2022-06-06, 00:19
Medlem
MakeIslamillegals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Håller med om Augustinsson, jag tycker att han har varit överskattad hela sin karriär. Det var väldigt tröttsamt för några år sen när media hypade honom något sanslöst, tror det var i upptakten till VM 2018.

Vad är grejen med att Svanberg uteslutande gör risiga landskamper?...

Han är inte bara risig i landslaget. Det ser ungefär likadant ut i Bologna, framförallt på slutet.
Citera
2022-06-06, 00:37
Medlem
In med Marcus Berg igen!!
Citera
2022-06-06, 00:58
Medlem
jocke51s avatar
Janne Andersson får absolut inte ut mer av detta material! BORT!
Tålamodet med Alexander Isak är oerhört…(sanslöst)
Om man ser spelare för spelare ur ett europeiskt perspektiv så överskattar vi dem något oerhört med våra blågula ögon. Hur många av spelare har betydelsefulla roller i BRA klubblag? Emil, för några år sedan, men inte 2022. Den som ligger närmast som nyckelspelare i ett europeiskt topplag är Kulusevski. På sikt är såklart Elanga ett råämne som kan bli hur jävla bra som helst
Alldeles för många i landslaget är medelmåttiga spelare som absolut inte hade platsat i t ex ett mittenlag i Premier League. Vi är inte bättre just nu och det kommer att ta många år tills vi kan matcha Europa topp 5!
Senast redigerad av jocke51 2022-06-06 kl. 01:09.
Citera
2022-06-06, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocke51
Janne Andersson får absolut inte ut mer av detta material! BORT!
Tålamodet med Alexander Isak är oerhört…(sanslöst)
Om man ser spelare för spelare ur ett europeiskt perspektiv så överskattar vi dem något oerhört med våra blågula ögon. Hur många av spelare har betydelsefulla roller i BRA klubblag? Emil, för några år sedan, men inte 2022. Den som ligger närmast som nyckelspelare i ett europeiskt topplag är Kulusevski. På sikt är såklart Elanga ett råämne som kan bli hur jävla bra som helst
Alldeles för många i landslaget är medelmåttiga spelare som absolut inte hade platsat i t ex ett mittenlag i Premier League. Vi är inte bättre just nu och det kommer att ta många år tills vi kan matcha Europa topp 5!

Tycker ändå vi har haft rätt hyfsade resultat mot stora fotbollsnationer, spelmässigt är det såklart svårt att matcha dom, men det behöver man inte om man är disciplinerade och har en bra matchplan, det är resultaten som räknas, inte hur man får resultatet.

Spanien är det lag vi mött mest de senaste åren och där har vi 1 vinst, 2 oavgjorda och 2 förluster.

Det är förluster mot lag som Georgien som är inte kan vara acceptabla, men sådana lag brukar vi typ 99 gånger av 100 kunna städa av.

Det blir ett stort problem om vi inte kan vinna mot lag som vi skall vara minst lika bra som, typ Grekland, Polen, Norge.

Isak har det väldigt svårt med målskyttet nu, det har varit rätt mycket målchanser som han sumpat, Quaison har visat sig vara betydligt effektivare på den fronten.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2022-06-06 kl. 01:43.
Citera
2022-06-06, 06:08
Medlem
VanDogs avatar
Det är väl bara att konstatera att Sverige f.n.v. inte är bättre än Norge i fotboll.
Även de båda oavgjorda matcherna senast vi möttes i Em-kvalet pekade på detta.
Jag vill dock inte än så länge påstå att de är förbi, men det är de kanske.
Dock klart att den feldömda straffen påverkade matchbilden, vi får se hur det går i returen.
En sak är däremot säker, Danmark är nr 1 i norden.

Janne A gjorde det bra, när han tog oss till ett VM och EM, men sedan har det gått utför.
Gör det misstaget, som många tränare gör, kör forwards som inte levererar, mittfältare som aldrig fått över godkänt i någon match o.s.v.
I dagen landslag är det knappt någon som utmärker sig på en hög nivå landskamp efter landskamp, så de är värda 3+ eller mer på en femgradig skala. Forsberg har varit den bäste de senaste åren ihop med Robin Olsen.
Sverige har alltid levt på laganda och organisation. Idag saknas det riktiga karaktärsspelare i landslaget.
Hans spelarbyten under matcherna imponerar inte heller.
Vi måste byta förbundskapten. Få in en bättre tränare med mer pondus, nya ideer och energi.

Rövaslickeriet med Zlatan, frisörer som kommer in och klipper fjollorna under rådande Covidepedemi ligger honom också i fatet.
Den där gamle folkhemstränartypen (nästan som en fritidsledare) tror jag inte på längre i vårt multikultilandslag.
När han sen dessutom inte levererar längre, bye bye Janne.
Citera
2022-06-06, 06:29
Medlem
eternussermos avatar
Om det är sant att Milosevic kallat Håland hora och sagt att han ska knäcka fötterna på honom tycker jag vi kan säga hejdå. Såna fasoner hör inte hemma i blågult!

Och att han inte kan kommunicera med en norrman, hur korkad får man bli?

https://www.aftonbladet.se/a/47aJAo
Citera
2022-06-06, 07:25
Medlem
Jag vet inte vad folk förväntade sig egentligen? Sverige är mitt i ett generations- och formationsskifte. Vi har precis spelat vår andra landskamp med det här systemet, och det har vi alltså gjort med kraftigt bortfall av defensiva nyckelspelare (Ekdal, Lindelöf). Ibland blir det sämre innan det blir bättre.

Backlinjen är ett problem, men plockar man bort 2-3 av dom bästa mittbackarna även hos våra nordiska vänner så ser det tunt ut även där. Nu var det helt enkelt Sveriges tur att inte ha en bra återväxt bland mittbackarna och det är väl snart hög tid att kalla upp Ousou.

Jag håller med i kritiken mot Augustinsson och Svanberg. Det ser bra ut på pappret men längesen dom levererade.

Positivt vill jag framhålla två saker:
1. Systemet öppnar upp Sveriges anfallsspel på ett helt annat sätt än 442. Det är uppfriskande att se stundvis. Tyvärr - och fullt naturligt - så är inte spelarna 100% inkörda i spelsättet och det märks i presspelet. Man saknar det där extra (själv)förtroendet för sig själv och kollegan bakom att allt ska sitta, så blir man rädd att exponera sig och därför blir det lite avvaktande. Det märks även i det offensiva spelet utan boll att vi inte alls är så rörliga som vi behöver vara, och det tror jag också beror på en osäkerhet just nu. Fullt rimligt återigen när det är ett nytt sätt att spela och även bärande spelare antingen saknas (Ekdal) eller saknar självförtroende (Isak).

2. Cajuste kan bli riktigt fin som 6a. Duktig på att vända upp med boll och fördelar den bra. Har ett par fina aktioner under hela matchen.

I övrigt:
Norge har sin gyllene generation just nu. Vi talar alltså om Haaland och Ödegaard, två spelare som när dom summerar sina karriär högst troligt kommer ses som Norges bästa spelare genom tiderna.
Samtidigt har man Berge, Thorsby och Sörloth som ingen av dom går av för hackor.
Men i övrigt är Norge ganska tunna. Man har aldrig haft - och har inte heller- samma bredd som oss när vi är som bäst.

Danmark ska vara en förebild. Dom ligger ljusår före oss.
Citera
2022-06-06, 08:04
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Vad sägs som en lek mitt i all sorg av förlusten?

Tänk dig att du har en tidsmaskin och har möjlighet att ta en spelare från EM-truppen 2004 och en spelare från VM-truppen 1994 och placera dem i nutida landslaget, vilka väljer du?

Jag hade personligen valt Olof Mellberg och Tomas Brolin.

Jonas Thern och Henke Larsson.
Citera
2022-06-06, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Om det är sant att Milosevic kallat Håland hora och sagt att han ska knäcka fötterna på honom tycker jag vi kan säga hejdå. Såna fasoner hör inte hemma i blågult!

Klart han sagt de,men det sägs så sjukt mycket i stundens hetta att de förvånar mig inte han kommer ihåg det.
Citera
2022-06-06, 08:18
Medlem
0 - 2 mot Norge. Kan det bli värre? Och varför hade Janne inte informerat spelarna om det nya spelsystemet.
Citera
2022-06-06, 08:32
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Klent att inte gå till handling. En sådan spelare ska man nagga hälsenorna på. Tror han går att få ur balans
Citera
2022-06-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Vad sägs som en lek mitt i all sorg av förlusten?

Tänk dig att du har en tidsmaskin och har möjlighet att ta en spelare från EM-truppen 2004 och en spelare från VM-truppen 1994 och placera dem i nutida landslaget, vilka väljer du?

Jag hade personligen valt Olof Mellberg och Tomas Brolin.
Patrick Andersson och Henke Larsson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in