2022-06-06, 16:48
  #2101
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Återigen håller jag inte med. Det beror bara på hur man använder orden. "Vem är det?", är mer neutralt än "Vem är hen?", vilket är värdeladdat. Däremot är förstås "Vad är det?", om en människa, inte snällt. Så även om man kan använda orden på människor och saker, handlar det förstås om hur man använder orden.
Eventuellt i just det exemplet, men "vem är det" är ett vedertaget uttryck. Men ta ett exempel som "Det här är er nya klasskamrat Kim. Det flyttade hit för en vecka sedan."

Det ser oerhört märkligt ut.

Citat:
Jag anser att man kan använda ordet "hen", på ting också, då de flesta saker saknar kön i svenskan. Så skillnaden är hårfin. Kanske blir ordet ett nytt "det" i framtiden. Själv anser jag att "hen", har samma betydelse som när man säger att någon är ett "det".
Har aldrig någonsin sett hen användas om ett föremål.

Citat:
Jag avundas dig inte, Det måste var jobbigt att försöka göra alla tillagts i allt. För mig känns det som en tvångssituation, där man måste vakta sin tunga jämt. Men lycka till, här kommer du förstås att få mothugg, av alla som känner sig nedvärderade, av att bli sedda som könlösa ting.
.
Jag försöker inte göra alla till lags. Eller ja, jag lägger iaf inte ner nämnvärt med energi på det i en situation som denna där jag måste välja vilken av de grupper som kommer ta illa upp som jag tycker är löjligast.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-06-06 kl. 16:58.
Citera
2022-06-06, 17:27
  #2102
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Eventuellt i just det exemplet, men "vem är det" är ett vedertaget uttryck. Men ta ett exempel som "Det här är er nya klasskamrat Kim. Det flyttade hit för en vecka sedan."

Det ser oerhört märkligt ut.

Har aldrig någonsin sett hen användas om ett föremål.


Jag försöker inte göra alla till lags. Det är faktiskt inte speciellt jobbigt.

Fan! Jag hade tänkt avsluta hen här.
Ser du, hen fungerar hur bra som helst. Ingen egentlig motsägelse, även om det kan kännas ovant. Men avsaknaden av kön gör det begripligt. Det går förstås även att misstolka utifrån konventioner. Men det är inte vad jag pratar om.
"hen" går inte att associera med en verklig människa. Det är bara en abstrakt könlös figur.
Hade jag använt hon eller han, hade det blivit något helt annat och skulle aldrig fungera som ersättning för "det".

"Det här är er nya klasskamrat Kim som flyttade hit för en vecka sedan" OBS "Det" i början. Nedvärderande?
Mindre krystat. Sedan skulle jag väl se efter om det var en flicka eller pojke. Var jag osäker och hade inga andra data, skulle jag faktiskt fråga, även om det är oförskämt. Men det är jag, även om det är bättre i längden.
Använder du "hen", säger även du, att det inte går att säga vad "det" är och kan kännas lika oförskämt för ett barn.
"Ser dom inte att jag är en flicka/pojke?", med tårarna i ögonen.
.
__________________
Senast redigerad av EnCarte 2022-06-06 kl. 17:32.
Citera
2022-06-06, 17:39
  #2103
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodcoviddod
Det är ju hela poängen. Välkommen till kulturmarxismen. Språket måste raseras för att bana väg för utopin. Alla människor är ju utbytbara objekt i marxistens värld. Män är utbytbara med kvinnor, kvinnor är utbytbara med barn, barn är utbytbara med "cellklumpar" och cellklumpar kan inte ha några rättigheter.

När det gäller räckvidd vid perversion, så är män klart vinnarna, överlag. Därför måste män klä ut sig till kvinnor och perverta dina barn med transsagor.
Ja precis, men tyvärr finns det folk som vägrar se helhetsbilden.
LBTQ-gänget vill rasera kärnfamiljen.
Citera
2022-06-06, 18:43
  #2104
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fan! Jag hade tänkt avsluta hen här.
Ser du, hen fungerar hur bra som helst. Ingen egentlig motsägelse, även om det kan kännas ovant. Men avsaknaden av kön gör det begripligt. Det går förstås även att misstolka utifrån konventioner. Men det är inte vad jag pratar om.
Det ser oerhört märkligt ut. Föremål är den eller det, med undantag för några där det även går bra att säga han eller hon. Om vi någonsin får se hen om föremål så kommer det med största sannolikhet att börja med de föremål som vi ändå brukar ge ett mänskligt kön. Båtar exempelvis.

Citat:
"hen" går inte att associera med en verklig människa. Det är bara en abstrakt könlös figur.
Hade jag använt hon eller han, hade det blivit något helt annat och skulle aldrig fungera som ersättning för "det".
Det går alldeles utmärkt att associera hen med en verklig människa.

Citat:
"Det här är er nya klasskamrat Kim som flyttade hit för en vecka sedan" OBS "Det" i början. Nedvärderande?
Mindre krystat.
Så kan man göra, men då handlar det om en hel omstrukturering av meningen. Observera att du även här har bytt ut det på ett sätt att det skulle bli märkligt att ersätta med han/hon/hen. "Hon här är er nya klasskamrat Kim som flyttade hit för en vecka sedan" låter märkligt.

Citat:
Sedan skulle jag väl se efter om det var en flicka eller pojke. Var jag osäker och hade inga andra data, skulle jag faktiskt fråga, även om det är oförskämt. Men det är jag, även om det är bättre i längden.
Använder du "hen", säger även du, att det inte går att säga vad "det" är och kan kännas lika oförskämt för ett barn.
"Ser dom inte att jag är en flicka/pojke?", med tårarna i ögonen.
.
Det beror helt på vad barnet har fått för uppfostran. Om föräldrarna konstant trycker på att könsroller är det viktigaste som finns och att ordet hen inte får användas kanske det blir problem, men Finland har såvitt jag vet inga sådana problem med deras könlösa pronomen "hän".
Citera
2022-06-06, 19:31
  #2105
Medlem
Vad är det som är så svårt med att säga "han eller hon sa det och det ..."?
Citera
2022-06-06, 20:02
  #2106
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det ser oerhört märkligt ut. Föremål är den eller det, med undantag för några där det även går bra att säga han eller hon. Om vi någonsin får se hen om föremål så kommer det med största sannolikhet att börja med de föremål som vi ändå brukar ge ett mänskligt kön. Båtar exempelvis.
Inte alls. Båtar är hon, liksom Sola i Karlstad. Skulle i så fall vara för en extrem PK-fanatism. Alltså ingen normal språkutveckling, utan en språklig omkonstruktion utifrån en ideologi.
Men som du själv säger, kan man förstås avköna båtar, ting. Det skulle vara en början till att kalla ting för "hen".

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det går alldeles utmärkt att associera hen med en verklig människa.
Jaså, vilken bild kommer upp i ditt huvud när du tänker på "hen" och hur skulle du beskriva den?

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så kan man göra, men då handlar det om en hel omstrukturering av meningen. Observera att du även här har bytt ut det på ett sätt att det skulle bli märkligt att ersätta med han/hon/hen. "Hon här är er nya klasskamrat Kim som flyttade hit för en vecka sedan" låter märkligt.
Jag omkonstruerade det, för att jag ansåg exemplet dåligt. Jag behövde inte använda ett pronomen i den meningen, Man använder sällan pronomen direkt. Men "Det" i början, passar bättre än "Hen" där. Varför tvinga in "hen" i meningen om det inte behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det beror helt på vad barnet har fått för uppfostran. Om föräldrarna konstant trycker på att könsroller är det viktigaste som finns och att ordet hen inte får användas kanske det blir problem, men Finland har såvitt jag vet inga sådana problem med deras könlösa pronomen "hän".
Det handlar förstås om barnet har växt upp i en PK-familj som tvingat på det ett könlöst pronomen och därigenom tvingat det att förlora en bit av sin egen identitet och ger det en rättelse, varje gång det kallar en kompis för han eller hon, när barnet ska beskriva något som har hänt.

Frågan är vad finnar associerar "hän", är det, "hen" eller den? Är det ett ord man använder fast man vet könet, eller när det är okänt. Hur var det tidigare, före de könsavskaffande teorierna fick fäste.

Jag vill påstå, min egen åsikt, att man skiter i vad majoriteten av barn tycker om att ses som könlösa. De ska bara indoktrineras i det här, böjas under åsikterna, Läras att man och kvinna, pojke och flicka, är exakt lika, fast det faktiskt är olika. Barnen är bara ett medel i könskampen. Målet är det nya "Utopia" som ska skapas.
.
__________________
Senast redigerad av EnCarte 2022-06-06 kl. 20:04.
Citera
2022-06-06, 20:27
  #2107
Medlem
För i tiden hade tom klockan ett kön - vad är klockan? Hon är .....

Solen samma - ett fruntimmer!

Man har ju lyckats få orkaner att ha växelvis namn i USA, kanske en sådan lösning - att man intermittent tex vart 5:e år har en ordning där sinnessjuka idioter får bestämma eller inte?
Citera
2022-06-06, 21:54
  #2108
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Betänk också följande, fullt sannolika scenario som bygger på samma idé om att det är kränkande att inte få sin egen världsbild bekräftad:

Som tur är feltolkar du henne. Fallet med läraren som fick sparken handlade om en lärare som tyckte att hennes darwinistiska världssyn skulle tvingas på eleverna, även till priset av att hon valde ut en elev som hon regelbundet förnedrade inför de andra genom att konsekvent påpeka att eleven härstammade från aporna vilket eleven i sin djupa gudstro inte ville höra.
Varför ska jag betänka det?
Citera
2022-06-06, 21:55
  #2109
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nja, frågan är ju varför vi bestämt oss för att just detta är förnedrande. Ordet har bara funnits något decennium och bygger i grunden på en totalt ovetenskaplig (läs religiös) idé om att antingen:
A. Det finns mer än två kön.
B. Det finns två biologiska kön, men flera "sociala" kön.
I båda fallen är detta i stort sett en godtycklig idé som av någon komplicerad anledning fått särskilt fäste just i vår egen tid och som lett till nya normer som plötsligt gjort det till en kränkning i lagens mening att inte använda nyord med religio-politiska konotationer.


Naturligtvis går det ur social synvinkel säga att var och en äger sin egen upplevelse och att omgivningen därför alltid skall anpassa sig till den. T.ex. kanske jag inte vill vara tertiär och därför kräver jag att läraren omtalar mig med "hin" eftersom "hen" kan syfta på en transexuell vilket jag som icke tertiär inte vill betraktas som.

Men blir det rimligt i längden?
Skall nästa lärare då tvingas hålla reda på att säga han, hon, hen och hin?

Om svaret är nej, varför inte om man förespråkar att vars och ens inre upplevelse av vad den är skall manifesteras i munnen på hela omgivningen via lagboken?

Och omvänt om man svarar "ja": finns det någon övre gräns för vad den ena människan kan tvinga den andra att säga i fråga om titlar och tilltal?

Det går naturligtvis att tänka sig helt andra varianter än "hin" och det behöver ju inte heller nödvändtigtvis handla ens om kön. Faktum är att det kan vara värt att fråga sig hur det kommer sig att kön fått denna extrema status trots att det inte finns någon egentlig bakgrund till att göra upplevelsen av kön heligare än alla andra inre upplevelser just detta decennium. Kommer det bli mer av detta?

Den intressanta frågeställningen är den fetade, resten är bihang.
Ingen aning. Tycker du att diskussionen tjänar på att vi förlorar oss i hypotetiska scenarier du själv har fantiserat fram och i så fall varför?
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2022-06-06 kl. 21:59.
Citera
2022-06-06, 21:59
  #2110
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Frågan är vad finnar associerar "hän", är det, "hen" eller den? Är det ett ord man använder fast man vet könet, eller när det är okänt. Hur var det tidigare, före de könsavskaffande teorierna fick fäste.
Finskan har alltid haft ett enda pronomen för människor i tredje person: hän, oavsett om genus är känt eller ej. Det är inget nytt. För svenskans den/det (dvs pronomen i tredje person singular för icke besjälade ting) använder man på finska se. Det finns inga uppgifter om att finsktalande barn skulle ha mer problem med sin könsidentitet än andra barn, så vi kan nog avskriva hypotesen att barn måste skyddas mot icke-binära personliga pronomen. Jag menar, det har ju uppenbarligen gått utmärkt med "jag", "du" och "dem" i alla tider trots att de inte heller är genusutpekande.
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2022-06-06 kl. 22:14.
Citera
2022-06-06, 22:42
  #2111
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Finskan har alltid haft ett enda pronomen för människor i tredje person: hän, oavsett om könet är känt eller ej. Det är inget nytt. För svenskans den/det använder man på finska se. Det finns inga uppgifter om att finsktalande barn skulle ha mer problem med sin könsidentitet än andra barn, så vi kan nog avskriva hypotesen att barn måste skyddas mot icke-binär grammatik.

Det är jag faktiskt inte säker på, men som vanligt kan jag förstås ha fel. Tiden får utvisa det.

Är hän, 'hon eller han', eller 'varken hon eller han', vilket jag anser blir tolkningen av ordet "hen". Jag har inget mot ett gemensamt ord för båda könen. Men jag anser inte att "hen" handlar om det. Behovet av ordet har uppstått ur idén om att man kan bestämma sitt eget kön och handlar inte om ha ett gemensamt ord, utan att slippa använd ordet hon eller han.
Man använder det på bägge könen, även när man vet könstillhörigheten. Det behovet har inte funnits tidigare, utan uppstått ur de nya idéerna idag. Jag tror inte det använts så i Finland, även om kanske har börjat använda det så i tidens anda.
Jag menar att det handlar om en idé om en sorts Multi-unisex-människan, inte att skapa ett nytt ord för någonting som aldrig har behövts tidigare. Sen är förstås Finskan rätt unik i många avseenden.
Min åsikt om det hela.
Citera
2022-06-06, 22:56
  #2112
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är jag faktiskt inte säker på, men som vanligt kan jag förstås ha fel. Tiden får utvisa det.

Är hän, 'hon eller han', eller 'varken hon eller han', vilket jag anser blir tolkningen av ordet "hen". Jag har inget mot ett gemensamt ord för båda könen. Men jag anser inte att "hen" handlar om det. Behovet av ordet har uppstått ur idén om att man kan bestämma sitt eget kön och handlar inte om ha ett gemensamt ord, utan att slippa använd ordet hon eller han.
Man använder det på bägge könen, även när man vet könstillhörigheten. Det behovet har inte funnits tidigare, utan uppstått ur de nya idéerna idag. Jag tror inte det använts så i Finland, även om kanske har börjat använda det så i tidens anda.
Jag menar att det handlar om en idé om en sorts Multi-unisex-människan, inte att skapa ett nytt ord för någonting som aldrig har behövts tidigare. Sen är förstås Finskan rätt unik i många avseenden.
Min åsikt om det hela.

Avsaknad av könsbestämda personliga pronomen är inte unik för finskan utan går att hitta i bl.a. turkiska, persiska och swahili. (Å andra sidan finns det ju språk som thailändska som har könsbestämda pronomen även i första person. Den som känner sig kastrerad efter att ha blivit omnämnd som hen kanske kan fundera över hur många gånger i livet man inte förminskat sig själv med ett könsneutralt jag.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in