2022-06-06, 21:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomSowell
Inte ens originalbilderna kunde Heard bidra med. Depps expert förklarade att det i princip är omöjligt att avgöra om bilder som inte är original har blivit manipulerade eller inte och uttryckte sin misstänksamhet mot att en person som påstår sig ha blivit misshandlad inte ens behåller de bevis hon påstår sig ha, i det här fallet hennes ursprungliga mobiltelefon. Heards advokat Rottenborn tyckte att han var skitsmart när han pressade experten på att han inte kunde bevisa att dessa kopior var manipulerade trots att experten uttryckligen sagt ett tiotal gånger att detta är en omöjlig uppgift.

Ackert vittnade om att bilderna han studerade var orginalfoton och att inget tydde på att de var redigerade. Om inte någon kan bevisa att foton är manipulerade och inget i övrigt tyder på att de är det, så räcker det inte att påstå att man måste sluta sig till det för att man i övrigt inte gillar person som tagit och lagt fram fotona och anser hon har dålig trovärdighet. Objektiv sett måste slutsatsen fortfarande bli att fotona är äkta och visar äkta skador på Heard.

Citat:
När det gäller de två identiska bilderna med olika ljussättning på Heards blemma på kinden som framstår som kraftigare efter ljusredigering så ser du att hårstråna sticker ut på exakt samma ställen från Heards hår vilket visar att det är exakt samma bild.

Det ser så ut och i så fall måste Heard ljuga om att det är två olika foton. Men inget talar för annat än att bilden är ett original taget av Heard som visar en skada på henne vilken färgton som nu bäst representerar verkligheten.

Citat:
När det gäller bilderna i Australien så tar Heard foton på sin överarm och döljer ansiktet som hon påstår är sönderslaget.

Bara en komplett idiot går på en sån story.

Du gör ett tankefel. Om Heard hela tiden avsett att sätta dit Heard hade hon dokumenterat alla skador på bästa sätt. Har hon inte haft den avsikten bevisar inte frånvaron av fotografier av skador att de inte funnits.

Citat:
Sen har vi förstås Heards story om "de intensiva ryktena i Hollywood under 90-talet" att Kate Moss blivit knuffad nerför en trappa av Depp som hon använde för att berättiga att hon själv slog Depp på käften i trappan. När Moss under ed förnekar den saken får vi nog anta att det aldrig har inträffat. Däremot har vi Depps vittnesmål om att han berättat för Amber precis det som Kate berättade under ed. Nämligen att hon föll av en olyckshändelse varpå Depp genast ordnade läkarhjälp. Vågar vi dra slutsatsen att Depps berättelse är Heards källa till dessa "intensiva rykten"? Om inte, varför kan Heard inte presentera några källor som var med i Hollywood när det begav sig?

Vem säger att det inte går? Det är tvivelaktigt om man fått presentera vittnen i rätten som gick redogöra för rykten om Depp. Där har du verkligen hörsägen. Om Depps uppträdande i trappan finns däremot ett direkt vittne som befann sig precis där. Men hon anklagas för att ljuga under ed utan några vettiga skäl.

Citat:
Sen har vi våldtäkten med flaskan som Heards assistent också hade drabbats av och som hon under ed svor att hon delgivit till Heard innan Heard framförde denna anklagelse mod JD.
Depp kan också hört historien och känt sig inspirerad. Jag håller med om att detta är misstänkt, men att den ena kvinnan råkat ut för det och berättat det för den andra kvinnan utesluter på inget sätt att det hänt.

Citat:
Bara en komplett idiot missar att se mönstret här. Heard är en patologisk lögnare.

Man skall generellt försöka undvika att se mönstret om man vill hålla sig objektivt. Det är alldeles för lätt att drabbas av bias då. Det är bland annat genom att se mönstret en män i många fall antas vara kvinnomisshandlare fast det finns starka tvivel på det.
Citera
2022-06-06, 21:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Ja, förmodligen iform av att hon ökat kontrast och ljus på fotot för att få det mörka att framstå tydligare. Eventuellt använt något filter i efterhand för ändamålet. Sådant är lätt att göra i Photoshop men jag antar att det går att göra ännu lättare med bara ett fingetryck på dagens telefoner.

Oavsett blåmärkena är äkta eller ditsminkade, så är det ju uppenbart att man inte varit nöjd med första tagningen och insåg att man måste förbättra det genom att köra filter på fotot. Det låter enligt mig inte trovärdigt att man gör på det viset om man blivit misshandlad på riktigt. Då tar man ett foto och inser kanske i efterhand att det inte blev så bra.

Har man däremot ett syfte man vill uppnå, då är det mer troligt att man vill förbättra det man inte är nöjd med genom att leka med filter eller öka intensitet/kontrast.

Det verkliga fotot är det av ljusare karaktär där man ser att hon har något litet utslag på kinden. Sen har man dragit i kurvor och kontraster i PS för att försöka framställa det värre.

Som professionell bildmanipulatör ser jag inte ett uns av antydan till något slag. Då hade man sett en mer diffus och utdragen rodnad och med färgskillnader med lila och blåaktiga toner.
Citera
2022-06-06, 21:27
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du tror inte det kan vara så enkelt som att bara den ena var avsedd att användas men att båda kom med i bevismaterialet till rättegången?

Kan det här vara åtminstone ett skäl till att Amber verkade vara förbannad på sitt eget team gällande fotobevisningen? Alltså att de, i hennes värld, screwed up genom att ta med båda versionerna av fotot utan att fråga henne först?
Senast redigerad av Fotboll12 2022-06-06 kl. 21:33.
Citera
2022-06-06, 21:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det verkliga fotot är det av ljusare karaktär där man ser att hon har något litet utslag på kinden. Sen har man dragit i kurvor och kontraster i PS för att försöka framställa det värre.

Som professionell bildmanipulatör ser jag inte ett uns av antydan till något slag. Då hade man sett en mer diffus och utdragen rodnad och med färgskillnader med lila och blåaktiga toner.
Kontraster, ljus och så förmodligen ett filter som ligger lite åt det röda hållet.
Citera
2022-06-06, 21:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Kontraster, ljus och så förmodligen ett filter som ligger lite åt det röda hållet.

Ja alltså både curves och hue/saturation har använts. Jag skulle kunna göra det på två minuter. Max.

Att det inte skulle vara samma bild är ju rent önskedrömmande. Om man inte ser det direkt, så är det bara att dela upp bilden i ett rutnät och titta på varje ruta eller enkelt lägga lagren på varandra och jämföra med opacitet och ev filter.
Citera
2022-06-06, 21:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja alltså både curves och hue/saturation har använts. Jag skulle kunna göra det på två minuter. Max.

Att det inte skulle vara samma bild är ju rent önskedrömmande. Om man inte ser det direkt, så är det bara att dela upp bilden i ett rutnät och titta på varje ruta eller enkelt lägga lagren på varandra och jämföra med opacitet och ev filter.
Jag tror faktiskt att det bara är ett av telefonens inbyggda filter. Jag har i alla fall två som ger ungefär liknande resultat.

Om man inte ser att det är samma bild så tillhör man dom som vill att Johnny är skyldig.
Citera
2022-06-06, 21:41
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det förklarar inte varför hon i så fall lade fram båda fotona som bevis i rättegången. Om syftet var att förbättra grundfotografiet finns det ingen anledning att ta med det som jämförelsematerial.
Vet inte om jag missförstod ditt inlägg, men det säger ju sig självt att man inte kan komma med kopior som bevismaterial.
Citera
2022-06-06, 21:42
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt att det bara är ett av telefonens inbyggda filter. Jag har i alla fall två som ger ungefär liknande resultat.

Om man inte ser att det är samma bild så tillhör man dom som vill att Johnny är skyldig.

Personligen har jag studerat en hel del IT-forensik men även utan någon som helst utbildning kan man se att ena härstammar från den andra. Det finns väl dock ingen som ifrågasätter det?
Citera
2022-06-06, 21:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Kan det här vara åtminstone ett skäl till att Amber verkade vara förbannad på sitt eget team gällande fotobevisningen? Alltså att de, i hennes värld, screwed up genom att ta med båda versionerna av fotot utan att fråga henne först?

Inte omöjligt. Jag vet dock inte exakt hur det hela gick till. Skulle gissa på att båda versionerna fanns i nån molnlagringsbackup eller dylikt nånstans utan att Amber kände till det och att denna data blev tillgänglig.
Citera
2022-06-06, 21:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Jag tar sällan bilder med mobilen, så dålig koll på filter där. Har en Canon Eos 850D.
Brukar inte de där filtren appliceras vid tagning eller gör man det efter? Men ja ett simpelt filter kan det vara.
Citera
2022-06-06, 21:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det förklarar inte varför hon i så fall lade fram båda fotona som bevis i rättegången. Om syftet var att förbättra grundfotografiet finns det ingen anledning att ta med det som jämförelsematerial.

Hur vet du att båda fotona kom med i rättegången på hennes initiativ?
Citera
2022-06-06, 21:48
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmanschild
Personligen har jag studerat en hel del IT-forensik men även utan någon som helst utbildning kan man se att ena härstammar från den andra. Det finns väl dock ingen som ifrågasätter det?
Inte längre. Men ska jag vara ärlig så anser jag att man är en helt klart tveksam karaktär om man inte på en gång kunde se och acceptera att det är samma jävla bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in