Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det ser oerhört märkligt ut. Föremål är den eller det, med undantag för några där det även går bra att säga han eller hon. Om vi någonsin får se hen om föremål så kommer det med största sannolikhet att börja med de föremål som vi ändå brukar ge ett mänskligt kön. Båtar exempelvis.
Inte alls. Båtar är hon, liksom Sola i Karlstad. Skulle i så fall vara för en extrem PK-fanatism. Alltså ingen normal språkutveckling, utan en språklig omkonstruktion utifrån en ideologi.
Men som du själv säger, kan man förstås avköna båtar, ting. Det skulle vara en början till att kalla ting för "hen".
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det går alldeles utmärkt att associera hen med en verklig människa.
Jaså, vilken bild kommer upp i ditt huvud när du tänker på "hen" och hur skulle du beskriva den?
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Så kan man göra, men då handlar det om en hel omstrukturering av meningen. Observera att du även här har bytt ut det på ett sätt att det skulle bli märkligt att ersätta med han/hon/hen. "Hon här är er nya klasskamrat Kim som flyttade hit för en vecka sedan" låter märkligt.
Jag omkonstruerade det, för att jag ansåg exemplet dåligt. Jag behövde inte använda ett pronomen i den meningen, Man använder sällan pronomen direkt. Men "Det" i början, passar bättre än "Hen" där. Varför tvinga in "hen" i meningen om det inte behövs.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det beror helt på vad barnet har fått för uppfostran. Om föräldrarna konstant trycker på att könsroller är det viktigaste som finns och att ordet hen inte får användas kanske det blir problem, men Finland har såvitt jag vet inga sådana problem med deras könlösa pronomen "hän".
Det handlar förstås om barnet har växt upp i en PK-familj som tvingat på det ett könlöst pronomen och därigenom tvingat det att förlora en bit av sin egen identitet och ger det en rättelse, varje gång det kallar en kompis för han eller hon, när barnet ska beskriva något som har hänt.
Frågan är vad finnar associerar "hän", är det, "hen" eller den? Är det ett ord man använder fast man vet könet, eller när det är okänt. Hur var det tidigare, före de könsavskaffande teorierna fick fäste.
Jag vill påstå, min egen åsikt, att man skiter i vad majoriteten av barn tycker om att ses som könlösa. De ska bara indoktrineras i det här, böjas under åsikterna, Läras att man och kvinna, pojke och flicka, är exakt lika, fast det faktiskt är olika. Barnen är bara ett medel i könskampen. Målet är det nya "Utopia" som ska skapas.
.