2022-06-07, 16:20
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Kul att höra! Se till att ha en bra exitstrategi bara. Uppgångar på pappret är trots alls bara halva jobbet. Så många gjorde fina pengar 2011-2014 och åkte sedan med ner i botten. Var inte en av dem! Det inte sagt att det är säljläge nu, tvärt om men det kan svänga fort och då gäller det att vara redo.

Jag småköper i Seadrill just nu på veckobasis. Nästan alltid när offshore-service-bolag återlistats efter rekonstruktion tar det ett tag innan de drar. Tror även listningen på NYSE senare i år kommer agera katalysator förutom ökade rater och beläggning såklart.

Seadrill är de jag ligger tyngst i, vilket är lite typiskt eftersom de inte gått upp. Men bra att du fyller på mitt tålamod lite.

Nej, jag skalar alltid av vinster eftersom nu, missar oftast lite uppgång, men missar också de flesta nedgångar. Att äga Uranaktier har gett bra träning i den förmågan.

Mina kolaktier flyger idag Skänker en tanke åt miljömupparna för att de skapat en sån härlig högkonjunktur för fossila bränslen
Citera
2022-06-07, 17:13
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag har ganska mycket PGS, köpte dom runt 2,7. Hade tänkt köpa mer, men de dubblade innan jag hann med. Allt i princip rusar i norsk offshore, utom Seadrill. De här bolagen gick jag in i kanske feb-april. Minns inte så noga, och pallar inte med att kolla på Handelsbankens mongosida
PGS tripplat
Havila tripplat
Siem dubblat
Prosafe dubblat
Solstad- som jag sålde för tidigt, dubblade pengarna, men ändå, har säkert också tripplat

Så ett stort tack till dig turken som uppmärksammade mig på sektorn. Oljeproducenter förstod jag själv att det var vettigt att köpa men oljeservice hade jag inte en tanke på

Köpte in mig i CGG efter rapporten och de har sakta men säkert stigit, men idag blev det fart

Bolagen du räknar upp är verkligen spännande, men oj vilken volla. Havila var ju ned drygt 16% och handelstoppades 2 gånger i torsdags förra veckan. Fredag och tisdag var det dock business as usual..
Citera
2022-06-07, 17:13
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Mina kolaktier flyger idag Skänker en tanke åt miljömupparna för att de skapat en sån härlig högkonjunktur för fossila bränslen
Verkar vara Jefferies Research och en herre med namnet Christopher LaFemina som uppgraderat ARCH, HCC m.fl. från 'hold' till 'buy'.
https://www.streetinsider.com/Analyst+PT+Change/Jefferies+Upgrades+Arch+Coal+%28ARCH%29+to+Buy/20182122.html

Kolpriset har inte rört sig så femimannen ligger bakom allt.
Citera
2022-06-07, 17:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
CGGs fall efter Q1-rapporten berodde på att folk inte förstår vad de ska titta efter. Precis samma har vi sett i nästan alla offshore-servicebolag. Investerarpresentationen med tillhörande Q&A var mycket positiv och CGG växer ordentligt med ständigt nya kontrakt och nya rater. Kommer börja slå igenom ordentligt från Q3 och redan under 2023 bör pengabadandet börja.
Pe på -8 och 33% soliditet kan ju få en del att bli nervösa.

Ny kontrakt är ju positivt. Men de kanske för med sig kostnader också?
Eller hankar dom sig fram med lågt resursutnyttjande?
En positiv rörelsemarginal indikerar väl det senare. Det är kapitalkostnader som dödar dom. Och de senare lär väl stiga med ökande ränta.

Citat:
Geoscience har haft en väldigt trevlig tid senaste två veckorna på börsen. Rätt osexig del av olje/glasindustrin men väldigt viktig. Dessutom en bra lead för vad som komma skall.
Kan det vara så att man har hyggligt med kända fyndigheter och inte har någon panik efter fler.
Du antydde ju tidigare att viljan att investera i mer produktion var svag?
Citera
2022-06-07, 17:56
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Verkar vara Jefferies Research och en herre med namnet Christopher LaFemina som uppgraderat ARCH, HCC m.fl. från 'hold' till 'buy'.
https://www.streetinsider.com/Analyst+PT+Change/Jefferies+Upgrades+Arch+Coal+%28ARCH%29+to+Buy/20182122.html

Ahh, satt just och undrade varför Peabody drog 10%.
Citera
2022-06-07, 18:00
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Bolagen du räknar upp är verkligen spännande, men oj vilken volla. Havila var ju ned drygt 16% och handelstoppades 2 gånger i torsdags förra veckan. Fredag och tisdag var det dock business as usual..

Förvisso gick de ner ganska mycket, men det är inte så konstigt om det blir sättning i kursen när de gått upp från 5 kr till 18 på en månad, kanske 2.

Jag skulle inte kliva på nu personligen, på något av bolagen jag skrev om. Inlägget var för att visa på att sektorn är glödhet.
Citera
2022-06-07, 18:09
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson

Kolpriset är på en väldigt hög nivå nu, men lägre än igår. Det är det allmänna ointresset för kolbolag som gjort att många bolag ändå har ganska låga kurser i förhållande till de vinster de lär göra.

Men jag håller med om att anledningen till att det går upp idag beror på uppdatering av riktkurser, folk är trots allt får.

Det var bara några dagar sen som jag skrev här att jag dippköpte kolbolag och Vertex, sedan dess har kolbolagen stigit 25% och Vertex 35-40%. Vad gäller kolbolagen så är det mycket av uppgången som kommit idag
Citera
2022-06-07, 18:18
Medlem
brolinlevers avatar
https://qz.com/2174343/may-was-the-worst-month-for-startup-layoffs-since-2020/

Går inte en vecka utan att man ser rubriker om massuppsägningar inom techindustrin. Jag antar att i inflationstider kanske det inte är så kul att ha en massa folk anställda när vart och varannat techföretag blöder pengar

Tror ni de som kommer från tech-industrin kan tillföra något inom geoservice till exempel?
Lära dom fracka eller någon manlig syssla är väl otänkbart, men geoservice använder ju avancerad programvara för att kartlägga vad som finns under havsbottnar. När jag kollar på de bolag jag äger söker dom folk som galningar. Vore ju perfekt om technördarna kunde få göra något vettigt av sin kompetens, tillföra samhället något på riktigt
Citera
2022-06-07, 18:42
Medlem
brolinlevers avatar
Secretary General Barkindo: “OPEC is running out of capacity.” “With the exception of 2-3 members all are maxed out.” “ The world needs to come to terms with this brutal fact.” “It is a global challenge.” Moderated by oil guru
Citatet är alltså från Opecs generalsekreterare

Låter bra för oss i oljebranschen
Citera
2022-06-07, 19:14
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Pe på -8 och 33% soliditet kan ju få en del att bli nervösa.

Ny kontrakt är ju positivt. Men de kanske för med sig kostnader också?
Eller hankar dom sig fram med lågt resursutnyttjande?
En positiv rörelsemarginal indikerar väl det senare. Det är kapitalkostnader som dödar dom. Och de senare lär väl stiga med ökande ränta.
P/E är inte allt i den här branschen och i det här stadiet, mycket är avskrivningar och annat dessutom som inte drabbar aktieägarna. Företagen kommer ut ur en dvala och tillväxten/den förväntade tillväxten för många bolag är brutal. CGG hade ett mycket starkt fritt kassaflöde, ca 400 miljoner USD i kassan (och 1,2 miljarder i skulder), amorterar ner sina skulder och växer kraftig. Om du enbart ska leta företag med positiva P/E tal kommer du underprestera när det gäller oljeservice.

De utnyttjar personalen rätt bra, hindret är att hitta mer folk, inte att få de man har att jobba. Oljeservice just nu har generellt det här problemet, begränsningen ligger i brist på personal. En krasch i byggsektorn kommer hjälpa (i stora delar av världen gick oljefolket till byggbranschen 2014) men inte bolag som CGG som nästan uteslutande bara har akademiker.
Citat:
Several clients are now concerned about being able to access processing capacity for their upcoming needs, and rightfully so, as it will take some time to recruit people.

Absolut har CGG skulder som jag skrev 1,2 miljarder men de har 400 miljoner i kassan, positivt fritt kassaflöde och ordentlig tillväxt med högre rater. De kommer därför inte att ha några problem att betala sina skulder.

Sida 8 visar hur de spenderar sitt kassaflöde: https://www.cgg.com/sites/default/files/2022-05/cgg-announces-q1-2022-results.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kan det vara så att man har hyggligt med kända fyndigheter och inte har någon panik efter fler. Du antydde ju tidigare att viljan att investera i mer produktion var svag?
Geoscience handlar inte bara om att hitta nya fyndigheter utan också mappa dem man har så att man kan estimera reserver, planera borrning, utbyggnad, pluggning/övergivning, injicering av gas/koldioxid/vatten mm.

Ja viljan är svag överlag, några 2014-nivåer vill marknaden inte se. Däremot måste investeringarna öka nu annars kommer produktionen börja minska kraftigt om några år. Det krävs därför ökningar i CAPEX för att ens behålla nuvarande produktion och de största synden finns offshore. Företagen vet detta och satsar därför på att investera onshore till viss grad, men mer offshore. Raterna stiger kraftigt på allt relaterat till offshore-utvinning och det ger effekt på bolagen i branschen. Det tar bara lite tid, då nuvarande kontrakt är ingångna för 1-3 år sedan. Men fartyg, projekt och manskap rullar hela tiden av gamla kontrakt och in i nya. Marknaden är även kraftigt konsoliderad vilket gör att bolagen ställer andra krav och konkurrensen är sämre. Det avspeglas redan i raterna.
Citera
2022-06-07, 19:17
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Secretary General Barkindo: “OPEC is running out of capacity.” “With the exception of 2-3 members all are maxed out.” “ The world needs to come to terms with this brutal fact.” “It is a global challenge.” Moderated by oil guru
Citatet är alltså från Opecs generalsekreterare

Låter bra för oss i oljebranschen
Ingen nyhet alls för oss som hängt med ett tag. Marknaden måste bra svälja detta och förstå innebörden så kommer oljepriset rusa vidare.

Inga tecken på demand destruction rapporteras heller mer än anekdotiskt. Siffrorna visar på fortsatt hög konsumption. Ska bli intressant att se om tillväxten i efterfrågan på energi från utvecklingsländer och Kina kan väga upp för effekten av en eventuell kommande demand destruction i västvärlden för energirelaterad lyxkonsumption (värma pool med naturgas, flyga, köra motorbåten etc).

Lyssna på Paul Sankey, han har haft rätt hela tiden och är en riktigt duktig makroanalytiker inom energimarknaden: https://www.youtube.com/watch?v=zPsCJt4n-QQ
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-06-07 kl. 19:19.
Citera
2022-06-07, 20:19
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ingen nyhet alls för oss som hängt med ett tag. Marknaden måste bra svälja detta och förstå innebörden så kommer oljepriset rusa vidare.

Inga tecken på demand destruction rapporteras heller mer än anekdotiskt. Siffrorna visar på fortsatt hög konsumption. Ska bli intressant att se om tillväxten i efterfrågan på energi från utvecklingsländer och Kina kan väga upp för effekten av en eventuell kommande demand destruction i västvärlden för energirelaterad lyxkonsumption (värma pool med naturgas, flyga, köra motorbåten etc).

Lyssna på Paul Sankey, han har haft rätt hela tiden och är en riktigt duktig makroanalytiker inom energimarknaden: https://www.youtube.com/watch?v=zPsCJt4n-QQ

Det var egentligen riktat till nykomlingen i tråden.

Det enda som oroar mig angående demand är spreaden mellan crude och raffinerat, den är väldigt hög i staterna iaf. Än så länge har det inte märkts särskilt mycket, men den är oroande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in