2020-03-17, 13:41
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Någon som vill spekulera i en svensk trupp för EM 2021? Platsar fortfarande Andreas Granqvist, Marcus Berg, Sebastian Larsson, Mikael Lustig, och Gustav Svensson?

Gurra ja. Inga andra av de nämnda.
Citera
2020-03-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Någon som vill spekulera i en svensk trupp för EM 2021? Platsar fortfarande Andreas Granqvist, Marcus Berg, Sebastian Larsson, Mikael Lustig, och Gustav Svensson?

Säkrast är nog Lustig. Spelar på högst nivå och har vi har inte direkt någon lovande högerback på gång.

Strax bakom är Berg, Sebastian Larsson och eventuellt Gustav Svensson, där mycket hänger på hur konkurrenterna presterar. Jag hade nog varit ganska nervös om jag hette Andreas Granqvist, sett till fjolårets prestationer i Allsvenskan. Nu måste han dels hitta tillbaka till 2018-formen, och hålla den uppe i ytterligare ett år.
Citera
2020-03-17, 15:11
Medlem
Känns lite som spiken i kistan för Granen, Seb, Berg. Vi får väl se helt enkelt. Seb känns dock som den typen som är ungefär lika bra så länge han kan springa, och det kan han ju än.

Överlag lär det vara bra för svensk del, unga spelare som Isak, Kulusevski och Svanberg samlar ytterligare ett års erfarenhet. Claesson får komma tillbaka till 100% medan startspelare som Olsen, Lindelöf, Forsberg, Quaison, Ekdal och Augustinsson fortsätter vara i fin fotbollsålder. Sen kan nya skador förstås ske.
Citera
2020-03-17, 16:11
Medlem
Granen lär bli utknuffad ja. Berg kan jag se vara kvar men om Andersson fortsätter som han gör tills 2021 så kommer han med hög risk bli den nya "target-9an".

Seb/Gurra vetta fan alltså.. de håller ju en jämn nivå och har roller där konkurrensen inte är enorm. Lustig blir intressant men han lär klara sig med tanke på att han spelar duglig fotboll än.

Det man kan hoppas på nu är att Kulusevski slår igenom mer i Juve, Claesson blir hel OCH hittar tillbaka till en bra form, en målvakt slår igenom lite och Isak fortsätter starkt. Samt Quaison då fortsätter starkt.
Citera
2020-03-17, 16:23
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Det man kan hoppas på nu är att Kulusevski slår igenom mer i Juve, Claesson blir hel OCH hittar tillbaka till en bra form, en målvakt slår igenom lite och Isak fortsätter starkt. Samt Quaison då fortsätter starkt.

Nänä, inga brasklappar nu. Du har haussat Claesson å det grövsta ända sen han skadade sig, så nu räknar jag kallt med att han inte bara blir Sveriges bästa spelare i EM, utan hela turneringens bästa. Det är Messi, Ronaldo, Claesson, om jag har förstått rangordningen rätt.

Citera
2020-03-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nänä, inga brasklappar nu. Du har haussat Claesson å det grövsta ända sen han skadade sig, så nu räknar jag kallt med att han inte bara blir Sveriges bästa spelare i EM, utan hela turneringens bästa. Det är Messi, Ronaldo, Claesson, om jag har förstått rangordningen rätt.

Haha va? Tror nog du misstagit mig med någon eller missförstått mig. Hypat honom sedan han skada sig? Vad jag minns har jag bara diskuterat om hur vi inte har någon liknande att ersätta hans roll & paket och hur viktig han varit för oss. Din överdrift är ju löjlig och rakt av fel.

Det jag sagt är att han vart den bästa eller en av de bästa i landslaget när han vart med. Och att vi inte har någon som är lik honom i bidrag vad gäller offensiv och defensiv effektivitet.

Båda är rätt fakta-baserade sett till prestationer.

Jag påstår inte att han är någon superstjärna. Kontextet är landslaget.

Att vara sveriges bästa spelare är ju inte som gör en till en världstjärna direkt med tanke på våran trupp..
Senast redigerad av znorlax 2020-03-17 kl. 16:54.
Citera
2020-03-17, 17:48
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Haha va? Tror nog du misstagit mig med någon eller missförstått mig. Hypat honom sedan han skada sig? Vad jag minns har jag bara diskuterat om hur vi inte har någon liknande att ersätta hans roll & paket och hur viktig han varit för oss. Din överdrift är ju löjlig och rakt av fel.

Det jag sagt är att han vart den bästa eller en av de bästa i landslaget när han vart med. Och att vi inte har någon som är lik honom i bidrag vad gäller offensiv och defensiv effektivitet.

Båda är rätt fakta-baserade sett till prestationer.

Jag påstår inte att han är någon superstjärna. Kontextet är landslaget.

Att vara sveriges bästa spelare är ju inte som gör en till en världstjärna direkt med tanke på våran trupp..

Äsch, jag driver med dig lite bara. Men nog har lovorden blivit fler EFTER skadan än förut, och det är inte helt ovanligt att man överdriver skadade (eller pensionerade/bojkottande) spelares betydelse. "Om bara x eller y hade varit med, då hade vi minsann vunnit..." Hade Claesson varit fullt SÅ bra så hade han nog inte hållit till borta i Ryssland heller för den delen
Citera
2020-03-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Äsch, jag driver med dig lite bara. Men nog har lovorden blivit fler EFTER skadan än förut, och det är inte helt ovanligt att man överdriver skadade (eller pensionerade/bojkottande) spelares betydelse. "Om bara x eller y hade varit med, då hade vi minsann vunnit..." Hade Claesson varit fullt SÅ bra så hade han nog inte hållit till borta i Ryssland heller för den delen
Grejjen är den att jag inte lovordat direkt. Jag har mest poängterat hur oersättlig han och hans paket varit för oss. Och det är ju som mest tydligt när han är skadad och frånvarande.

Det är inte bara jag som menat att Claesson vart bäst i landslaget de senare åren sett till average-performance så att säga. Många experter & spelare har menat samma och hans siffror har även indikerat det. Inte nödvändigtvis för att han är en världsstjärna, utan mer att han är väldigt flexibel och välrundad för ett spelsystem som vårat.

Vad gäller att han huserar i Ryssland, det är sant. Han har blommat rätt sent. Men det ska tilläggas att han har PL klubbar m.m efter sig innan skadan och var förväntad att säljas. Krasnodar folk har även sagt att de haft intressenter för honom ett bra tag och att han är bland deras bästa spelare m.m.

Men återigen.. nej han är ingen super-spelare etc. Men han har definitivt varit oersättlig sett till vad han erbjudit oss och levererat.
Citera
2020-03-17, 20:39
Medlem
bagarn29s avatar
Granen vill spela EM 2021. Snälla Andreas kolla på video så märker du att det inte är en realistisk tanke.
Citera
2020-03-17, 21:33
Medlem
EM-truppen känns rätt given, i och med att Claesson och Jakob Johansson nu hinner komma tillbaka i fullt slag. Och nej, 85/86-generationen kommer inte petas. Janne kommer, likt VM 2018, i stort sett ta ut laget som tog oss till EM. Om de sedan kommer platsa i startelvan eller inte är en annan femma.

Målvakter
Robin Olsen
Karl-Johan Johnsson
Kristoffer Nordfeldt

Försvarare
Victor Lindelöf
Andreas Granqvist
Pontus Jansson
Filip Helander
Mikael Lustig
Emil Krafth
Ludwig Augustinsson
Pierre Bengtsson

Mittfältare
Albin Ekdal
Kristoffer Olsson
Gustav Svensson
Jakob Johansson
Emil Forsberg
Sebastian Larsson
Viktor Claesson
Dejan Kulusevski

Anfallare
Marcus Berg
Robin Quaison
Alexander Isak
Sebastian Andersson

Möjligen kan spelare som Svanberg, Hiljemark, Sema, Guidetti och Martin Olsson knipa en plats, beroende på hur det går 2020/21, men tror inte vi kommer se särskilt många avvikelser från de 23 spelarna ovan.
Citera
2020-03-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
EM-truppen känns rätt given, i och med att Claesson och Jakob Johansson nu hinner komma tillbaka i fullt slag. Och nej, 85/86-generationen kommer inte petas. Janne kommer, likt VM 2018, i stort sett ta ut laget som tog oss till EM. Om de sedan kommer platsa i startelvan eller inte är en annan femma.

Målvakter
Robin Olsen
Karl-Johan Johnsson
Kristoffer Nordfeldt

Försvarare
Victor Lindelöf
Andreas Granqvist
Pontus Jansson
Filip Helander
Mikael Lustig
Emil Krafth
Ludwig Augustinsson
Pierre Bengtsson

Mittfältare
Albin Ekdal
Kristoffer Olsson
Gustav Svensson
Jakob Johansson
Emil Forsberg
Sebastian Larsson
Viktor Claesson
Dejan Kulusevski

Anfallare
Marcus Berg
Robin Quaison
Alexander Isak
Sebastian Andersson

Möjligen kan spelare som Svanberg, Hiljemark, Sema, Guidetti och Martin Olsson knipa en plats, beroende på hur det går 2020/21, men tror inte vi kommer se särskilt många avvikelser från de 23 spelarna ovan.

Svårt att se Martin olsson gå före Augustinsson, P Bengtsson eller Gagliolo sett till prestation. Jordan Larsson är däremot en spelare som kanske kan slå sig in
Citera
2020-03-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Säkrast är nog Lustig. Spelar på högst nivå och har vi har inte direkt någon lovande högerback på gång.

Strax bakom är Berg, Sebastian Larsson och eventuellt Gustav Svensson, där mycket hänger på hur konkurrenterna presterar. Jag hade nog varit ganska nervös om jag hette Andreas Granqvist, sett till fjolårets prestationer i Allsvenskan. Nu måste han dels hitta tillbaka till 2018-formen, och hålla den uppe i ytterligare ett år.

Om nu exempelvis Joakim Nilsson och Arminia Bielefeld blir uppflyttad till Bundesliga och gör det bra ifrån sig även där fram tills sommaren 2021 så borde nog Granen bli lite orolig. Nilsson är dessutom i en rätt bra ålder för att vara mittback och borde hålla några mästerskap framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in