religion, med barnprofeter, avlat och fanatiker.

Var några axietips på slutet av texten jag ska kolla in.
Citera
2022-06-06, 22:59
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Rivning/nedmontering är ofta inte medräknat när folk säger att vindkraft är så bra.
Tricket är att skapa ett fristående bolag som man låter konka och så får markägaren betala rivningen.
https://cornucopia.se/2022/01/infor-rivningsskatt-pa-vindkraftverk/
Citera
2022-06-07, 11:17
Medlem
Naturgasturkens avatar
Geoscience har haft en väldigt trevlig tid senaste två veckorna på börsen. Rätt osexig del av olje/glasindustrin men väldigt viktig. Dessutom en bra lead för vad som komma skall.

CGGs fall efter Q1-rapporten berodde på att folk inte förstår vad de ska titta efter. Precis samma har vi sett i nästan alla offshore-servicebolag. Investerarpresentationen med tillhörande Q&A var mycket positiv och CGG växer ordentligt med ständigt nya kontrakt och nya rater. Kommer börja slå igenom ordentligt från Q3 och redan under 2023 bör pengabadandet börja.

PGS har gått riktigt riktigt bra och och är upp 40% på en vecka. Viskas om att de kommer omförhandla krediterna och sedan får det operativa kassaflödet jobba ner skulden. Oerhörd hävstång vilket med ökade rater och beläggning leder till rusande aktiekurs. Ser fram emot att låsa Q2 rapporten i juli.

Känns fortfarande dessutom som att geoscience är en helt bortglömd bransch fortfarande.
Citera
2022-06-07, 11:44
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Geoscience har haft en väldigt trevlig tid senaste två veckorna på börsen. Rätt osexig del av olje/glasindustrin men väldigt viktig. Dessutom en bra lead för vad som komma skall.

CGGs fall efter Q1-rapporten berodde på att folk inte förstår vad de ska titta efter. Precis samma har vi sett i nästan alla offshore-servicebolag. Investerarpresentationen med tillhörande Q&A var mycket positiv och CGG växer ordentligt med ständigt nya kontrakt och nya rater. Kommer börja slå igenom ordentligt från Q3 och redan under 2023 bör pengabadandet börja.

PGS har gått riktigt riktigt bra och och är upp 40% på en vecka. Viskas om att de kommer omförhandla krediterna och sedan får det operativa kassaflödet jobba ner skulden. Oerhörd hävstång vilket med ökade rater och beläggning leder till rusande aktiekurs. Ser fram emot att låsa Q2 rapporten i juli.
Känns fortfarande dessutom som att geoscience är en helt bortglömd bransch fortfarande.

Jag har ganska mycket PGS, köpte dom runt 2,7. Hade tänkt köpa mer, men de dubblade innan jag hann med. Allt i princip rusar i norsk offshore, utom Seadrill. De här bolagen gick jag in i kanske feb-april. Minns inte så noga, och pallar inte med att kolla på Handelsbankens mongosida
PGS tripplat
Havila tripplat
Siem dubblat
Prosafe dubblat
Solstad- som jag sålde för tidigt, dubblade pengarna, men ändå, har säkert också tripplat

Så ett stort tack till dig turken som uppmärksammade mig på sektorn. Oljeproducenter förstod jag själv att det var vettigt att köpa men oljeservice hade jag inte en tanke på

Köpte in mig i CGG efter rapporten och de har sakta men säkert stigit, men idag blev det fart
Citera
2022-06-07, 11:56
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Jag har ganska mycket PGS, köpte dom runt 2,7. Hade tänkt köpa mer, men de dubblade innan jag hann med. Allt i princip rusar i norsk offshore, utom Seadrill. De här bolagen gick jag in i kanske feb-april. Minns inte så noga, och pallar inte med att kolla på Handelsbankens mongosida
PGS tripplat
Havila tripplat
Siem dubblat
Prosafe dubblat
Solstad- som jag sålde för tidigt, dubblade pengarna, men ändå, har säkert också tripplat

Så ett stort tack till dig turken som uppmärksammade mig på sektorn. Oljeproducenter förstod jag själv att det var vettigt att köpa men oljeservice hade jag inte en tanke på

Köpte in mig i CGG efter rapporten och de har sakta men säkert stigit, men idag blev det fart
Kul att höra! Se till att ha en bra exitstrategi bara. Uppgångar på pappret är trots alls bara halva jobbet. Så många gjorde fina pengar 2011-2014 och åkte sedan med ner i botten. Var inte en av dem! Det inte sagt att det är säljläge nu, tvärt om men det kan svänga fort och då gäller det att vara redo.

Jag småköper i Seadrill just nu på veckobasis. Nästan alltid när offshore-service-bolag återlistats efter rekonstruktion tar det ett tag innan de drar. Tror även listningen på NYSE senare i år kommer agera katalysator förutom ökade rater och beläggning såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in